ضرورت بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه/ تهران به ۱۵ هزار مسجد نیاز دارد
کد خبر: 3803146
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
گزارش ایکنا از فقر مساجد در تهران؛

ضرورت بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه/ تهران به ۱۵ هزار مسجد نیاز دارد

گروه جامعه ــ در گذشته کل تهران براساس مسجد و مساجد بزرگ و تاریخی بنا شد و هیچ‌جایی به اندازه تهران مساجد تاریخی و بزرگ نداشت، اما به دلیل گسترش فضا‌های جدید در شهر تهران، امروز نیازمند ۱۵ هزار مسجد و بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه هستیم.

به گزارش ایکنا؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با رشد جمعیت کشور، نیاز به ساخت مساجد جدید در ایران با نگاهی نو آغاز شد و عزم مردم به‌ خصوص خیرین برای احداث مسجد منجر به افزایش مطلوب سرای مساجد در کشور شد، اما مجدداً این آمارها با گذشت سال‌ها تغییر کرد و برخی از شهرها که رشد و گسترش شدیدی داشتند با فقر مسجد مواجه شدند، به طوری که آمار‌ها می‌گوید تهران ۸.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن دارد و تعداد مساجد آن حدود دو هزار باب است.
 
برای هر ۴ هزار نفر، یک مسجد در تهران
با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که سرانه تعداد مساجد برای جمعیت تهران برای هر ۴ هزار نفر، یک مسجد است. حالا اگر میزان مساحت مساجد را به جمعیت شهر تهران تقسیم کنیم، به هر تهرانی ۱۵سانتی‌مترمربع می‌رسد، در حالی که مساجد در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند و مسئولان باید به کمبود مسجد در تهران، که فقیرترین شهر در داشتن مساجد است، توجه ویژه کنند.
 
احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته دینی این شورا، در گفت‌وگو با ایکنا؛ نبود قاعده رشد شهری را یکی از علل فقر مساجد در تهران دانست و گفت: در گذشته کل تهران براساس مساجد بزرگ و تاریخی بنا شد و هیچ‌جایی به اندازه تهران مساجد تاریخی و بزرگ ندارد، اما به دلیل اینکه فضا‌های جدید در شهر تهران ایجاد شد و شهر گسترش پیدا کرد، این گسترش به قاعده و اصول نبود؛ همین امر باعث شد امروز ببینیم نه تنها در برخی محله‌ها و مناطق مسجد کم داریم، بلکه ممکن است سایر تأسیسات شهری و خدماتی هم کم باشد.
ضرورت بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه/ تهران به ۱۵ هزار مسجد نیاز دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در شوای اسلامی گذشته پیشنهاد دادیم که اعضا با اولویت ساخت مساجد در مناطق و محلاتی که مسجد ندارد، اعتبار و هزینه‌ای را قائل شوند؛ این مسئله را ما نیز پیش‌بینی کردیم، اما در تهران زمانی مساجد بسیار بزرگی داشتیم که وقتی احداث می‌شد کنار آن چندین خدمات فرهنگی و متنوع دیگر از جمله درمانگاه، کتابخانه و مانند این‌ها ارائه می‌شد؛ این درحالی بود که ما در حقیقت مسجد را با رویکرد اینکه جایی باشد تا مردم در آن جمع شوند و اعمال عبادی خودشان را انجام دهند می‌دیدم، اما این حرکت به سمت تشریفاتی رفت.

مسجدجامعی با بیان اینکه استفاده از تمامی ظرفیت‌های مساجد برای مراسم، جشن‌ها و تبدیل آن‌ها به مراکز فرهنگی و هنری مؤثر و البته غیرجناحی می‌تواند اثرگذار و مثبت باشد، افزود: مساجد به همه مردم تعلق دارد و نباید در اختیار طبقه یا قشر خاصی قرار بگیرد.
 
وجود نهادهایی با مسئولیت بیشتر از شهرداری در حوزه مسجد
وی گفت: بازتعریف نقش مساجد می‌تواند کلید موفقیت‌های بیشتر و بهتری در این حوزه شود. اصل را بر این گذاشته‌ایم که هر محله‌ای که مسجد ندارد و یا از نظر سرانه مسجد ضعیف است شهرداری در ساختن مساجد به آن محلات کمک کند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که در کشور نهاد‌های بسیار دیگری هم داریم که بیش از شهرداری مسئول این کارند.

در همین خصوص حجت‌الاسلام جواد صادق‌زاده، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران، هم گفت: با توجه به دیداری که در ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته به همراه شهردار تهران با مراجع قم داشتیم، تأکید شد که وضعیت تهران از نظر تعداد و پراکندگی مساجد مطلوب نیست. برای مثال در منطقه‌ ۱۲ با وفور مساجد و در عین حال در شمال غرب و شمال شرق تهران با کمبود مساجد روبه‌رو هستیم. لذا به‌ دنبال آن در زمینه آمایش مساجد گام‌هایی برداشته‌ایم تا مساجد در شهر تهران توزیع مناسب‌تری داشته باشند.

‌وی با بیان اینکه شهردار تهران در این جلسه گفتند که پیگیریم تا صدای اذان در همه جای شهر تهران شنیده شود، اظهار کرد: بر همین اساس شهردار دستوری به معاونت فرهنگی شهرداری دادند تا مشکلات مساجد و نمازخانه‌ها در پارک‌ها و بوستان‌های تهران برطرف و حداقل صدای اذان دو وعده در روز از بلندگو‌ها پخش شود.
ضرورت بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه/ تهران به ۱۵ هزار مسجد نیاز دارد

صادق‌زاده گفت: در کشور به ازای هر ۱۱۰۰ نفر و در شهر تهران به ازای هر ۴۲۰۰ نفر یک مسجد داریم. این عدد میانگین است و برخی محلات تهران فاقد مسجد هستند، به‌ طوری که کمترین سرانه مسجد در مناطق شمالی شهر و بیشترین سرانه مسجد در منطقه‌ ۱۲ است.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تحقق برنامه پنجم توسعه و نقش مساجد به‌ عنوان یک پایگاه استراتژیک در حوزه فرهنگ دینی و نقش بی‌بدیل آن‌ها در فرهنگ ایرانی‌ها تأکید شده است. اگر به ازای هر ۱۱۰۰ نفر یک مسجد در نظر بگیریم، تهران حداقل به ساخت ۶ هزار و ۶۸۹ مسجد نیازمند است و اگر به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مسجد در نظر بگیریم، شهر تهران به ۱۵ هزار و ۳۷۱ مسجد نیاز دارد.

وی در خصوص وضعیت ساخت ۴۰۰ مسجدی که شهرداری تهران قول احداث آن‌ها را تا سال ۱۴۰۰ داده بود هم گفت: این قول را شهرداری تهران داده است، اما متأسفانه تا زمانی که پول نباشد، نمی‌توانیم این مساجد را احداث کنیم. در حال حاضر حدود ۲۰۰ مورد از این مساجد احداث شده است و ۲۰۰ مورد بعدی نیز با مطلوب شدن وضعیت بودجه‌ای شهرداری ساخته می‌شود.

وی پیش از این نیز در گفت‌وگویی با ایکنا گفته بود: شرایط شهرداری از نظر مالی به دلیل بدهی‌ها کمی تغییر کرده و مساعدت‌های شهرداری به حوزه دین از جمله مساجد و حوزه‌های علمیه کاهش یافته است، اما امیدواریم با ساماندهی وضعیت شهردار تهران که خودشان هم از علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه دین، قرآن و موضوعات اهل بیت(ع) و مساجدند، شاهد افزایش کمک و در نتیجه شکل‌گیری فعالیت‌ها باشیم.
ضرورت بازتعریف نقش مساجد برای موفقیت این حوزه/ تهران به ۱۵ هزار مسجد نیاز دارد

به گزارش ایکنا؛ تاکنون همه گفته‌ها نیز به کمبود مساجد در تهران و فقر این پایگاه مهم مذهبی و فرهنگی اثرگذار اشاره دارد؛ در حالی که اکثر اعضای شورای شهر تهران، مخصوصاً کمیسیون فرهنگی آن، به ضعف بودجه فرهنگی اشاره کرده‌اند و ساخت و ساز مساجد را کاری مردمی و فارغ از خدمات و فعالیت‌های شهرداری دانسته‌اند؛ با این‌ حال امروز شاهد کاهش چشمگیر فعالیت‌های دینی و مذهبی در شهرداری تهران در مقایسه با سنوات گذشته هستیم؛ اگرچه تعداد مساجد تقریباً متناسب با جمعیت کشور رشد کرده، اما به نظر مساجد آباد و باشکوه زیادی هم در نقاط مختلف پایتخت ساخته شده است که با این حال مهم‌تر از آمار مساجد، آمار نمازگزاران و حاضرانی است که آبادی اصلی مساجد به حضور آن‌ها بستگی دارد.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha