انبارهای هلال احمر برای حوادث بعدی کفایت نمی‌کند
کد خبر: 3803205
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
رئیس جمعیت هلال احمر:

انبارهای هلال احمر برای حوادث بعدی کفایت نمی‌کند

گروه سلامت ــ رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در نشست خبری این سازمان با اشاره به افزایش کمک‌های مردمی به جمعیت هلال احمر گفت: همانند زلزله کرمانشاه به خانواده‌های سیل زده کمک‌های نقدی اهدا می‌کنیم.

انبارهای هلال احمر برای حوادث بعدی کفایت نمی‌کندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در نشست خبری خود در رابطه با تشریح خدمات و اقدامات جمعیت هلال احمر در رابطه با سیل اخیر در این استان اظهار کرد: سیل امسال بسیار گسترده بود و در استان‌های مختلف خسارت‌هایی را بر جای گذاشت. امسال تنها جایی که از سیل در امان مانده بود جزیره کیش بود، این در حالی است که استان‌هایی مانند گلستان، لرستان، ایلام، خوزستان بیشترین آسیب‌ها را در این رابطه متحمل شدند.

وی با بیان اینکه سیل در گلستان فروکش کرده است، گفت: استان‌های لرستان و خوزستان همچنان درگیر سیل بوده و کمک رسانی و امداد در این استان‌ها ادامه دارد، تا به امروز به 445 هزار نفر امداد رسانی شده و برای 227 هزار نفر نیز اسکان اضطراری فراهم شده است ضمن اینکه در حال حاضر 100 هزار نفر در استان خوزستان اسکان داده شده‌اند.

126 میلیارد تومان از بودجه هلال احمر در سیل اخیر هزینه شده است

پیوندی با اشاره به مشارکت گسترده مردم در کمک به سیل زدگان از طریق جمعیت هلال احمر اعلام کرد: در این مدت 100 میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم جمع آوری شده است انتظار ما این است که کمک‌ها از سوی مردم بیشتر شود. همچنین 30 میلیارد تومان کمک غیر نقدی شامل اقلام خوراکی، موکت و ست بهداشتی از سوی مردم اهدا شده و 126 میلیارد تومان از بودجه هلال احمر در سیل اخیر هزینه شده است.

وی با اشاره به تعداد تلفات در حوادث جوی اظهار کرد: این حوادث تلافات بسیار کمی داشت هر چند یک مورد آن نیز بسیار زیاد است اما به زعم همه سازمان‌های بین المللی تعداد تلفات با توجه به گستردگی سیل بسیار کم بوده است.

پیوندی با بیان اینکه خوشبختانه مردم اعتماد زیادی به جمعیت هلال احمر دارند گفت: ما در این جمعیت براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی هم در استان‌های درگیر سیل و هم استان‌های معین اقلام‌های زیستی را پیش بینی و ذخیره کرده بودیم این امر به ما کمک بسیاری در امداد رسانی کرد و ما توانستیم به سرعت کار امداد رسانی و اسکان اضطراری و توزیع اقلام را داشته باشیم ضمن اینکه همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز همدلی خوبی داشته و با تمام قدرت به میدان آمدند.

یک ریال از کمک‌های مردمی صرف هزینه‌های جاری هلال احمر نمی‌شود

وی یاد آور شد: پس از کار امداد رسانی، براساس گزارش پزشکی قانونی به هر خانواده‌ای که عزیزی که در این سیل از دست داده‌اند 10 میلیون تومان اهدا می‌کنیم. همچنین همانند زلزله کرمانشاه سعی داریم تمام کمک‌های مردمی جمع آوری شده را در بین مردم آسیب دیده قرار دهیم. حتی یک ریال نیز از این کمک‌ها صرف هزینه‌های جمعیت هلال احمر نمی‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی با بیان اینکه سیل به ویژه در لرستان خسارت‌های زیادی را به راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی وارد کرد گفت: هنوز ارتباط برخی روستاها برقرار نشده و ما امداد رسانی و توزیع اقلام را از طریق امداد هوایی انجام می‌دهیم.

وی همچنین در رابطه با وجود بی‌نظمی‌ها در مناطق بحرانی نیز اظهار کرد: هر حادثه‌ای فی نفسه بی‌نظمی التهاب ایجاد می‌کند ما در برخی مناطق با مشکلاتی روبرو بودیم که با همکاری نیروی انتظامی به سرعت آرامش به این مناطق بازگشت و امداد رسانی‌ها به سرعت انجام شد تبعات پس از حادثه سیل بسیار زیاد بوده و ساختمانی که بعدا دچار تخریب می‌شوند بسیار زیاد هستند. ضمن اینکه آسیب روحی و روانی نیز وجود دارد.

وی افزود: اسکان اضطراری به همراه حادثه، ترسی را برای مردم ایجاد کرده که با کمک نیروهای امدادی به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

پیوندی با اشاره به ادامه امداد رسانی‌ها در خوزستان تصریح کرد: ما 74 مکان را برای کمپ‌ها در نظر گرفتیم و مردم نیز در آنجا مستقر شده‌اند. این به ما کمک می‌کند تا در امداد رسانی بهتر بتوانیم خدمات را ارائه دهیم.

کمک‌های جهانی به سیل زدگان ایران/ تحریم‌ها و نرسیدن کمک‌ها

وی در رابطه با کمک‌های جهانی به سیل زدگان ایران نیز گفت: این یک روال در تمامی کشورهای جهان و تاکید فدراسیون جهانی صلیب سرخ برای ایجاد همدلی در بین کشورها است. درخواست ما برای کمک‌های خارجی نیز براساس این روال بوده است همانطور که ما در دیگر کشورها مانند سومالی و پاکستان کمک کردیم.

وی ادامه داد: اما با توجه به تحریم‌ها و بسته بودن حساب ارزی ما هم از کمک‌های ایرانی‌ها ساکن دیگر کشورها و هم کمک مصوب شده فدراسیون که 500 هزار یورو بود، محروم شدیم! این کمک‌ها به دلیل تحریم‌ها به دست ما نرسید ما از فدراسیون صلیب سرخ جهانی درخواست کردیم تا این مسیر را برای کمک رسانی به مردم ایجاد کند. چرا که تحریم نباید بر امداد رسانی و همراهی دیگر کشورها اثر منفی داشته باشد.

وی در ادامه به تشریح کمک‌ها و اقلام مختلف اهدایی و کمک شده از سوی نهادهای بین المللی پرداخت و گفت: اقلامی مانند چادر، پتو، دستگاه تصفیه آب به کشور ما توزیع شده و برخی دیگر نیز همچنان در حال توزیع است، ترکیه 5 کامیون اقلام زیستی و بهداشتی، آلمان 40 دستگاه قایق موتوری وسایل نجات انفرادی، سوئیس دو دستگاه توزیع آب، عمان دو محموله امدادی و ژاپن یک محموله به کشور ما ارسال کرده است و همچنین سازمان‌های غیر دولتی در برخی کشورهای کمک‌های مردمی را شامل کمک‌های مردمی فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه ارسال کرده‌اند.

وی افزود: کمک‌های نقدی نیز از جمله 100 هزار دلار اهدای از سوی پاپ و سایر کشورها اهدا شده است. اما تاکنون یک ریال کمک نقدی اهدایی را تا به امروز دریافت نکرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در این حوادث گاهی هیجانات و التهابات نظم منطقه را بر هم می‌زنند و افرادی ممکن است در این شرایط به سوء استفاده بپردازند گفت: نیروهای انتظامی و امنیتی و قضائی با این افراد برخورد کرده‌اند ضمن اینکه اقلام امدادی زیستی و غیره که مربوط به جمعیت هلال احمر غیر قابل فروش بوده و فروش آن جرم محسوب می‌شود که قابل پیگیری قضائی است.

وی گفت: وزیر کشور، رئیس مدیریت بحران کشور بوده و ما هم از اعضای اصلی مدیریت بحران هستیم هماهنگی‌ها در این حوادث بسیار زیاد است البته گاهی اوقات ناهماهنگی‌ ایجاد می‌شود ضمن اینکه ما هشداری در رابطه با تخلیه محل نمی‌دهیم اینها کار مدیریت بحران در آن استان بوده که از طریق استاندار اعلام می‌شود.

وی همچنین در رابطه با تبلیغات برخی از کانال‌های کشورهای حوزه خلیج فارس دررابطه با عدم اجازه به آنها برای توزیع کمک‌های امدادی در مناطق خوزستان اظهار کرد: در دنیا روال این است که کمکهای غیر نقدی از هر کشوری به کشور مبدا داده خواهد شد و از طریق آن کشور کمک‌ها توزیع می‌شود البته ما باید گزارش عملکرد خود را به فدراسیون جهانی و کشورهای کمک کننده بدهیم سعی داریم با آرام شدن وضعیت این کار را انجام دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی همچنین در رابطه با ذخیره امداد رسانی در صورت وقوع حوادث جدید در کشور اظهار کرد: ذخیره انبارهای هلال احمر کمتر شده و این مسئله را به سازمان برنامه و بودجه اطلاع داده‌ایم که ما حداقل‌ها را داریم و در صورت هر اتفاق جدیدی تنها می‌توانیم امداد رسانی اولیه داشته باشیم.

پیوندی همچنین در ادامه با اشاره به اجرای طرح امداد و نجات نوروزی گفت: این طرح از 25 اسفند تا 17 فروردین در دو قسمت امداد و نجات و ایمنی و سلامت برگزار شد 1400 پایگاه سیار و ثابت امداد و نجات با حضور 5 هزار و 500 نفر از نیروهای امداد رسان برپا شد همچنین 10 هزار داوطلب در 1200 پایگاه در مبادی ورودی و خروجی شهرهای در غالب تیم‌های سحاب خدمات بسیار شایسته‌ای را انجام دادند.

وی در پایان افزود: تلفات رانندگی از 57 نفر در روز که سال گذشته اتفاق افتاد به 37 نفر در روز کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام

captcha