هنر انقلاب بیانگر هویت جمهوری اسلامی ایران است
کد خبر: 3803286
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

هنر انقلاب بیانگر هویت جمهوری اسلامی ایران است

گروه هنر ــ غلامعلی طاهری با شرکت در نمایشگاه «سیل مهربانی» گفت: مبانی هنر انقلاب باید در قالب کتاب‌های درسی در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گیرد تا آن‌ها

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، غلامعلی طاهری نقاش، استاد دانشگاه شاهد، الزهرا(س)، دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و دارنده مدرک درجه یک فرهنگ و هنر است. وی یکی از هنرمندانی است که در سال‌های دفاع مقدس پرتره شهدای بسیاری را روی بوم ماندگار کرده و همچنان در هنر انقلاب کشور فعال است. طاهری که روز گذشته در آیین آغاز پنجمین جشن هفته هنر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت با حضور در نمایشگاه «سیل مهربانی» و ارائه دو اثر خود در این رویداد برای فروش و کمک به سیل‌زدگان نقاط مختلف این‌روز‌های کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: اصل برگزاری هفته هنر انقلاب کاری ارزنده و ضروری است که حتماً باید انجام شود؛ چرا که در شلوغی فضای هنری کشور و جهان، جریان‌ها و طیف‌های مختلف هنری سعی در جهت‌دهی دلخواه خود به هنر دارند و به این شیوه ذهن هنرمندان جوان را مغشوش کرده‌اند. به این ترتیب، ارزش‌های هنر انقلاب در خطر فراموشی است. در نتیجه بی‌شک برپایی هفته هنر انقلاب می‌تواند به مانایی هنر انقلاب کمک شایانی کند.
این استاد برجسته هنر‌های تجسمی کشور با تأکید بر اهمیت هفته هنر انقلاب ادامه داد: برپایی چنین برنامه‌هایی مثل هفته هنر انقلاب به آن جهت که ذهن‌ها را بار دیگر بیدار، روشن و توجهات را به خود جلب کند، خوب است، اما باید از برپایی برنامه‌های مناسبتی که صرفا به‌خاطر یک روز و یا ایام خاص صورت می‌گیرد به سوی فعالیت‌های زیربنایی و ماندگار حرکت کنیم. باید کاری کنیم تا در محتوای هنر معاصر کشور هویت انقلاب اسلامی ایران دیده شود.
طاهری افزود: پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی ایران باید مؤلفه‌ها و شاخصه‌های هنر انقلاب جمهوری اسلامی ایران را بیابیم. اگر این مؤلفه‌ها را مؤثر در هنر معاصر کشور یافتیم، باید در کتب درسی و دانشگاهی آورده شوند؛ چرا که باید دانشجوی هنر از این ویژگی‌ها، مبانی و مولفه‌ها در تولید آثار هنری خود بهره ببرد. این کار اقدامی بنیادی و فرهنگی است که شورای انقلاب فرهنگی از آن غافل شده است. با اینکه ما در کشور دانشکده، رشته و یا واحد‌های درسی هنر انقلاب نداریم. پس باید با هوشمندی و دقت از دوره ابتدایی تا دوره دانشگاه به‌خصوص در دوره هنرستان و دانشگاه با جدیت هرچه بیشتر گروهی را موظف و مامور برای بررسی پایه‌ای و پژوهشی بنیادی در حوزه هنری انقلاب و استخراج نتایج آن کنیم. سپس نتایج به دست آمده را به مبانی هنر انقلاب تبدیل و تدوین کنیم تا در قالب کتاب‌های درسی در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گیرد. اگر این کار به‌درستی انجام شود می‌تواند بیانگر هویت جمهوری اسلامی ایران باشد و تا قرن‌ها بعد هنگام مطالعه تاریخ هنر ایران هویت جمهوری اسلامی را دریافت و درک کنیم.
وی در پایان با انتقاد از هنر انقلاب امروز کشور آن را بسیار پراکنده و نامرتب دانست؛ چرا که هنر‌های پست‌مدرن، سبک‌ها و ایسم‌های گوناگون، آوانگارد، مفهومی و ریشه‌های غلط آبستره، هنر معاصر کشور را محاصره کرده‌اند و هیچ کمکی به ارتقا و پیشرفت آن نمی‌کنند؛ و اینکه سازمان‌هایی که تصمیم‌گیرنده هستند و توان جهت‌دهی به هنر معاصر کشور را دارند باید برای هویت‌مند کردن آن تلاش کنند.
در آیین گشایش پنجمین جشن هفته هنر انقلاب از برخی هنرمندان مؤثر در هنر انقلاب از جمله غلامعلی طاهری تقدیر شد. نمایشگاه سیل مهربانی تا ۳۰ فروردین ماه در گالری‌های خانه و خانه عکاسان و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha