دلایل موافقان و مخالفان داخلی ترامپ درباره تروریستی اعلام‌کردن سپاه
کد خبر: 3803706
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
ابوالفتح تشریح کرد:

دلایل موافقان و مخالفان داخلی ترامپ درباره تروریستی اعلام‌کردن سپاه

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل امریکا عمده نگرانی مخالفان اقدام ترامپ از تروریستی اعلام کردن سپاه را افزایش احتمال رویارویی مستقیم ایران و امریکا خواند و گفت: در میان موافقان این تصمیم شخص ترامپ به دنبال افزایش فشار به ایران با هدف مذاکره است، اما افرادی مانند بولتون و پمپئو معتقدند که اگر لازم بود، این کشور می‌تواند وارد یک جنگ جراحی‌شده و نقطه‌ای با ایران شود تا ایران وادار به تغییر رفتار و نشستن پای میز مذاکره شود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل امریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی امریکا و اهداف طیف‌های مختلف موافق این اقدام گفت: متهم شدن سپاه پاسداران به فعالیت‌های تروریستی از سوی امریکا بحث جدیدی نیست. از سال‌ها پیش و به طور خاص از اواخر دهه 80 میلادی که ایران برای اولین بار در فهرست تروریست‌ها قرار گرفت، این بحث مطرح بود که اقدامات تروریستی ایران (به زعم امریکایی‌ها) از سوی سپاه یا وزارت اطلاعات انجام می‌گیرد.

تفاوت فهرست تروریستی وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه امریکا

وی ادامه داد: به تدریج و با گذشت زمان این اتهام‌زنی پررنگ‌تر شد؛ تا جایی که سپاه پاسداران به عنوان حامی تروریسم در فهرست‌های منتشرشده دولت امریکا قرار گرفت. پس از شروع بحران سوریه و کمک‌های مستشاری ایران به دولت بشار اسد، تمرکز امریکایی‌ها متوجه سپاه قدس و فرمانده آن، سردار سلیمانی، شد. تا پیش از تصمیم اخیر ترامپ، امریکا تمام محدویت‌های گروه‌های تروریستی را بر روی سپاه پاسداران اعمال کرده بود و حساب‌های بانکی سپاه مسدود، اموال سپاه و فرماندهان آن توقیف و هرگونه معامله با سپاه ممنوع شده بود و این در قوانین و فرامین تحریمی به مرور جای گرفته بود.

ابوالفتح اظهار کرد: از حدود یکسال پیش که قانون «کاتسا» در امریکا به تصویب رسید و طی آن تحریم‌هایی متوجه ایران، کره شمالی و روسیه شده بود، این بحث مطرح شد که نام سپاه پاسداران از فهرست وزارت خزانه‌داری به فهرست وزارت خارجه امریکا منتقل شود. تفاوت در این است که گروه‌هایی که در فهرست وزارت خزانه‌داری قرار دارند با تنبیهات و محدودیت‌های مختلف مالی مواجه می‌شوند، اما گروه‌هایی که در فهرست وزارت خارجه با نام گروه‌های تروریستی خارجی قرار می‌گیرند علاوه بر اینکه تنبیهات و محدودیت‌های مالی بر آنها مترتب است این وظیفه را برعهده دولت امریکا می‌گذارد که حتماً با این گروه‌ها مبارزه مسلحانه کند که شامل حمله به پایگاه‌ها، بازداشت، دستگیری، به قتل رساندن عوامل و محاکمه آنهاست.

رویارویی مستقیم ایران و امریکا؛ نگرانی اصلی مخالفان داخلی اقدام ترامپ

این کارشناس مسائل امریکا بیان کرد: در آن دوره (تصویب کاتسا) وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی امریکا با انتقال نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خزانه‌داری به وزارت امور خارجه مخالفت کردند. به دلیل آنکه معتقد بودند گسترش منطقه‌ای سپاه به گونه‌ای است که اگر بخواهد در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه قرار بگیرد و برای نیروهای نظامی و امنیتی امریکا این وظیفه تعریف شود که با آن مبارزه کنند حتماً به رویارویی و جنگ منجر می‌شود. به همین خاطر این موضوع در آن زمان مختومه شد، ولی در نهایت تحت فشار جریانی که خواهان برخورد با ایران با هدف جنگ تمام‌عیار یا براندازی نظام مستقر در ایران هستند، دونالد ترامپ بیانیه‌ای صادر کرد و کلیت سپاه پاسداران را ذیل فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا قرار داد.

ابوالفتح درباره دلایل مخالفان اقدام ترامپ در امریکا گفت: در حال حاضر این مخالفت‌ها از بابت تروریستی تلقی شدن سپاه نیست، بلکه معدود اعضای کنگره ابراز نگرانی کردند که این تصمیم زمینه را برای جنگ اجتناب‌ناپذیر میان ایران و امریکا فراهم می‌کند و اشتباهی که امریکا در جنگ عراق مرتکب شد مجدداً تکرار می‌شود و هزینه‌‌های جانی و مالی امریکا افزایش پیدا می‌کند. در واقع مخالفان اقدام ترامپ در خصوص تروریست بودن یا نبودن سپاه اختلاف نظری با ترامپ ندارند.

هدف متفاوت ترامپ با بولتون و پمپئو در تروریستی اعلام کردن سپاه

این کارشناس مسائل امریکا درباره اختلاف میان ترامپ و اطرافیان وی درباره این تصمیم گفت: اگر اظهارات دونالد ترامپ را مورد قضاوت قرار دهیم، او از زمانی که همچنان امریکا در برجام بود دائماً بر یک معامله بهتر تأکید می‌کرد و معتقد بود که دولت اوباما کفایت و صلاحیت لازم را برای مذاکره با ایران نداشته، ایران سر امریکا کلاه گذاشته و امریکا متضرر شده و باید مجدداً با ایران مذاکره کرد. از آنجا که ایران مذاکره مجدد را قبول نکرد، ترامپ امریکا را از برجام خارج کرد. از آن پس ترامپ بارها و بارها آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده تا جایی که حتی گفت نه تنها با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو می‌کند، بلکه حاضر است با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدارکند و این جمله‌ای است که مایک پمپئو به نقل از ترامپ مطرح کرده بود.

وی تأکید کرد: براین مبنا هدف اصلی ترامپ از تمام این فشارها آن است که ایران را وادار به نشستن پای میز مذاکره کند یا اگر هم ایران حاضر به مذاکره نشد نتیجه حاصل از مذاکره به دست آید که همان تغییر رفتار ایران است. البته اگر در این فرایند ایران و امریکا در آستانه ورود به جنگ قرار گرفتند، ترامپ چندان ابایی از آن ندارد. هرچند شخص ترامپ طرفدار جنگ نیست، زیرا معتقد است که جنگ‌های قبلی خسارات زیادی به امریکا وارد کرده، اما گروهی که در اطراف آقای ترامپ هستند؛ از جمله جان بولتون و مایک پمپئو معتقدند که اگر نیاز شد امریکا می‌تواند وارد یک جنگ جراحی‌شده و نقطه‌ای با ایران شود تا ایران را وادار به تغییر رفتار و نشستن پای میز مذاکره کند.

ابوالفتح در پایان ابراز کرد: به نظر می‌رسد که اختلاف نظر دو طرف بر سر این موضوع است و فعلاً در سیاست‌های واشنگتن نمایان است که ترامپ می‌خواهد، نه آنچه پمپئو و بولتون به دنبال آن هستند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha