نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی
کد خبر: 3803381
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
در نهمین «کافه محفل» مطرح شد:

نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی

گروه اقتصاد ــ در نهمین کافه محفل که عصر امروز ۲۴ فروردین‌ماه در کافه قرار برپا شد، تکنیک‌های مختلف ارائه به سرمایه‌گذار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا، نهمین «کافه محفل» که اولین جلسه آن در سال 98 محسوب می‌شود، عصر امروز شنبه 24 فروردین‌‌ماه، در فضایی باز و دلنشین و متفاوت‌تر از جلسات پیشین با حضور جمعی از علاقه‌مندان به رویدادهای استارت‌ آپی و کسب و کارهای دینی و نوپا در ادامه مباحث قبلی در کافه قرار، واقع در حوالی میدان بهارستان برپا شد و همانند جلسات قبل مورد استقبال قرار گرفت.

در این کافه محفل که بالغ بر دو ساعت به طول انجامید، موضوعات استارت‌آپی مختلف و مسائل مرتبط با کسب و کارهای نوپا مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت، اما محور اصلی مورد بررسی، همان‌گونه که در ادامه خواهد آمد، درباره تکنیک‌ها و مسائل مهم در نحوه ارائه مناسب به سرمایه‌‌گذار بود.

محمدابراهیم دهدشتی، مدرس این کافه‌محفل در ابتدا بیان کرد: قرار بر این است که در سال ۹۸ دوره‌های جدیدی را با رویکرد جدید برگزار کنیم. در جلسات قبل راجع به معنای استارت آپ، انواع کسب و کار شامل سرویس، پلتفرم و پروداکت، طراحی ارزش پیشنهادی در کسب و کارهای مختلف، نحوه ارزیابی ایده، استراتژی‌های ورود به بازار و ... صحبت کردیم.

نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی

وی با اشاره به اهمیت گسترده‌ شدن تیم فعالیت در جریان سرمایه‌گذاری ادامه داد: در این جلسه بنا داریم درباره نحوه ارائه به سرمایه‌گذار بحث کنیم. وقتی سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنید، بهتر است که مالک از بیرون بیاید. وقتی تیم گسترده شود، هر کسی آورده دارد و در نتیجه سود بیشتری نصیب افراد می‌شود.

این کارشناس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا با اشاره به اهمیت ورود افراد مختلف به کسب و کار یادآور شد: بهتر است تا جایی که می‌توانیم آورده‌ها را کوچک و تخصصی کنیم، بنابراین بهتر است خودمان چند نقش در بیزینس نداشته باشیم، بلکه افراد مختلفی را وارد بیزینس کنیم، چراکه هرچقدر سرمایه بیشتری جذب کنید، به نفع بیزینس شماست.

دهدشتی با اشاره به ضرورت معرفی خود به سرمایه‌گذار در ابتدای کار اظهار کرد: امروز می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم که چگونه نزد سرمایه‌گذار برویم و چه چیزهایی ارائه دهیم. اولین موضوع این است که فایل ارائه مطالب را آماده کنیم. قدم اول در این راه این است که خودمان را معرفی کنیم.

وی با اشاره به دو نوع ارائه گفت: ما دو نوع ارائه داریم که یکی ارائه آسانسوری است. بدین معنی که در حدود سی ثانیه بتوانیم طرف مقابل را کنجکاو کنیم تا کارت ویزیت خود را در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم بر اساس یک قرار تعیین‌شده از نزدیک با وی جلسه بگذاریم و در مورد ایده‌ای که داریم با وی صحبت کنیم. نحوه دوم ارائه هم این است که حضوراً با وی ملاقات کنیم و ضمن معرفی خودمان، به ارائه رزومه‌ای از فعالیت خود و مطرح کردن یک مشکل بپردازیم.

نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی

مدرس این کارگاه به اهمیت ارائه راه حل اشاره کرد و گفت: این مشکل باید از مشکلاتی باشد که ما توان برطرف کردن آن را داریم. برای مثال، می‌توانیم در مورد مشکلات مربوط به بیکاری یا وضعیت اینترنت صحبت کنیم. سپس در مورد راهکارهای رفع آن مشکل صحبت خواهیم کرد. تیم خودمان را هم باید معرفی کنیم.

دهدشتی با اشاره به اهمیت تیم و نقش اعضای آن در موفقیت ایده اظهار کرد: استارت‌آپی که فعلاً سرمایه‌ای را جذب نکرده و در حد یک ایده است، تمام ارزش آن به تیمی است که دارد، چراکه اصل ایده برای هیچ جایی مهم نیست، بلکه اعضای تیم و اینکه افراد حرفه‌ای باشند، بسیار مهم است. بنابراین ارزش استارت آپ را این افراد مشخص می‌کنند.

این کارشناس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا یادآور شد: سرمایه‌گذار بر روی افراد آن تیم و نقش آنها در آن کار سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین تیم و میزان تسلط آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنده تاکنون در چندین شتاب‌دهنده کار کرده‌ام و در همگی آنها توجه زیادی با تیم صورت گرفته است. بنابراین باید تیم خوبی داشته باشیم و آن را هم به خوبی معرفی کنیم.

وی به اهمیت صحبت واضح و شفاف اشاره و تأکید کرد: نکته دیگر این است که باید شفاف و واضح صحبت کنیم. برای مثال، اگر در مورد میزان سرمایه مورد نیاز از ما سوال می‌شود، باید میزان آن را به صورت دقیق اعلام کنیم، نه اینکه به صورت تخمینی در این مورد حرف بزنیم. یا اگر در مورد تعداد اعضای تیم از ما سوال می‌شود، باید به شکل صریح و دقیق در مورد تعداد آنها صحبت کنیم، نه اینکه به صورت حدودی در این مورد حرف بزنیم. بنابراین هرگز با شک و تردید با طرف مقابل صحبت نکنیم.

دهدشتی با اشاره به اهمیت نیازسنجی سرمایه‌گذار افزود: نکته دیگر این است که باید بسته‌ای که ارائه می‌دهیم را براساس نیاز طرف مقابل ارائه دهیم. کار خودتان را برای طرف کوچک نکنید، بلکه نیازها را به خوبی تشخیص داده و راه حل مناسب ارائه دهید. همچنین باید بسته‌ها را براساس نیاز ارائه دهید. همه سرمایه‌گذاران، چه با سواد و چه بی‌سواد، در مورد پول و عدد با هم اشتراک دارند، بنابراین باید مسائل را برای آنها به گونه‌ای توضیح دهیم که معنای آن را به خوبی درک کنند.

نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی

مدرس این کافه محفل اظهار کرد: به گفته استیو جابز، باید مسائل بیزینس را به گونه‌ای توضیح دهیم که همه افراد و حتی افراد کم‌سواد هم توان فهمیدن آن را داشته باشند. به معنای دیگر باید عامیانه و در مورد فواید آن موضوع صحبت کنیم و برای سرمایه‌گذار توضیح دهیم که اگر بر روی فلان موضوع سرمایه‌گذاری کند، چه فوایدی در پی دارد، بنابراین باید سعی کنیم اصلاً وارد موضوعات سخت و تخصصی نشویم، بلکه به زبان ساده صحبت کنیم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا افزود: موضوع دیگر این است که پیش‌بینی کنیم که طرف مقابل چه چیزهایی از ما می‌پرسد و تا از ما درباره آن موضوع پرسید، آمادگی پاسخگویی به آن را داشته باشیم. چنین سطحی از آمادگی، به طرف مقابل اطمینان قلبی می‌دهد. کلمه نه، برای سرمایه گذار همانند سم است و اصلا اتفاق خوبی نیست، بنابراین نباید هرگز به این سمت برویم که جواب نه بدهیم. چراکه ممکن است یک سرمایه‌گذار چند میلیاردی را فراری دهد.

وی با اشاره به اهمیت ارائه وعده‌های قاطعانه به سرمایه‌گذاران تصریح کرد: البته نباید قول و وعده نابجا دهیم، بلکه باید قاطعانه پاسخ دهیم که یا کار شما را انجام می‌دهیم یا توان انجام آن را نداریم. اما برای مثال هرگز نباید اعلام کنیم که حالا ببینیم چه خواهد شد؟ بلکه باید کاملاً قاطعانه جواب دهیم.

دهدشتی با اشاره با اهمیت زبان بدن در زمان ارائه به سرمایه گذار ادامه داد: اگر سرمایه گذار در حین ارائه شما دستانش را ببندند، نشانه تسلط وی بر موضوع است، بنابراین باید سعی کنید فوراً موضوع را عوض کنید. در هنگام ارائه نباید به سرمایه‌گذار پشت کنید، چراکه هم توهین محسوب می‌شود و هم اینکه روش مناسبی برای ارائه نیست. این موضوعات نشان‌دهنده اهمیت تسلط بر زبان بدن در ارائه به سرمایه‌گذار است. این موضوع و اهمیت تسلط بر زبان بدن علاوه بر مسائل اقتصادی در سیاست هم دارای اهمیت است. در عرصه سیاست تمام حرکات سیاستمداران دارای تحلیل است.

مدرس این کافه محفل یادآور شد: حتی باید در هنگام ارائه به سرمایه‌گذار به رنگ لباسی که می‌پوشید، دقت کنید. البته این موارد برای ارائه در جذب سرمایه‌های کلان است. خواهشم این است که موقع ارائه، سوپرمن بازی در نیاورید و هرگز خود را موفق‌ترین شخص یا تیم در جهان معرفی نکنید، بلکه سعی کنید حتی رقبای موفق خود را هم معرفی کنید. بنابراین هرگز اعلام نکنید که ما هیچ رقیبی نداریم و در واقع در تمام جهان بی‌رقیب هستیم، چراکه این اصلاً روش مناسبی برای ارائه نیست.

نحوه ارائه به سرمایه‌گذار در کسب و کارهای قرآنی

این کارشناس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا افزود: سرمایه گذار فقط عدد و رقم مسائل مالی را مورد توجه قرار می‌دهد، بنابراین سود سرمایه گذاری را به صورت واضح برای او توضیح دهید.

وی در ادامه به بیان نکاتی در مورد ثبت شرکت‌ها پرداخت و بیان کرد: بهترین شرایط برای استارت آپ‌ها این است که تا می‌توانند ثبت شرکت نکنند، بلکه از زمانی‌ که برای قراردادهای خود نیازمند ثبت حقوقی و هویت حقوقی هستند، آنگاه به سمت ثبت شرکت بروند، چراکه تا قبل از ثبت شرکت از پرداخت مالیات و بسیاری از هزینه‌های دیگر معاف هستند. حتی موقع سودآوری هم می‌توانند اقدام به ثبت شرکت نکنند، بلکه فقط در صورت ضرورت به سمت چنین کاری بروند.

دهدشتی با اشاره به تصورات اشتباهی که درباره ضرورت و اهمیت ثبت شرکت‌ها وجود دارد، ادامه داد: عده‌ای به اشتباه گمان می‌کنند که ثبت شرکت باعث می‌شود که این کار آنها را از خطر رقیب و کپی‌برداری از محصولات آنها مصون بدارد اما واقعیت این است که این بهانه و توجیه خوبی نیست، چراکه برای مثال رقبا و کپی‌برداری‌های زیادی از روی اسنپ انجام شد که نشان می‌دهد این توجیه مناسبی نیست.

مدرس این کافه محفل در پایان گفت: البته فعالیت استارت‌آپ‌ها بدون ثبت شرکت از لحاظ قانونی هم اشکالی ندارد، بلکه این قوانینی است که در مورد فعالیت استارت آپ‌ها تدوین شده، بنابراین فعالیت آنها بدون ثبت شرکت، ایراد قانونی ندارد.

برای مشاهده گزارش تصویری نهمین کافه محفل اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha