گزارش ایکنا از بررسی ابعاد سیل اخیر در جلسه علنی مجلس
کد خبر: 3803493
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

گزارش ایکنا از بررسی ابعاد سیل اخیر در جلسه علنی مجلس

گروه اقتصاد ــ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با حضور چند تن از وزرا و مسئولان دولتی در حال بررسی ابعاد سیل اخیر، خسارت‌های وارده و نحوه جبران آن هستند.

///

به گزارش ایکنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز، یکشنبه 25 فروردین‌ماه، خود ابعاد سیل اخیر در کشور، خسارات و نحوه جبران آن را با حضور چند تن از وزرا و مسئولان دولتی بررسی کردند.

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، در جریان ارائه گزارش سازمان متبوعش جهت امدادرسانی به حادثه دیدگان سیل اخیر، گفت: جمعیت هلال احمر براساس وظیفه ذاتی خود تلاش می‌کند در حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله در کنار مردم باشد و در این راستا از 25 اسفند تا 23 فروردین حداقل در 24 استان و شاید 31 استان کشور به جز جزیره کیش تلاش کرده وظیفه خود یعنی امدادرسانی را به درستی انجام دهد. دو هزار و 145 روستا، بخش و شهر تحت تاثیر سیل و سیلاب اخیر قرار گرفته‌اند و جمعیت هلال احمر در 5 محور تلاش کرد که فعالیت‌های خود را انجام دهد که محور نخست، محور امداد و نجات بوده که فوری‌ترین و اصلی ترین اقدام نجات مصدومان و افراد آسیب دیده است.

وی اظهار کرد: صد میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز و 30 میلیارد اقلام غیرنقدی از سوی مردم برای کمک به سیل‌زدگان به جمعیت هلال احمر ارائه شد که این کمک‌های غیرنقدی به مناطق سیل زده ارسال شده است.

پیوندی به تلاش‌های دیپلماتیک هلال احمر اشاره کرد و گفت: 10 کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است. تلفات 71 نفره در حادثه سیل اخیر حاکی از تلاش گسترده نیروهای امدادی، نیروهای مسلح و وزارتخانه ها برای کاهش خسارات است.

سحر تاجبخش، نیز در توضیح گزارش عملکرد سازمان هواشناسی در سیلاب‌های اخیر گفت: از 25 اسفند 97 تا 13 فروردین سال جاری، سه سامانه جوی فعال در کشور منجر به رخداد سیلاب، آبگرفتگی، رانش زمین و بارش برف در برخی از مناطق شدند. سامانه اول در روزهای 26 تا 29 اسفندماه گذشته قسمت‌های عمده‌ای از مناطق شرقی دریای خزر را تحت تاثیر قرار داد و در بخش‌هایی از نیمه غربی نیز فعال بود، اما عمده خسارت‌ها در استان گلستان ایجاد شد. سامانه دوم از 4 تا 6فروردین جاری در غرب کشور فعال و بخش‌های عمده‌ای از استان واقع در حاشیه رشته کوه زاگرس را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت موجب سیلاب و طغیان رودخانه در این مناطق و اختلال در تردد در مسیرهای کوهستانی شد. سامانه سوم نیز در روزهای 11 و 12 فروردین ماه در همین مناطق و متاثر از بارش های قبلی، کشور را تحت تاثیر قرار داد.

تاجبخش در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه آیا سازمان هواشناسی از قبل، بارش‌ها را پیش‌بینی داشته و این اطلاعات را در اختیار چه نهادی قرار داده است، گفت: سازمان هواشناسی در بازه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی می‌کند که پیش بینی‌های بلندمدت براساس حل معادلات دیفرانسیل و اساس آن اصل عدم قطعیت است، بنابراین پیش‌بینی‌های احتمالاتی در آن کاملا محتمل است. در مورد پیش‌بینی‌های بلندمدت باید گفت که نرم بین‌المللی و اطلاعات بلندمدت برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به سوال رئیس قوه مقننه مبنی بر اینکه اخطار و اطلاعیه‌ها 72 ساعت قبل از وقوع سیل صادر شد یا خیر؟ گفت: سازمان هواشناسی 72 ساعت قبل اطلاعیه‌ها را صادر و 48 ساعت قبل از آن اخطارها را صادر می‌کند. سازمان هواشناسی اطلاعیه و اخطارهایی را در 9 مرحله صادر می‌کند که در بخش ستادی با 192 نفر ساعت، نیرو و در مراکز استانی 30 نفر ساعت نیروی انسانی همکاری می‌کنند.

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح اقدامات کمیسیون متبوعش درباره حوادث سیلاب‌های اخیر در کشور با بیان اینکه نقصانی در عدم برنامه‌ریزی و آمادگی در این حادثه دیده می‌شود، گفت: اعلام شده که لایحه مدیریت اجرای آزمایشی قانون سازمان مدیریت بحران کشور دو سال در مجلس معطل مانده است در حالی که در 25 اسفند سال 94 درخواست تمدید دو ساله لایحه مذکور به مجلس ارسال شد، اما مجلس در سال 95 با این تمدید مخالفت کرد که دولت در تیرماه سال 95 لایحه جدید در این خصوص را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه باید لایروبی رودخانه‌ها که مدنظر وزارت نیرو بوده، سریعتر انجام شود، گفت: باید دیوارهای حفاظتی شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها با پیگیری دستگاه‌ها و کمیسیون‌های عمران و امور داخلی کشور و شوراهای کشور ساخته شود.کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، پیشنهادی برای استمهال تسهیلات مناطق سیل‌زده ارائه داده است و اگر مجلس موافقت کند کمیسیون مشترکی بین کمیسیون‌های عمران، امور داخلی کشور و شوراها، کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست و برنامه، بودجه و محاسبات کشور تشکیل شود تا گام به گام مسائل را رصد کرده و التیامی بر زخم‌های مردم باشد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این جلسه بیان کرد: فراموش نکنیم در حوزه‌هایی که سیل رخ داد به دلیل ظرفیت مخازن و حجم سیلاب‌ها شرایط نامناسبی برای پایین دست ایجاد شد. دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل هیئت بررسی و تدوین گزارش سیل‌ها صادر شده و سازمان‌های اجرایی توانسته‌اند در پاسخگویی به حادثه و بازگردانی شرایط به نحو مطلوبی عمل کنند.

وی افزود: یک و نیم درصد روستاهای خسارت دیده به دلیل عدم دسترسی برق ندارند و همچنین یک و نیم درصد روستاها با مشکل برقراری شبکه آب مواجه هستند و بالغ بر دو هزار و صد میلیارد خسارت به شبکه‌ها وارد شده است.

اردکانیان در ادامه  با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال 1400، به میزان 75 هزار کیلومتر حریم بستر رودخانه‌ها تعیین شود، اظهار کرد: موضوع سیلاب همانند موضوع مدیریت آب میان بخشی است، لذا ساده‌سازی و توجه به یک بخش آن فرصت را از ما می‌گیرد.

حجتی؛ وزیر جهاد کشاورزی نیز ضمن ارائه گزارشی درباره میزان خسارت به زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها، دام‌ها و ... اظهار کرد: در جلسه‌ای که عصر امروز در هیئت دولت برگزار می‌شود، مصوبه‌ای درباره چگونگی تأمین خسارت مناطق سیل‌زده خواهیم داشت و امیدواریم با مصوبات دولت بتوانیم آلام مردم را کاهش دهیم.

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز سخنران بعدی بود که در گزارش خود اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به لحاظ مسئولیتی که دارد در ایام نوروز ستاد سفرهای نوروزی را تشکیل می‌دهد و همواره فعال‌ترین دوره خدمتی همکاران ما در بخش‌های خصوصی و عمومی بوده است. در سال جاری سیلاب باعث شد همکاران ما با همت مضاعفی نقش خود را ایفا کنند؛ به گونه‌ای که ما امسال هم‌زمان در طول ایام نوروز از 17اسفندماه تا 26 فروردین در 24 استان و 213 شهرستان و 269 شهر با سیلاب مواجه شدیم.

وی یادآور شد: بخش مهم وظیفه ستاد بحران در وزارت راه و شهرسازی این بود که این ستاد به صورت شبانه‌روزی به عنوان یک عضو فعال نقش ایفا کرد و با اطلاعیه و هشدارهای هواشناسی که ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی در همه سرفصل‌های حمل و نقل به مقابله با سیل پیش قدم شد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنان خود تأکید کرد: موضوع مهمی که امروز در دستور کار قرار دارد و در شورای عالی شهرسازی به آن خواهیم پرداخت، جانمایی شهرها و روستاها و حریم رودخانه‌ها است. با توجه به مطالعات هیدرولوژیکی که قبلاً وجود داشته است، طرح‌های جامع را مجدداً مرور خواهیم کرد که با این دبی جدید که رودخانه‌ها تجربه کردند، ببینیم چه میزان با محاسبات مهندسی ما انطباق دارند، تا اگر نیاز باشد در محاسبات خود بازنگری کنیم.

سیدحمیدرضا کاظمی، منتخب مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشکر از مردم ایران بابت همراهی با مردم سیل‌زده استان لرستان گفت: البته گله جدی مردم حوزه انتخابیه این است که خدمات امدادرسانی هوایی به خوبی انجام نشده است. تعداد ده روستا باید جا به جا شوند و ارتباط چهل روستا نیز قطع است.

وی افزود: واحدهای مسکونی و تجاری بسیاری تخریب شده‌اند و راه پلدختر به کرمانشاه هنوز وصل نشده است. کلیه زیرساخت‌های در روستا و شهر قطع شدند و با تلاش مسئولان فعلاً وصل شده‌اند اما زیرساخت‌ها از بین رفته‌اند.

کاظمی اظهار کرد: بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان خسارت به مردم پلدختر وارد شده است لذا مطالبه مردم احیای جاده قدیم پلدختر به خرم آباد و لایروبی رودخانه‌ها و سدهای منطقه و همچنین طرح‌های آبخیزداری توسط جهاد، اسکان موقت مردم توسط هلال احمر، استمهال وام‌ها و دیگر هزینه‌ها است تا ثبات در زندگز مردم ایجاد شود.

همایون یوسفی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با اشاره به ضرورت جبران خسارات گفت: باید معافیت‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شود. همچنین لایروبی کارون از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بنایی، نماینده گناباد در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه زیرساخت‌ها بعضاً کم گذاشته‌ایم. حاشیه رودخانه‌ها تخریب شده و این نیازمند ورود قوه قضائیه دارد. از سال 75 تاکنون در کشور با خشکسالی مواجه هستیم و این نیاز به بررسی دارد، چرا که لایروبی رودخانه‌ها کم شده است.

وی افزود: متأسفانه در این سال‌ها یک و نیم میلیون از جنگل‌های شمال تخریب شده است. امروزه 28 استان 269 شهر و چندین هزار روستا دچار خسارت جدی شده و پرداخت خسارت آن‌ها از توان دولت خارج است لذا باید مردم و نهادهای بین‌المللی در کنار دولت قرار گیرند.

متخب مردم گناباد اظهار کرد: در خراسان رضوی هم خساراتی بالغ بر 300 میلیارد تومان وارد شده که نیاز به توجه جدی دارد لذا از دولت محترم تقاضا داریم به قول‌هایی که به مردم داده است عمل کند.

ساعدی، نماینده سوسنگرد و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در ادامه بیان کرد: امروز خوزستان برای زنده ماندن تلاش می‌کند؛ خوزستانی که دیروز در برابر گلوله دشمن مقاومت کرد و الان در برابر سیل بی‌تدبیری مقاومت می‌کند اما تاریخ این را فراموش نخواهد کرد.‌
وی افزود: هواشناسی امروزه تغییرات آب و هوایی را چند ماه قبل پیش‌بینی می‌کند و در ماه‌های اخیر نیز پیش‌بینی خود را اعلام کرده لذا باید وزارت نیرو با کار تخلیه سدها را از قبل انجام می‌داد. وزارت کشور نیز باید به استان‌ها ابلاغ می‌کرد اما با این توجیه که اطلاع‌رسانی باعث نگرانی مردم خواهد شد و صنعت گردشگری و هتلداری آسیب می‌بیند چنین کاری انجام نشد.

وی خطاب به رئیس مجلس اظهار کرد: مردم مجلس را نمی‌بخشند اگر با این تساهل و بی‌تفاوتی عمل کنیم. لذا باید همه تلاش خود را انجام دهیم که خسارات وارده جبران شود.

نبی هزارجریبی، نماینده گرگان در مجلس، سخنران بعدی بود که اظهار کرد: مافیای آب در کشور بیداد می‌کند. از وزیر نیرو می‌خواهم که امسال استفاده از آب برای کشاورزان رایگان و پرورش ماهی در سدها ممنوع شود.
وی تأکید کرد: مردم ما قشر محرومی هستند لذا درخواست دارم وام‌های آن‌ها بخشیده شود.

محمدرضا ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، به عنوان سخنران بعدی گفت: قطعاً سوءتدبیرهای زیادی رخ داده است. وزیر کشور در برنامه تلویزیونی گفت اگر در لرستان سدهای مختلف ساخته می‌شد چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. باید از ایشان تشکر کنم اما لازم است ایشان مراقب کارشناسان نفوذی باشند چراکه برخی از پروژه‌ها در این استان متوقف شد.

وی افزود: همه استان لرستان درگیر سیل بوده است و تعداد 35 هزار واحد مسکونی تخریب شده است لذا از دولت محترم درخواست دارم نسبت به جبران خسارات مردم اقدام کند.

رنجبرزاده، نماینده همدان در ادامه گفت: ستاد مدیریت بحران در این ایام همه تلاش خود را به کار گرفت اما گله‌مندی هم زیاد است، چراکه پیش‌بینی‌ها به خوبی انجام نشد و متأسفانه خسارات سنگینی به روستائیان و سایر مردم وارد شد.
وی افزود: استان همدان، سومین استان پر بارش کشور بود اما به علت تلاش دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و همه مردم، کمترین آسیب به مردم وارد شد اما خسارات مالی به علت بارش‌های سنگین به مردم زیاد است و بیش از 3 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده و بیش از 80 میلیارد تومان خسارت به ابنیه و راه‌های مواصلاتی وارد شده است و دام‌های زیادی تلف شده است.
نماینده مردم همدان اظهار کرد: پنج نفر نیز بر اثر سیل جان خود را از دست دادند و یکی از آثار تاریخی ملایر تخریب و بیش از هشت هزار واحد مسکونی به خاطر بارش باران و عدم مقاوم‌سازی، تخریب شدند یا آسیب دیدند.

بهرام نیا، نماینده نهاوند نیز به ارائه گزارشی از خسارات وارده به حوزه انتخابیه خود پرداخت و گفت: میزان بارندگی استان همدان در مقیاس ملی بیشترین میزان بارش و بیشترین بارش در استان مربوط به شهرستان نهاوند بود. متأسفانه به علت جاری شدن سیل ناشی از بیش از 160 میلی‌متر بارندگی در 24 ساعت، باعث خسارت بسیاری در شهرستان نهاوند شد.
وی تأکید کرد: هزار واحد نیاز به نوسازی دارد و خسارت زیادی در حدود 170 میلیارد تومان به این شهرستان وارد شده است. لذا درخواست دارم که دولت توجه ویژه به این شهرستان داشته باشد.

علی کاظمی، نماینده اردل و فارسان، نیز در ادامه گفت: خسارت‌ها در این استان شامل بخش زیربنایی، ساختمان‌‌های مسکونی و همچنین مزارع، باغات و کشاورزی و شیلات است. چهار محال و بختیاری، قطب اول ماهیان سردابی است و در این مدت بیش از 600 میلیارد تومان خسارت وارده شده که نیاز به جبران دارد.
وی افزود: خواهشم این است که همان‌گونه که دولت قول داده است نسبت به پرداخت خسارت دیدگان و همچنین امهال تسهیلات بانکی مردم این مناطق اقدام کنند.
هادی قوامی، نماینده اسفراین، در ادامه گفت: بیش از شش هزار واحد مسکونی در خراسان شمالی آسیب دیده و حتماً نیاز به بازسازی دارد. همچنین عشایر بسیاری دچار آسیب دیده‌اند که باید خسارات آنها پرداخت شود.
عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان نیز ضمن تقدیر و تشکر از رهبر معظم انقلاب گفت: استاندار خراسانی شمالی مدیریت خوبی که داشتند و شهر به شهر و روستا به روستا پیگیر مشکلات سیل‌زدگان بودند اما خسارت بسیاری به این استان وارد شده است که باید جبران شود.
وی افزود: برخی از سرپناه‌های عشایر تخریب شده است لذا باید اجازه دهیم عشایر ما سرپناه‌های بتنی ایجاد کنند اما امنیت لازم را داشته باشد.
مقدسی، رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی، نیز گفت: استان مرکزی هم از استان‌های پربارش بود اما با تلاش مسئولان استانی، کاهش خسارات را داشتیم اما بالغ بر هزار و صد میلیارد تومان خسارت در تمام شهرستان‌های استان مرکزی، وارد شد و همه ما باید در کنار هم نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم.

کاظم دلخوش نیز سخنران بعدی این جلسه بود که در سخنان خود ضمن تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد: در استان‌های شمالی، در سال 9 ماه بارندگی است. ما هر ماهه در حال خسارت هستیم. استان گیلان و مازندران هر ساله با چندین سیل مواجه هستیند  که یکی از دلایل آن جنگل‌تراشی بی‌مورد است.

منوچهر جمالی، نماینده رودبار نیز گفت: از وزارت مسکن و کشور تشکر می‌کنم که در این ایام تلاش‌های زیادی انجام دادند. در استان گیلان پل‌های زیادی تخریب شده است. همچنین منابع آب شرب نیز تخریب شده‌اند.

نمایندگان سمیرم، تنکابن، قصرشیرین، کهگیلویه و بویر احمد، دیگر نمایندگانی بودند که بیان نکاتی درباره خسارات وارده بر حوزه انتخابیه خود و همچنین ضرورت جبران این خسارات پرداختند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در ادامه به ارائه جمع‌بندی مطالب پرداخت و گفت: از نمایندگان و هیئت‌رئیسه محترم و همچنین کمیسیون‌های تخصصی تشکر می‌کنl که در هر جا در این مدت لازم بود به ما کمک کردند و در خدمت مردم بودند. برای اینکه تصویر درستی در ذهن شما شکل بگیرد باید بگویم که در 25 استان سیل بی نظیری رخ داد و درگیر مسائل بسیار زیادی همانند آب گرفتگی و تخریب زمین‌های کشاورزی و تولیدی شدیم.
وی افزود: با توجه به گزارش‌هایی که به ما داده شده بود توانستیم خسارات جانی را به حداقل برسانیم و با جا به جایی جمعیت تعداد زیادی از روستاها و شهرها میزان خسارت جانی را کاهش دهیم چراکه میزان تلفات جانی می‌توانست بیشتر باشد.
وزیر کشور اظهار کرد: مردم هم همکاری بسیاری با ما داشتند. حجم سیلاب‌ها بسیار زیاد بود برای مثال در کرخه، کارون یا گرگان رود یا پلدختر، آبی بیش از حد معمول جاری شد بنابراین به سمت منازل سرریز شد.
رحمانی فضلی ضمن تشکر از نهادهای مدنی و نیروهای نظامی بابت امدادرسانی اظهار کرد: در این مدت در بین همه دستگاه‌ها هماهنگی وجود داشت و همه تلاش ما از این به بعد هم این است که با کمک شما نمایندگان برای جبران خسارات اقدام کنیم.
وی گفت: ما هنوز در مرحله مقابله هستیم و همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم را برای بارندگی احتمالی در اردیبهشت که توام با ذوب برف‌ها خواهد بود، داشته باشیم. این سیل به ما نشان داد که در مورد هر هشداری باید حداکثر ملاحظات داشته باشیم و ان‌شاءالله با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس‌جمهور، موضوع جبران خسارات را به صورت جدی در دستور کار قرار خواهیم داد. دیروز هم اولین جلسه را در این مورد برگزار کردیم و تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد.

 

captcha