چرا جامعه ما اصلاح نمی‌شود
کد خبر: 3803311
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
شیخ حسین انصاریان مطرح کرد:

چرا جامعه ما اصلاح نمی‌شود

گروه اندیشه ــ شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه اصلاح جامعه ما نسبت به جوامع پرجمعیت‌تر دنیا کار ساده‌تری است، اظهار کرد: با اینکه قرآن، ولایت و سیدالشهدا(ع) را داریم، اما نمی‌توانیم جامعه را پاک کنیم. چرا؟ چون آلودگی در ما ریشه‌دار شده است؛ عرفه پخش می‌شود، کمیل پخش می‌شود، سخنرانی پخش می‌شود، گفت‌وگو‌های دینی پخش می‌شود، اما مدام شاخه فساد اضافه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ هفتمین جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام استاد حسین انصاریان به مناسبت ماه شعبان، صبح امروز در حسینیه هدایت برگزار شد.

وی در آغاز به توضیح درباره شرافت انسان و جایگاه خلیفه‌اللهی او پرداخت و اظهار کرد: انسان پیش از همه موجودات عالم مورد توجه پروردگار مهربان عالم بوده است. هیچ موجودی را خداوند به عنوان نایب‌مناب خودش یاد نکرده است مگر انسان. ما که اهل قرآن و روایات اهل بیت(ع) هستیم می‌دانیم که بالاترین تعریفی که خداوند از ملائکه فرموده است این است که آن‌ها «عباد مکرم» نامیده است؛ اما وقتی نوبت به تعریف انسان می‌رسد از انسان تعبیر به «خلیفه» می‌شود: «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینى خواهم گماشت [فرشتگان]»(بقره/۳۰).

وی افزود: کلمه «خلیفه» در این آیه الف و لام ندارد. اگر خداوند الف و لام بر سر کلمه «خلیفه» آورده بود و فرموده بود «الخلیفه»، ملائکه می‌فهمیدند مراد خداوند یک نفر است، یعنی یک شخص معین که پیش از آفرینشش اشاره‌ای به او شده بود. از طرف دیگر، کلمه «جاعل» اسم فاعل است. اسم فاعل معنای مضارع دارد. اینکه خداوند فرموده «جاعلٌ» معنایش این است که من تا زمانی که قیامت نشده و جهان برپا است همواره قراردهنده خلیفه در زمینم.

حجت‌الاسلام انصاریان در ادامه به تبیین ارزش معنوی کره زمین پرداخت و گفت: حالا چرا خداوند زمین را محل خلیفه خود قرار داد؟ چرا آسمان را محل خلیفه قرار نداده است؟ چون زمین هم مورد توجه اوست. گویی یک حالت معنوی به زمین دمیده شده است. به همین دلیل خداوند بیتش را در همین زمین قرار داد. در روایات هست اولین‌بار دستور ساخت کعبه به حضرت آدم داده شد و کعبه اولین خانه‌ای بود که ساخته شد: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ؛ در حقیقت نخستین خانه‏‌اى که براى [عبادت]مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و براى جهانیان [مایه]هدایت است»(آل‌عمران/۹۶). در این آیه گفته شده: «بِبَکَّةَ مُبَارَکًا». چرا مکه مبارک است؟ آیا به خاطر این است که باغ دارد یا گلستان است یا از هوای عالی برخوردار است؟ خیر، یک دره و سنگلاخ است که هوای گرم طاقت‌فرسا دارد. با این وجود خداوند یک نگاه معنوی به آن قطعه از زمین دارد که برای ما قابل درک نیست. به همین خاطر زمین مبارک است. اسم مکه «ام القری» است یعنی وقتی خداوند وقتی می‌خواست آفرینش را پدید آورد و آسمان‌ها را بیافریند از کعبه آغاز کرد.

استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: چون خدا نظر ویژه به زمین داشت، خلیفه خودش را روی این زمین قرار داد. اگر می‌خواست می‌توانست در سیارات دیگر قرار دهد. امیرالمومنین(ع) راجع به کره زمین می‌فرمایند: «مسجد احباء الله و مصلی الملائکه الله و مهبط وحی الله و متجر اولیاء الله؛ دنیا سجدگاه دوستان خدا و محل نمازگزاران ملائکه و فرشتگان الهی و محل فرود وحی الهی و بازار دوستان خداوند است». حالا ببینید این بشر دوپا چقدر این زمین را آلوده کرده که راهی برای پاکسازی‌اش نیست مگر اینکه طبق روایت، امامی برانگیخته شود که: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا». پاکسازی زمین کار هیچ کس نیست.

وی افزود: ما هفتاد میلیون مسلمان نتوانستیم محل زندگی خودمان را از گناه و ظلم پاک کنیم. مگر کشور ما نسبت به پنج قاره چقدر است؟ برزیل که کافر زیاد دارد، دویست میلیون جمعیت دارد. هندوها که برخی گاوپرست هستند بالای یک میلیارد جمعیت دارد. ما فقط هفتاد میلیون نفر هستیم و اصلاح جامعه کار ساده‌تری است. با اینکه قرآن و ولایت و سیدالشهدا را داریم، اما نمی‌توانیم جامعه را پاک کنیم. چرا؟ چون آلودگی در ما ریشه‌دار شده است. عرفه پخش می‌شود، کمیل پخش می‌شود، سخنرانی پخش می‌شود، گفتگو‌های دینی پخش می‌شود، اما مدام شاخه فساد اضافه می‌شود.

حجت‌الاسلام انصاریان افزود: معنای آیه‌ای که در ابتدا قرائت کردم این است که تک‌تک انسان‌ها خلیفه هستند. خلیفه یعنی نایب‌مناب. مردم نایب‌مناب چه هستند؟ خداوند انسان را نایب‌مناب اوصافش قرار داد. اصل خلقت انسان آیینه است. خداوند این آیینه را روبروی خود قرار داد تا صفاتش در این آیه منعکس شود. اگر من به پروردگار پشت کنم چه در من بازتاب پیدا می‌کند؟ اوصاف شیطان. یک نفر خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت من معنای این آیه را نفهمیدم که خداوند از قول عیسی می‌فرماید: «وَ جَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ؛ و هر جا که باشم مرا با برکت‏ ساخته»(مریم/۳۱). امام صادق(ع) فرمود: معنی «مبارکاً» یعنی «نفّاعاً». یعنی من برای جامعه بسیار مفید هستم. چرا مسیح سودمند بود؟ چرا انبیا سودمند هستند؟ چرا در این چند میلیارد جمعیت یک تعدادی واقعا سودمند هستند؟ چون رویشان به سوی خداست و صفات الهی در آن‌ها منعکس شده است. آن‌ها این صفات را در اعمال و رفتارشان به کار می‌گیرند. چرا بیشتر مردم دنیا شر هستند و مانند حیوان هستند؟ برای اینکه رویشان از خدا برگشته است و این آیینه را سوی شیطان گرفته‌اند، خصوصیات شیطان در آن‌ها منعکس شده و همان خصوصیات را به عنوان قوانین و قواعد زندگی به کار گرفته‌اند.

انتهای پیام

captcha