لزوم حضور گروه‌های جهادی قرآنی در مهدهای کودک مناطق سیل‌زده
کد خبر: 3803786
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
شبر تشریح کرد:

لزوم حضور گروه‌های جهادی قرآنی در مهدهای کودک مناطق سیل‌زده

گروه جامعه ــ سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام‌ کرد: کاملاً آمادگی داریم که گروه‌های جهادی قرآنی و فرهنگی در مهدهای کودک مناطق سیل‌زده حضور یابند تا خدمات فرهنگی و قرآنی را ارائه دهند.

منتظر شبر، سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح وضعیت کودکان مناطق سیل‌زده پرداخت و گفت: بچه‌ها در حوادث و بلایا با آسیب بیشتری مواجه می‌شوند. به همین دلیل توجه به شرایط روحی و روانی کودکان هم در زمان حوادث و بلایا و هم پس از آن اهمیت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بچه‌ها تاب‌آوری و مهارت زندگی پایین‌تری دارند و این مسئله امکان آسیب‌دیدگی آنها را بیشتر می‌کند. به همین خاطر تلاش شد که به صورت تخصصی و گسترده به وضعیت کودکان مناطق سیل‌زده بپردازیم. در این راستا فعالیتمان را از استان گلستان آغاز کردیم و مهدهای کودک ثابت و سیار راه‌اندازی و گروه‌های حمایت روانی و گروه‌های شادی کودکان را اعزام کردیم.

شبر با اشاره به ایجاد بیش از هفت مهد کودک در استان لرستان، دلیل کم بودن تعداد مهدهای این استان را میزان گل و لای بیان کرد و گفت: میزان گل به مهدها آسیب‌زده بود و از آنجایی که اردوگاهی برای اسکان سیل‌زدگان در لرستان راه‌اندازی نشده است و کودکان در یک جا جمع نبودند، توانستیم تعداد مهدهای کمتری را ایجاد کنیم، اما پس از راه‌اندازی مهدها، یک وعده غذای گرم به آنها داده می‌شود.

مهدهای کودک مناطق سیل‌زده، به منزله پایگاه حمایت روانی

وی در خصوص شرایط خوزستان گفت: در خوزستان به دلیل تشکیل اردوگاه سیل‌زدگان 17 مهد سیار راه‌اندازی شده است. این مهدها در واقع به پایگاه‌های حمایت روانی مادر و کودک تبدیل شده‌اند و اگر بخواهیم از کودکان حمایت روانی کنیم، باید مادر و کودک در کنار یکدیگر باشند.

سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از تلاش برای حضور همزمان مادر و کودک در مهدهای کودک موقت و ثابت سخن گفت و اظهار کرد: در این مهدها آموزش‌های مناسب کودکان و بزرگسالان ارائه می‌شود.

وی درباره محتوای آموزش‌ها در مهدهای کودک مناطق سیل‌زده گفت: نحوه پذیرش شرایط کنونی و کاهش استرس در حوادث و بلایا از محتواهای آموزشی در مهدهای کودک است. کانون‌های توسعه مهدهای کودک هر استان به صورت غیردولتی ایجاد شده‌اند و اکنون در تمام استان‌های سیل‌زده فعال هستند و نیازهای روحی و روانی بچه‌ها را با آموزش و بازی مرتفع می‌کنند.

شبر ادامه داد: بچه‌ها در برابر طبیعت و اتفاقاتی که رخ می‌دهد نباید خشمگین باشند و بدانند که قصور از جانب انسانها بوده و این اتفاق را بپذیرند. همچنین سعی می‌کنیم که نیازهای اولیه کودکان و مادران را برآورده کنیم و کمک‌های مردمی را به دست کودکان برسانیم.

یک‌سوم کشور، درگیر سیل

وی در پاسخ به این سؤال که تجارب کسب شده در سیل اخیر چگونه ثبت می‌شود و برای حوادث و بلایای طبیعی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ گفت: در ایران بلایای طبیعی زیادی داشته‌ایم، اما سیلی که این وسعت از کشور را درگیر کند نداشته‌ایم. در زلزله‌ نواحی محدودی مثلاً چند شهر تخریب می‌شوند، اما سایر بخش‌های استان سالم می‌ماند و می‌توان تمام اقدامات را در چند شهر محدود متمرکز کرد، اما اکنون یک‌سوم کشور را سیل فراگرفته است و مردم ساکن در دوسوم دیگر باید به سیل‌زدگان کمک کنند.

شبر افزود: واقعیت این است که چنین تجربه‌ای نداشتیم و نباید ادعا کنیم که از قبل هم آماده بودیم؛ سیلی با این وسعت اصلاً پیش‌بینی نشده بود. به دستور ریاست سازمان بهزیستی کشور، ستاد بحران در بهزیستی تشکیل شده‌ است تا وضع موجود مدیریت‌ شود، اما از اکنون پیش‌بینی کرده‌‌ایم که پس از فروکش کردن سیل، تمام مدیران کشور ستادی را تشکیل و کل اقدامات و تجاربشان را تدوین کنند و پروتکلی تهیه شود تا در صورت بروز حوادث دیگری از این تجارب بهره‌مند شویم و این تجارب در دانشگاه‌ها نیز آموزش داده‌ شود.

سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه باید به تفاوت‌ انواع حوادث و بلایا توجه و با در نظر گرفتن آنها خدمات متناسبی ارائه شود، گفت: در کرمانشاه برای برپایی مهدهای کودک به کانکس نیاز داشتیم، اما در پل‌دختر به چادر نیاز داریم، چراکه به محض پاک شدن مهد کودک‌ها از گل‌و لای می‌توان از آنها استفاده کرد و نیازی نبود از کانکس که حالت ثابت دارد استفاده شود. این قبیل تفاوت‌ها باید در ارائه خدمات مورد توجه قرار گیرد.

وی پایان گت: کاملاً آمادگی داریم که گروه‌های جهادی قرآنی و فرهنگی در مهدهای کودک مناطق سیل‌زده حضور یابند تا خدمات فرهنگی و قرآنی را ارائه دهند.  

انتهای پیام 

captcha