دندانپزشکی همراه با نوای ملکوتی قرآن
کد خبر: 3802977
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
به مناسبت روز دندانپزشک؛

دندانپزشکی همراه با نوای ملکوتی قرآن

گروه اجتماعی ــ یک دندانپزشک زنجانی که کار خود را همراه با پخش صوت قرآن در مطب انجام می‌دهد، دغدغه‌های فرهنگی و دینی را هم در کنار کار خود فراموش نکرده و عقیده دارد که باید قرآن را از روی تاقچه‌ها برداشته و به زندگی خود وارد کنیم.

انجام کار دندانپزشکی همراه با نوای دلنشین قرآن/قرآن را از تاقچه‌ها به زندگی خود وارد کنیمبرای ترمیم دندانهایم از دندانپزشک وقت گرفته بودم؛ وقتی وارد مطب شدم منشی گفت که «کار بیمار قبلی هنوز تمام نشده، 10 دقیقه منتظر بمانید». روی صندلی نشستم، یک کتابخانه با کتاب‌هایی علمی، مذهبی، زندگینامه بزرگان، شهدا و قهرمانان، ادعیه و قرآن روبه‌روی من قرار داشت. سرم را به طرف میز چرخاندم کتاب کوچکی که حاوی احادیث مربوط به بهداشت دهان و دندان بود توجهم را جلب کرد. مشغول خواندم شدم. بعد از چند دقیقه منشی صدا زد: بفرمایید داخل.
روی صندلی دندانپزشکی نشستم و خانم دکتر پیش از آغاز به‌کار سؤال کرد: می‌خواهم در حین کار صوت قرآن را پخش کنم، مایل هستید؟ پاسخ دادم: بله مشکلی نیست. تا به حال زیاد به دندانپزشک مراجعه کرده بودم اما این بار تفاوت معناداری بین دفعات قبل وجود داشت. وقتی صوت قرآن همراه با معنی پخش می‌شد، گویی آدمی را از صندلی دندانپزشکی جدا کرده و در عالم معنوی غرق می‌کرد.
مریم عباس‌زاده دندانپزشکی است که علاوه بر پرداختن به حرفه خود، دغدغه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی را هم در هیاهوی زندگی‌هایی که شاید خیلی‌ها درگیر روزمرگی شده باشند، فراموش نکرده و این دغدغه‌مندی از وقت‌شناسی در مطب، احترام به حقوق شهروندی، هدیه دادن کتاب تا برگزاری جلسات ماهانه قرآنی و فرهنگی هویداست.
به مناسبت روز دندانپزشک خبرگزاری ایکنا از زنجان، مصاحبه‌ای را با مریم عباس‌زاده، دندانپزشک ترتیب داده که در زیر می‌خوانید:
 
پخش صوت قرآن هنگام دندانپزشکی
ایکنا: یکی از کارهایی که شما در مطب انجام می‌دهید و توجه افراد را به خود جلب کرده، پخش کردن صوت قرآن است، انگیزه شما از این کار چه بوده است؟
عباس‌زاده: من در ابتدای کار آهنگ‌های بی‌کلام پخش می‌کردم. اما به مرور و در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان که مایل بودم قرآن بخوانم اما فرصت محدود بود، اقدام به پخش صوت قرآن در هنگام کار کردم تا هم از فرصت استفاده کنم، هم از ثواب آن بهره‌مند شوم و هم گذر زمان برای بیماران آزاردهنده نباشد.
با توجه به اینکه قرآن همراه با معنی پخش می‌شود، بیماران هم با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و در عین حال آرامش‌بخش است. گاهی سخنرانی‌های افراد را گوش می‌کردم اما سخنرانی ممکن است برای همه جذاب نباشد و در طولانی‌مدت خسته‌کننده باشد اما قرآن ویژگی دارد که خسته‌کننده نیست و برایم جالب بود که همه اقشار از آن استقبال می‌کنند.
البته شنیده‌ام که در برخی از کشورهای اسلامی در ساعات مشخصی در پاساژها قرآن پخش می‌کنند اما در کشور ما این موضوع نادیده گرفته شده و در مکان‌های عمومی توجه به این کتاب آسمانی مغفول مانده است.
 
قرآن برنامه زندگی است نه برای تاقچه
ایکنا: در زندگی شخصی چقدر آموزه‌های قرآن را به‌کار می‌گیرید؟
عباس‌زاده: قرآن برنامه زندگی است اما متأسفانه آن را روی تاقچه گذاشتیم برای بعد از تمام شدن زندگی و در مراسم ترحیم آن را می‌خوانیم. قرآن نازل شده تا منه بنده را در زندگی راهنمایی کند. خیلی از اوقات برایم پیش آمده که در زندگی به مسئله‌ای برخورد کردم و وقتی به قرآن مراجعه کردم انگار جواب همان مشکلم را گرفتم و واقعا معجزه این کتاب آسمانی را دریافتم. وظیفه ماست که از برنامه زندگی خود آگاه باشیم وگرنه دچار خسران می‌شویم.
ایکنا: شما علاوه بر این‌ها جلسات ماهانه قرآنی و فرهنگی هم برگزار می‌کنید، در این کارها چه هدفی را دنبال می‌فرمایید؟
عباس‌زاده: همه ما به تناسب وسع خود نسبت به اطرافیان و جامعه وطیفه‌ای داریم. برگزاری جلسات قرآن از گذشته در خاندان ما مرسوم بوده اما چیزی که اهمیت دارد این است که این کار نسل خوبی برجای می‌گذارد و از طرفی افزایش سطح آگاهی و بینش افراد جامعه دغدغه مهم من است.
در این جلسات علاوه بر برنامه‌هایی همچون ختم قرآن، مباحث تغذیه و سبک زندگی سالم و احکام، مسائل روز که دغدغه خانواده‌ها و جوانان در حوزه مسائل اجتماعی و دینی است مطرح می‌شود. وقتی روشنگری در خانواده‌ها اتفاق بیفتد خیلی از آسیب‌ها کاهش می‌یابد. از طرفی ما به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم در حد توان خود مقدمات ظهور را فراهم کنیم.
 
دغدغه حضور جوانان در محافل قرآن
ایکنا: این جلسات چقدر مورد استقبال جوانان قرار می‌گیرد؟
عباس‌زاده: یکی از دغدغه‌های من حضور پررنگ جوانان در این جلسات و انس بیشتر با قرآن و معنویت است حتی در برهه‌ای جلسات مخصوص جوانان را برگزار کردیم اما متاسفانه در حد انتظار نبود و به نقطه مطلوب نرسید و به دنبال این هستیم که با استفاده از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران این موضوع را آسیب‌شناسی و پای جوانان را بیشتر به این محافل باز کنیم.
ایکنا: در مطب شما کتاب‌های زیادی به چشم می‌خورد، حتما دغدغه افزایش مطالعه در جامعه هم دارید، درست است؟
عباس‌زاده: بله. البته تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم کتاب و محصولات فرهنگی خریداری و به افراد هدیه بدهم تا در معرفت‌افزایی افراد جامعه نقشی هرچند کوچک داشته باشم. فکر می‌کنم نسل‌های جوان و خانواده‌ها به معرفی الگوها، شهدا، قهرمانان ملی و دینی، پیشینه و تاریخ کهن کشور و همین‌طور کتاب‌های علمی نیاز دارند.
انتهای پیام
captcha