امکان استخراج محورهای گام دوم انقلاب از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه
کد خبر: 3803107
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
مدیر جشنواره حکمت و نیایش اظهار کرد؛

امکان استخراج محورهای گام دوم انقلاب از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه

گروه جامعه ــ مدیر بخش پژوهشی جشنواره حکمت و نیایش با تأکید بر ظرفیت‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تربیت مردم و مسئولان، گفت: 40 سال است در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم، اما امروز می‌توانیم تمام محورهای گام دوم انقلاب را از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج کنیم.

به گزارش ایکنا؛ جشنواره حکمت و نیایش (اولین جشنواره تخصصی با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه) آخرین روزهای دریافت آثار خود را سپری می‌کند، اما به راستی با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور، برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه ضرورتی دارد؟  

محمدمهدی علیقلی، مدیر بخش پژوهشی جشنواره حکمت و نیایش و مدیر مسئول مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با تأکید بر اینکه امروزه و در قرن بیست و یکم خطبه متقین (خطبه 193 نهج‌البلاغه) می‌تواند بهترین الگو برای داشتن یک خانواده علوی باشد، گفت: نامه 31 نهج‌البلاغه (نامه تربیتی به امام حسن(ع)) بهترین الگو برای تربیت نوجوانان، جوانان و دانشجویان است. نامه 45 نهج‌البلاغه به عثمان‌بن حنیف، استاندار بصره نیز بهترین الگو برای استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس و نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک‌اشتر، بهترین الگو برای دولتمردان جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری اولین جشنواره حکمت و نیایش پرداخت و گفت: این جشنواره با استفاده از ابزارهای هنری و در بخش‌های پژوهشی، ادبی و هنری با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با اعلام فراخوان محققان، ادیبان، هنرمندان و جوانان کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه‌ داد: معرفی آثار برتر علمی، پژوهشی، ادبی و هنری با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، تقویت فرهنگ علوی با بهره‌گیری از آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، زمینه‌سازی ورود هر چه بیشتر و فعال‌تر محققان، ادیبان، هنرمندان در عرصه تولید و تبلیغ فرهنگ و سبک زندگی علوی و تقویت گفتمان هنر دینی با بهره‌گیری از آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از اهداف مهم این جشنواره‌ است.

مدیر مسئول مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه، عدالت، علم و دانش، عقل و خرد، حکومت و مردم، بصیرت، اخلاق، اعتدال، سبک زندگی و ... را محورهای این جشنواره براساس آموزهای نهج‌البلاغه و ارتباط با خداوند، دعا و نیایش، شناخت خداوند، توبه و بازگشت به سوی خداوند و ... را محورهای برگرفته از آموزه‌های صحیفه سجادیه در این جشنواره بیان و اظهار امیدواری‌کرد تا این جشنواره زمینه‌ای برای بهره‌مندی بیشتر مردم، مسئولین و به خصوص جوانان از این دو کتاب نورانی و زندگی‌ساز شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ضرورت برگزاری این جشنواره به خصوص با توجه به وجود جشنواره‌های مشابه در کشور چیست؟ گفت: نهج‌البلاغه کتاب انقلاب اسلامی است؛ حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بارها در عظمت و اهمیت کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و نقش آنها در جامعه اسلامی سخن گفته‌اند. مقام معظم رهبری در پیام اخیر خود به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب، مطالب بسیار مهمی را فرمودند که به نظر بنده نهج‌البلاغه می‌تواند منشور گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

علیقلی تصریح کرد: آنچه در محورهای گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شده عبارتند از: عدالت، فقرزدایی، مبارزه با فساد، شایسته‌سالاری، رشد علمی و پژوهشی، عزت ملی، سبک زندگی، معنویت و اخلاق، ارتباط با خدا و ... . تمام محورهای گام دوم انقلاب را می‌توانیم از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه استخراج کنیم.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه الهی ـ سیاسی خود می‌فرمایند: «ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگ‌ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشراست و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ماست». «نهج‌البلاغه را به جوامع بشری معرفی نموده و عرضه دارید که  این متاعی است که مشتری آن انسان‌ها و مغزهای نورانی است».

حوزه و دانشگاه در معرفی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه موفق نبوده‌اند

مدیر بخش پژوهشی جشنواره حکمت و نیایش عملکرد حوزه و دانشگاه‌ها را در معرفی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ناموفق ارزیابی کرد و گفت: در چهل سال گذشته حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، دولت‌ها، مجلس، صدا و سیما، مراکز فرهنگی و ... برای احیای فرهنگ علوی و معرفی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به جامعه اسلامی موفق عمل نکرده و باید بیشتر تلاش می‌کردند. اکنون با توجه به بیانیه مقام معظم رهبری و محورهای گام دوم انقلاب اسلامی، امیدواریم حمایت‌ها از گام دوم انقلاب، فقط شعار نباشد و چند ماه دیگر فراموش نشود. باید اهداف گام دوم انقلاب‌، ساختارها و روش اجرایی آن مشخص شود، در این زمینه فرهنگ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌تواند راهگشا‌ باشد.

مردم می‌خواهند فرهنگ نهج‌البلاغه را در زندگی مسئولان ببینند

وی اظهار کرد: مردم ما امروز می‌خواهند فرهنگ نهج‌البلاغه و سبک زندگی علوی را در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، صدا و سیما و زندگی مسئولین ببینند. اگر امروز در کشور  مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داریم، به خاطر دوری از فرهنگ علوی است؛ به همین دلیل برگزاری جشنواره حکمت و نیایش با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌تواند مقدمه و زمینه‌ساز گسترش فرهنگ نهج‌البلاغه و بهره‌گیری هر چه بیشتر از آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در سبک زندگی اسلامی در کشور باشد.

این استاد و پژوهشگر نهج‌البلاغه در پاسخ به این سؤال که کاربرد نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه در جامعه کنونی چیست؟ گفت: کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کلام دو انسان کامل و معصوم است و می‌تواند بسیار راهگشا در دهه پنجم انقلاب برای سبک زندگی، تربیت و مدیریت علوی باشد.

وی تشریح کرد: 98 درصد مطالب نهج‌البلاغه برای دوران حکومت امیرالمومنین علی(ع) و بهترین الگو برای مسئولین جمهوری اسلامی است، بعضی از مسئولان ما متاسفانه در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی از فرهنگ علوی و سیره حکومتی امیرالمومنین علی(ع) فاصله گرفتند و ما امیدواریم در گام دوم انقلاب کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند. اگر می‌خواهیم راه امام(ره) و شهدا را ادامه دهیم، باید فرهنگ علوی و آموزش نهج‌البلاغه در جامعه گسترش پیدا کند.

حفظ بیت‌المال

علیقلی در پایان گفت: برای رفع مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... باید آموزه‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مانند؛ عدالت، فقرزدایی، شایسته‌سالاری، حفظ بیت‌المال، ساده‌زیستی، اخلاق اسلامی و ... در قوه مقننه، مجریه و قوه قضاییه عمل‌شود. امیدواریم جشنواره حکمت و نیایش مقدمه احیای فرهنگ علوی و سیره و روش تربیتی، مدیریتی و حکومتی امیرالمومنین علی(ع) و زمینه‌ساز انس بیشتر مسئولان و عموم مردم با کتاب نورانی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باشد.

انتهای پیام 

captcha