عرضه ۱۷۰ کتاب جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب/ صدای جنگ با خاطرات زنان بهتر شنیده می‌شود
کد خبر: 3803893
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

عرضه ۱۷۰ کتاب جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب/ صدای جنگ با خاطرات زنان بهتر شنیده می‌شود

گروه ادب ــ مرتضی سرهنگی در نشست خبری انتشارات سوره مهر اظهار کرد: سوره مهر امسال به دلیل حضور زنان در حوزه ادبیات پایداری رنگ دیگری خواهد داشت.

عرضه ۱۷۰ کتاب جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب/ صدای جنگ با خاطرات زنان بلندتر شنیده می‌شود

به گزارش خبرنگار ایکنا مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری صبح امروز، 26 فروردین‌ماه، در نشست خبری انتشارات سوره مهر گفت: امسال حضور سوره مهر به دلیل حضور زنان در حوزه ادبیات پایداری رنگ دیگری خواهد داشت. چرا که با نویسندگان جدید زن و آثار آن‌ها در نمایشگاه آشنا خواهیم شد.
وی افزود: با حضور این نویسندگان راه اداره کردن جنگ مردمی دفاع مقدس باز خواهد شد و همانطور که این جنگ‌ها سربازان و فرماندهان خود را می‌یابند نویسندگان خود را نیز خواهند یافت.
سرهنگی در ادامه درباره دلایل جدی گرفتن ادبیات جنگ در سوره مهر بیان کرد: حفظ ادبیات انقلاب و جنگ مانند حفظ حدود و صغور این سرزمین است. تمام هزینه‌های این ادبیات را خودمان داده‌ایم و وقتی کتاب‌های نویسندگان زن و نام آن‌ها در حوزه ادبیات می‌درخشد صدای جنگ نیز با خاطرات زنان بلندتر شنیده خواهد شد چرا که یک مادر می‌فهمد وقتی سربازی روی زمین می‌افتد چه مفهومی دارد.

سرهنگی در ادامه با بیان اینکه ادبیات جنگ، دارایی ملی در تمام کشور‌هاست، ادامه داد: بیان خاطرات در همه جای دنیا نزدیک‌ترین روایت به یک رخداد است و شاهد عینی اعتبار بیشتری دارد. در واقع خاطرات در‌های جنگ را به روی مردم و نسل‌های آینده باز می‌کند؛ چرا که ادبیات جنگ به خاطر انسان‌ها به وجود آمد و همه جای دنیا می‌خواهند ببینند در شرایط قحطی، جنگ و ... کشور‌ها چگونه رفتار می‌کنند و تحمل این شرایط در کشورمان برای جهانیان تعجب‌برانگیز است. به همین دلیل کتاب‌های بسیاری در حوزه ادبیات جنگ و مقاومت ترجمه شده و از برخی از ترجمه‌ها نیز بی‌خبریم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تصریح کرد: اکنون که زنان گرایش بسیاری نسبت به نویسندگی در زمینه ادبیات جنگ پیدا کرده‌اند و حضور جدی دارند، اتفاق مهمی است و تا جایی که می‌شود از خاطرات زنان استفاده می‌شود و اگر نویسندگان جوان وارد این حوزه شوند می‌توانند تا ۳۰ سال برای ادبیات جنگ بنویسند.

وی در پایان از دو عنوان کتاب که نویسنده آن‌ها زنان جوان بودند، مانند کتاب «سیاه‌چال مستر» خاطرات دیپلمات ایرانی در عراق نوشته محبوبه عزیزی و «گمشده دره سبز» نوشته سیده مریم بازرگانی نام برد.

عبدالحمید قره داغی مدیر عامل انتشارات سوره مهر نیز در ادامه گفت: امسال ۱۷۰ کتاب چاپ نخست در نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌کند و با توجه به اینکه در سال گذشته بیش از ۵۳۰ دوره چاپ از کتاب‌ها منتشر شده برخی از آن‌ها ۲۰ بار در طول یک سال تجدید شده‌اند.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته تلاش کردیم با وجود مشکلات حوزه نشر به ویژه کاغذ آثار خوبی به چاپ برسانیم و در بخش فروش از نظر تعداد تیراژ کتاب‌های فروش رفته، ۱۵ درصد رشد داشتیم و آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین تعداد صفحات ۲۲۰ صفحه بوده و سال گذشته در مجموع ۲۰۰ میلیون صفحه کتاب چاپ کرده‌ایم.

قره‌داغی در ادامه گفت: سال گذشته بیشترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات و هنر مقاومت و دفاع مقدس بوده که ۲۰۰ جلد در این حوزه منتشر شده است. البته ۵ کتاب نیز در حوزه موسیقی، ۵۰ کتاب در حوزه کودک و نوجوان و ۲۲ کتاب نیز در حوزه طنز منتشر شده است.

وی در ادامه با اشاره به تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر کتاب‌های انتشارات سوره مهر افزود: این موضوع علاوه بر تقویت کتاب و کتابخوانی، توجه مخاطبان را موضوعات خاصی جلب می‌کند، به عنوان مثال تقریظ کتاب «فرنگیس» توجه مخاطبان را به مرزنشینان کردستان جلب کرد. امسال هم باخبر شدیم در هشتمین پاسداشت ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، به مناسبت سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی، تقریظ رهبر انقلاب در کتاب «در کمین گل سرخ» که انتشار آن در سال ۸۴ انجام شده، فردا، 27 فروردین‌ماه، رونمایی می‌شود. این کتاب تاکنون ۲۳ بار در سوره مهر تجدید چاپ شده و جوایز گوناگونی را کسب کرده است.

وی در ادامه به راه‌اندازی نهضت ترجمه در حوزه ادبیات تألیفی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انتشارات سوره مهر با ارتباط مستمر و تعامل مناسب با ناشران کشور‌های دیگر توانسته در زمینه چاپ کتاب اقدامات خوبی انجام دهد و امسال ۱۲۰ عنوان از کتاب‌های ترجمه شده را به زبان‌های انگلیسی، اردو، عربی، فرانسه و ... ترجمه کند، به همین دلیل امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه مستقلی در بخش بین‌الملل خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته کتاب‌های شاخص فراوانی داشتیم که قدری به آن‌ها کم توجهی شده بود؛ از این رو ۲۴ عنوان از این کتاب‌ها بازخوانی و ویراستاری و کتاب‌سازی متناسب با ذائقه مخاطبان بر روی آن‌ها انجام شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب اکبر ایرانی قمی اشاره کرد که پس از ۲۰ سال دوباره تجدید چاپ شد.

قره‌داغی با اشاره به غرفه بخش کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر افزود: حوزه کودک و نوجوان سوره مهر با نشان «مهرک» که امسال یک سالگی خود را جشن می‌گیرد، ۵۰۰ عنوان در سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان ارائه خواهد کرد که از این تعداد ۴۹ کتاب در سال گذشته به مجموعه آثار کودک و نوجوان کودک افزوده شده است. همچنین ۱۵۰۰ عنوان کتاب الکترونیک و ۱۳۰ عنوان کتاب گویا در نمایشگاه امسال در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال گذشته انتشارات سوره مهر گفت: پروژه نگارش این کتاب ۱۱ سال به طول انجامید و برای چاپ این کتاب بسیار تحت فشار بودیم. اکنون دو چاپ از این کتاب منتشر شده و چاپ سوم آن به نمایشگاه کتاب تهران می‌رسد. ما این کتاب را با قیمت ۹۷ هزار تومان ارائه کردیم و اگر می‌خواستیم قیمت واقعی کاغذ را بر روی آن اعمال کنیم، باید ۳۰۰ هزار تومان می‌شد.

وی در ادامه به تازه‌های نشر این انتشارات در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و افزود: کتاب «سیاهچال مستر» که شامل خاطرات سید جلال اشرفی از اسارت در عراق است و سیده مریم بازرگانی آن را به نگارش درآورده از تازه‌ترین آثار سوره مهر در نمایشگاه کتاب است. همچنین کتاب «زن‌آقا» نوشته زهرا کاردانی که خاطرات سفر یک ماه تبلیغی به مناطق جنوب ایران را روایت کرده، برای نهمین نوبت چاپ و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب ارائه خواهد شد.

مدیر انتشارات سوره مهر ادامه داد: پس از فروش ۱۰۰ هزار جلد از کتاب «خاطرات سفیر»، این اثر نیز به صورتی ویژه در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود و چاپ دهم کتاب «اکنون» فاضل نظری را در نمایشگاه کتاب شاهد خواهیم بود. برخی مطرح می‌کنند که چرا این کتاب را نخست با شمارگان ۱۰ هزار نسخه چاپ نکردید. باید بگویم که کار نشر یک اتفاق حرفه‌ای است و ما نیز با در نظر گرفتن شرایط بازار و بر مبنای ابعاد فروش کتاب با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه که شمارگان تثبیت شده ما است، به تولید محصول پرداختیم.

به گفته قره‌داغی، کتاب‌های «صباح» شامل خاطرات صباح وطن‌خواه نوشته فاطمه دوست‌کامی، «ساجی» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، «روشنای خاطره‌ها» اثر مرتضی سرهنگی، «تریل باز» نوشته الهام سیدحسینی، «تمرین سکوت می‌کنم تو را» اثر حمیدرضا شکارسری و کتاب کمیک استریپ «قصه پهلوانان» عناوین تازه‌ای است که در نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود.
انتهای پیام

captcha