سازمان دیانت؛ مجری آموزش قرآن در مدارس ترکیه
کد خبر: 3803682
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد/

سازمان دیانت؛ مجری آموزش قرآن در مدارس ترکیه

گروه بین‌الملل ـ نماینده ترکیه در مسابقات قرآن بانوان کشورمان با بیان اینکه حفظ قرآن در ترکیه با نظارت استادان قرآن انجام می‌شود، اظهار کرد: سازمان دیانت ترکیه در این راستا فعال است و آموزش قرآن را در مدارس برگزار می‌کند.

عایشه کردار، نماینده ترکیه در سومین مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان کشورمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: از دانشکده الهیات دانشگاه استانبول فارغ‌التحصیل شده‌ام. 33 سال دارم و نخستین بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کرده‌ام و پیش از این فقط تجربه حضور در مسابقات محلی قرآن در استانبول و مسابقات سراسری در ترکیه را داشته‌ام و در این مسابقات اول شدم.

وی افزود: در سال  1997، که 11 سال داشتم، شروع به حفظ قرآن کردم و این کار سه سال طول کشید. خانواده‌ام به ویژه مادرم در این مسیر به من کمک کرد و برادرانم نیز از حافظان قرآن هستند.

این حافظ ترکیه‌ای با اعلام نظر درباره مسابقات قرآن کشورمان گفت: سطح مسابقات خوب بود و قاریان و حافظانی از کشورهای جهان در این مسابقات در یک جا جمع شده ودند که با آن‌ها آشنا شدم. این تجربه خوبی برایم بود. البته استرس داشتم.

ایرانی‌ها مهمان‌نوازند

عایشه کردار تصریح کرد: این مسابقات بر زندگی‌ام تأثیر قابل توجهی گذاشته و با انسان‌های خوبی آشنا شدم. ایرانیان مانند مردم ترکیه مهمان‌نواز و خوشرو هستند. این نخستین بار بود که از کشورم خارج شدم و همچنین نخستین سفرم به ایران بود.

این حافظ ترکیه‌ای در ادامه با مقایسه مسابقات قرآن ایران و ترکیه یادآور شد: هر دو مسابقات از نظر فنی و سخت‌گیری‌‌های داوران به هم شبیه است؛ کشورهای زیادی در مسابقات ایران شرکت کرده‌اند و تاکنون چنین تجربه‌ای نداشته‌ام. در مسابقات ترکیه تعداد شرکت‌کننده‌ها کمتر از ایران بود و رقابت‌ها در یک روز تمام شد، اما در ایران طی چند روز برگزار شد و به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان استرس خاص خود را داشت.

عایشه کردار با اشاره به روند داوری در مسابقات قرآن ترکیه افزود: در ترکیه داوران بر رقابت‌های شرکت‌کنندگان در جزء‌های مختلف نظارت می‌کنند و از هر یک‌سوم قرآن یک سؤال مطرح می‌شود. از 10 جزء اول یک صفحه کامل از قرآن عثمان طه خوانده می‌شود و در 10 جزء دوم نیز آخرین آیات یک صفحه پرسیده می‌شود و حافظ قرآن موظف است که آن آیات را بخواند و قرائت را تا پایان صفحه دیگر ادامه دهد.

خانواده‌ها؛ مشوق آموزش قرآن در ترکیه

نماینده ترکیه در مسابقات قرآن بانوان کشورمان در ادامه روند آموزش قرآن در ترکیه را تبیین و اظهار کرد: این امر با نظارت یک استاد انجام می‌شود و قرآن‌آموز برنامه‌ای را که استاد به او می‌دهد اجرا می‌کند. خانواده‌ها نیز فرزندان خود را از کودکی به یادگیری قرآن تشویق می‌کنند و سازمان دیانت ترکیه (سازمان امور دینی ترکیه) در این راستا فعال است و آموزش قرآن را در مدارس برگزار می‌کند.

وی همچنین درباره کشورهایی که در مسابقات قرآن بانوان کشورمان خوب ظاهر شدند، گفت: در بخش دانش‌آموزی «فیضاء نرگس» از ترکیه خوب بود و قاری کامرونی هم اجرای قابل قبولی داشت. البته معتقدم بیشتر شرکت‌کنندگان در سطح بالایی حاضر شدند.

یادآور می‌شود سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بانوان از ۲۰ تا ۲۳ فروردین‌ماه با حضور نمایندگانی از ۲۶ کشور جهان در سالن زمرد هتل «هما»ی تهران برگزار شد.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام

captcha