پیگیر فدراسیون جهانی مسابقات قرآن هستیم/ احتمال دیدار متسابقان با رئیس‌جمهور
کد خبر: 3802974
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
حجت‌الاسلام حسینی:

پیگیر فدراسیون جهانی مسابقات قرآن هستیم/ احتمال دیدار متسابقان با رئیس‌جمهور

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ستاد عالی هماهنگی مسابقات پیگیر تشکیل فدراسیون جهانی مسابقات قرآن است، از نامه‌نگاری با دفتر رئیس جمهوری برای دیدار متسابقان با ایشان خبر داد.

پیگیر فدراسیون جهانی مسابقات قرآن هستیم / احتمال دیدار متسابقان با رئیس جمهور / ثابت ماندن جوایز

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما صبح امروز، 23 فروردین، به منظور بررسی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به روی آنتن رفت.
حسینی در ابتدا به بیان برخی ویژگی‌های این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: برگزاری مرحله مقدماتی این مسابقات به صورت غیرحضوری یکی از ویژگی‌های این دوره است. ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور برای رسیدن به چنین ایده‌ای تصمیم گرفت، براساس عملکرد 10سال گذشته کشورها در مسابقات ایران، سهمیه‌هایی را برای آنها در نظر بگیرد تا افرادی که بیشترین صلاحیت را دارند در مسابقات حضور یابند.
وی افزود: بر همین اساس در حال حاضر افرادی که در مصلی حضور دارند، متسابقانی هستند که به فینال مسابقات راه یافته‌اند. همین موضوع باعث شده است تا هم مسابقات آسان‌تر برگزار شود و هم اینکه با کیفیت مطلوبی اجرا شود. مرحله مقدماتی این مسابقات سال گذشته به صورت غیر حضوری برگزار شد. این رقابت غیر حضوری برای قاریان از طریق ارسال فایل تلاوت و برای حفاظ نیز از طریق ارتباط آنلاین انجام شد.
رئیس ستاد برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مورد مسابقاتی که با چنین روشی برگزار می‌شود، گفت: روش میانه‌ای را به منظور انتخاب نفرات برگزیده برای حضور در ایران به کار گرفتیم. سال گذشته حدود 200 شرکت‌کننده در مسابقات داشتیم اما امسال با این روش در مرحله مقدماتی بیش از 600 شرکت‌کننده حضور داشتند.
حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فقدان فدراسیون جهانی در عرصه رقابت‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: اگر مسابقات قرآن هم مانند رقابت‌های ورزشی یک فدراسیون جهانی داشته باشد، بسیاری از مشکلات وجود نداشت. اخیراً اقداماتی برای رسیدن به این موضوع در جهان اسلام انجام شده و نشست‌هایی در کشورهای کویت و امارات با حضور برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای اسلامی از جمله ایران برگزار شده است، اما هنوز با تشکیل یک فدراسیون جهانی بسیار فاصله دارد. به اعتقاد من مجموعه‌ای مانند سازمان کنفراس اسلامی می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی با تأکید بر اینکه ستاد عالی هماهنگی مسابقات در همین باره طرحی را در دست پیگیری دارد، بیان کرد: روشی که در مسابقات ایران برگزار می‌شود یکی از سه روشی است که در مسابقات بین‌المللی جهان اسلام رواج دارد. البته در آن ملاحظاتی شده است. اگر بتوان این روش را اصلاح کرد، تلاش خواهیم کرد تا سال آینده آن را بهتر برگزار کنیم.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سی و ششمین دوره، بالغ بر 90 درصد خوب از کار درآمده است، گفت: این شیوه برگزاری توانسته است نظر مخاطبان و متسابقان را جلب کند.
وی در خصوص اینکه علت برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات قبل از مراسم افتتاحیه، که باعث سردرگمی عده‌ای شد، ناشی از بی‌برنامگی نبوده است؟ گفت: از روز افتتاحیه فقط شاهد برگزاری مرحله نهایی مسابقات هستیم. در همه اطلاع‌رسانی‌ها گفته شده بود که فقط به افتتاحیه اکتفا نمی شود و بعد از افتتاحیه بلافاصله مسابقات شروع می شود. مرحله نیمه نهایی را قبل از آغاز مسابقات آغاز کردیم و این در اطلاع‌رسانی‌ها اعلام شده بود. با وجود این و با توجه به اینکه این مرحله نیز از جذابیت برخوردار بود، رسانه‌ها نیز به آن پرداختند.
حسینی در مورد دلایل حضور نیافتن رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه، گفت: با وجود دعوتی که طی سه سال گذشته از رئیس جمهور برای حضور در مراسم افتتاحیه مسابقات شده است، اما ایشان نتوانستند حضور یابند، کما اینکه در برنامه‌های قرآنی دیگری همچون نمایشگاه قرآن نیز حضور نداشته‌اند. لذا با توجه به این پیشینه، در ستاد مسابقات تصمیم گرفته شد تا نامه‌ای به دفتر رئیس جمهور ارسال و درخواست شود که اگر حضور رئیس جمهور در صحن مسابقات قابل پیش‌بینی نیست، زمانی برای ملاقات متسابقان با ایشان در نظر گرفته شود. فعلاً و به فاصله سه روز تا پایان مسابقات هنوز پاسخی دریافت نشده است. امیدور هستیم تا متسابقان با رئیس‌جمهور ملاقات کنند.
حسینی در ادامه به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که مسابقات قرآن ایران را جشن بزرگ جمهوری اسلامی و یک فستیوال بزرگ معرفی کرده بودند، اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که چرا مسابقات در یک مکان، متمرکز نیست؟ افزود: اگر می‌بینیم مسابقات گسترش یافته و از یک بخش به پنج بخش مسابقه‌ای و چند بخش همایشی در رشته‌های مختلف رسیده است به همین خاطر است. بدیهی است که برگزاری این تعداد رویداد در یک مکان امکان‌پذیر نیست، همان طور که فستیوال‌های دیگر نیز به همین صورت است و گاهی یک فستیوال یک کشور را درگیر می‌کند. بر همین اساس مسابقات طلاب در شهر قم و با توجه به آمادگی این شهر در آنجا برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به برگزاری بزرگترین اردوی دانش‌آموزی در حاشیه این مسابقات اشاره کرد و گفت: اقدام خوبی که امسال کمیته دعوت و تکریم انجام داده، حضور بیش از 10 هزار دانش‌آموز در مسابقات بوده است. این دانش‌آموزان در سالن مسابقات حضور می‌یابند و از نزدیک با قاریان و حافظان طراز اول آشنا می‌شوند.
وی در مورد تعداد بخش‌ها و رشته‌های مسابقات نیز اظهار کرد: مسابقات در بخش‌های دانش‌آموزی و بزرگسالان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. همچنین در دو بخش نابینایان و بانوان نیز فقط رشته حفظ کل قرآن تعریف شده است و بخش طلاب نیز در پنج رشته حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، خطابه‌خوانی و مقاله و پایان‌نامه قرآنی برگزار می‌شود.
حسینی در مورد همایش پژوهش‌های قرآنی و نیز میزان جوایز مسابقات گفت: در این همایش بالغ بر 600 اثر در یک موضوع و پنج محور دریافت شده است. جوایز در این چند سال افزایشی نداشته است و با توجه به شرایط اعتبارات و نیز افزایش هزینه‌ها در بخش‌های دیگر، امسال نیز همچون سال‌های گذشته جوایز نفرات اول 60 میلیون تومان، نفرات دوم 50 میلیون تومان و نفرات سوم نیز 40 میلیون تومان است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره احداث مکان جدیدی برای برگزاری مسابقات، گفت: براساس دستوری که ریاست ستاد صادر کرده‌اند، تیمی مأمور شده است تا ویژگی‌های مکانی که رویدادهای مشابه قرآنی در آن برگزار می‌شود بررسی شود. امیدوارم اگر سال آینده این مسئولیت را برعهده داشتم، حداقل گزارش فاز یک این طرح را اطلاع‌رسانی کنم.
رئیس ستاد برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران همچنین در مورد تیم داوری این دوره از مسابقات اظهار کرد: در یکی دو سال اخیر، تلاش زیادی کردیم تا به یک بانک اطلاعاتی درباره افرادی که شایستگی داوری مسابقات را دارند برسیم. ماه‌ها قبل از مسابقات با کشورهای مختلف که سازمان رسمی قرآنی و دینی داشتند، مکاتبه کردیم و از آنها خواستیم تا داوران خود را به ما معرفی کنند. لذا امسال شاهد حضور چهره‌های جدید در بخش داوران داخلی و خارجی بودیم که به حدود 40 درصد کل داوران رسیده است. در مجموع نیز 67 داور زن و مرد این مسابقات را داوری می‌کنند.
وی در مورد میزان انعکاس رسانه‌ای مسابقات نیز گفت: به نوبه خودم از سازمان صدا و سیما برای انعکاس مسابقات تشکر می‌کنم. امیدوارم انعکاس بهتر و بیشتری را شاهد باشیم، هر چند انتظار نداریم که یک رویداد تخصصی از همه شبکه‌ها انعکاس داده شود. با وجود این اعتقاد دارم که اطلاع رسانی مسابقات قرآن کمتر از رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی نیست. به عنوان رسانه اگر بتوانیم این رویداد را به درستی معرفی کنیم، اتفاق بسیار بزرگی رخ خواهد داد.
حسینی با تأکید بر اینکه در شرایطی که جهان می‌خواهد ایران را منزوی کند شاهد افزایش حضور افراد در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران هستیم، ادامه داد: این افراد پس از بازگشت به کشورهایشان سفیران فرهنگی به شمار می آیند و این امر را با پوست و گوشت و خونمان احساس می‌کنیم. بر همین اساس اگر می‌خواهیم این اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ دهد، باید پوشش رسانه‌ای لازم انجام شود. اگر اطلاع‌رسانی بیشتری شود، بسیار مطلوب‌تر خواهد بود اما به هر ترتیب می‌توان توجه بیشتری به این رویداد داشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه روز دوشنبه هفته آینده متسابقان برای حضور در محضر رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: بزرگ‌ترین اتفاقی که برای مهمانان رخ می‌دهد حضور در محضر مقام معظم رهبری است. این اتفاق شیرین‌ترین خاطره برای همه ماست.
حسینی در ادامه در مورد زمان برگزاری مسابقات در سال‌های آینده و مشکلاتی که می‌تواند در این زمینه پیش بیاید، گفت: اگر قرار بود مسابقات در عید مبعث برگزار شود، باید از 14 فروردین‌ماه مسابقات را آغاز می‌کردیم، اما با توجه به تجربه‌ای که از برگزاری مسابقات در ایام نوروز در سال‌های گذشته وجود داشت، برگزاری مسابقات را به اواخر فروردین ماه موکول کردیم. سال آینده مسابقات را در شعبان برگزار می‌کنیم و سال بعد از آن نیز مسابقات بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.
حسینی در مورد نمره‌ای که به مسابقات ایران می‌دهد، گفت: به اذعان داوران بین‌المللی و افرادی که این مسابقات را رصد می‌کنند، این مسابقات را به دلیل کمی و کیفی بزرگترین مسابقات قرآن می‌دانند. با وجود این اعتقاد دارم مسابقات بیش از این باید ارتقا پیدا کند. در حال حاضر نمره 18 را به این رویداد می‌دهم و با توجه به آرمان‌هایی که برای آینده داریم، باید این امر حفظ شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تأکید کرد: برای اینکه مردم به صحنه بیایند و در عرصه‌های قرآنی حضور داشته باشند. البته مسابقات حرفه‌ای قرآن کریم کافی نیست و باید برنامه‌های دیگری برای این کار در نظر گرفته شود.

انتهای پیام 

captcha