مادی‌گرایی آفت هنر است
کد خبر: 3803687
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

مادی‌گرایی آفت هنر است

گروه فرهنگی ــ هنرمند همدانی گفت: اگر منطق مادی‌گرایی هنر را قبول کنیم حسن هنر به حساب می‌آید اما اگر آن را محکوم بدانیم و اصالت ماده را نفی کرده و فرهنگ غرب را پس بزنیم قطعاً آفت هنر است.

زبان هنر؛ بهترین راه انتقال مفهومبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، سیدمیثم موسویان، هنرمند همدانی چهره سال هنر انقلاب اسلامی همدان گفت: هنر تنها وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان مفاهیم را انتقال داد و دافعه ایجاد نکرد.
وی در‌خصوص لزوم جریان‌ساز بودن هنر گفت: هنر همیشه با یک مفهومی اصالت پیدا می‌کند، عمق می‌یابد و غنی می‌شود و هرچقدر این مفهوم عمیق‌تر باشد هنر قدرتمندتر خواهد بود.
موسویان افزود: هنر باید دغدغه‌ساز باشد و در اصل کار هنرمند این است به معنایی که به آن معتقد است، متعهد باشد و آن معنا را با زبان هنر برای دیگران به شکل دغدغه دربیاورد.
وی در مورد بهره‌‌گیری از هنر برای تربیت نسل متعهد گفت: در ابتدا باید معنا در وجود هنرمند شکل بگیرد و پس از آن است که می‌تواند لذت چیزی که کسب کرده است را با زبان هنر صادر کند و شاید تنها راه انتقال مفهوم که مخاطب نسبت به آن واکنش منفی نشان نمی‌دهد و با علاقه آن را دریافت می‌کند همان هنر است‌.
وی دیدگاه خود درخصوص میزان عملکرد هنر انقلاب در ۴۰ سال گذشته را اینطور بیان کرد: اینکه هنرانقلاب در این سالها نهایت ظرفیتش را پر کرده باشد قطعا اینطور نبوده است اما نمی‌شود غیرمنصفانه قضاوت کرد و گفت که در هیچ زمینه ای موفق نبوده است.
وی ادامه داد: ما به ویژه در سال های اخیر نمونه های موفق بسیاری را در رشته‌های فیلمسازی، داستان و نمایش شاهد بودیم که با رجوع به آنها می‌توانیم بگوییم هنر انقلاب در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته است.
وی درخصوص سمت و سوی بازاری شدن هنر گفت: وقتی دنیا به سمت مادی‌گرایی و ارزش رفاه در حال حرکت است ما هم به طبع از این محصول متأثر می‌شویم و در واقع در مسیر اینکه بتوانیم پول در بیاوریم قرار می‌گیریم و حالا یکی از راه‌هایی که می‌توان درآمدزایی کرد همان هنر است.
وی در پاسخ به اینکه آیا متمایل شدن هنر به سمت بازاری شدن آفت هنر است و باید با آن مقابله کرد یا امری ست اجتناب‌ناپذیر گفت: ما در حال حاضر متأثر از همان فرهنگ‌ غرب با سرعت در این راه قدم گذاشته ایم و این امری گریز ناپذیر است، حال اگر فرهنگ غرب را حسن بدانیم و منطق مادی‌گرایی هنر را قبول کنیم حسن هنر به حساب می آید اما اگر آن را محکوم بدانیم و اصالت ماده را نفی کرده و فرهنگ غرب را پس بزنیم قطعاً آفت هنر است.
وی در پایان درخصوص رابطه نزدیک هنر بازاری و ابتذال هنری هم گفت: برای هرقشری یک سطح از هنر به کار برده می‌شود، برای عموم که شاید درگیر لذت جسمانی هستند قطعاً هنر مبتذلانه چیزی است که می‌توان از آن پول در آورد و در اینجاست که رسالت هنرمند که معنی پیدا می‌کند، هنرمند می‌تواند با ارتقای سلیقه‌ مخاطب به رشد او کمک کند یا از راه شناسایی آن چیزی که به اصطلاح می‌فروشد، کسب درآمد کند‌.
انتهای پیام

captcha