رعایت دقت در داوری مسابقات ایران مثال‌زدنی‌ است
کد خبر: 3803255
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
داور افغانستانی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم:

رعایت دقت در داوری مسابقات ایران مثال‌زدنی‌ است

گروه بین‌الملل ــ داور افغانستانی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، رعایت انصاف و دقت در داوری مسابقات ایران را بیش از مسابقات قرآن در کشورهای دیگر دانست و آن را مثال‌زدنی توصیف کرد.

«امان الله احمدی» از داوران سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران است که داوری بخش تجوید را برعهده دارد.
 
وی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سطح کیفی شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات گفت: از نظر سطح تجوید شرکت‌کنندگان با هم تفاوت دارند. سال‌های قبل در این مسابقات حضور نداشتم و از تلویزیون دنبال می‌کردم. البته سطح مسابقات امسال در مقایسه با آنچه قبلاً دیده‌ام بهتر است.

وی افزود: امسال قاریان خوبی در مسابقات حاضرند. 14 سال قبل به عنوان قاری در این مسابقات شرکت داشتم، اما امسال قاریان به ویژه از نظر تجوید سطح بالایی دارند.

احمدی درباره سابقه داوری خود گفت: پیش از این، یک دوره در کشور مصر به عنوان ناظر شرکت کردم. در افغانستان هم در مسابقات بین ولایات داور بوده‌ام، اما این نخستین بار است که در ایران داوری می‌کنم.

این داور افغانستانی مسابقات ایران را در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در مراسم افتتاحیه که برخی داوران نکات و پیشنهادهایی را مطرح می‌کردند، به همکاران گفتم که کیفیت مسابقات ایران از هر لحاظ، هم از نظر نظم و انضباط و هم از نظر داوری، بسیار بالاست. هیچ داوری از نام و کشور شرکت‌کنندگان باخبر نیست و آنها را نمی‌بیند و فقط صدای قاریان را می‌شنود و در پایان مسابقات داوران از رتبه شرکت‌کنندگان باخبر می‌شوند.

احمدی درباره داوران این دوره از مسابقات نیز گفت: همه داوران در رشته خود متخصص هستند و در هر بخش، استادان خبره‌ای داریم و داوری‌ها همه با احتیاط و براساس آیین‌نامه است و سعی می‌کنیم حتی نیم نمره از حق کسی ضایع نشود.
 
رعایت انصاف و دقت در داوری مسابقات ایران، مثال‌زدنی‌ است
پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت رقابت‌ها
وی در مورد پیشنهادهای خود به منظور بهبود کیفیت رقابت‌ها گفت: همه ما انسانیم و هر  قدر برای بهبود خود تلاش کنیم باز هم جای کار وجود دارد. فکر می‌کنم لازم است اهل فن و صاحب‌نظران پیشنهاداتی را برای بهتر شدن رقابت‌ها ارائه بدهند. کیفیت برگزاری مسابقات هر سال در مقایسه با سال قبل بهتر شده است. پیشنهادم در مورد انتخاب شرکت‌کنندگان این است که گرچه آنها چند مرحله را پشت سر گذاشته‌اند تا به اینجا برسند، بهتر است در گزینش آنها دقت بیشتری شود. چون وقتی آنها در مراحل نهایی تلاوت می‌کنند، مسلمانان جهان پخش مستقیم تلاوت‌ها را به طور زنده می‌بینند. البته این مسئله بیشتر متوجه داوران است. البته اگر این مراحل بیشتر شود، قاریان بهتری گزینش می‌شوند.

این داور افغانستانی در مورد بخش مخصوص نابینایان گفت: خداوند به آنها اجر بدهد که با سختی بیشتری قرآن را فرامی‌گیرند. به نظرم باید برای آنها امتیازاتی در نظر گرفته شود. بهتر است که نابینایان از افراد عادی جدا باشند و در این صورت داوری‌ها منصفانه‌تر و به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود.

احمدی درباره کشور و مردم ایران نیز گفت: در سال 84 یک بار برای شرکت در بخش حفظ و تفسیر در مسابقات ایران شرکت کردم. مردم ایران بدون اغراق بسیار مهمان‌نوازند و دوستان ایرانی من بسیار متواضع و خوش‌برخوردند و بسیار سپاسگزارم. در ایران به هیچ وجه احساس غربت نمی‌کنم و اینجا را وطنم می‌دانم. احترام مردم ایران به اهل قرآن بسیار جالب توجه است و از این بابت بسیار خرسندم.   
 
انتهای پیام
captcha