جذب استعدادهای جوان؛ هدف اصلی جشنواره شعر و داستان سوره
کد خبر: 3803903
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱

جذب استعدادهای جوان؛ هدف اصلی جشنواره شعر و داستان سوره

گروه فرهنگی ــ رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به برگزاری شعر و داستان سوره گفت: هدف از برگزاری جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره، کشف و جذب استعدادهای جوان، تبادل اندیشه میان نویسندگان و شاعران جوان و معرفی و برجسته‌سازی ادبای کردستانی است.

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری کردستان در آیین اختتامیه دهمین جشنواره استانی «شعر و داستان جوان سوره» بزرگداشت استاد عبدالغفار وارستگان که شامگاه یک‌شنبه، 25 فروردین‌ماه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره، کشف و جذب استعدادهای جوان، تبادل اندیشه میان نویسندگان و شاعران جوان و معرفی و برجسته‌سازی ادبای کردستانی است.
وی افزود: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در سال 88 و معرفی این استان به‌عنوان یک استان فرهنگی، حوزه هنری نیز بیشتر در حوزه ادبیات و داستان کُردی و بومی فعالیت کرده و این بخش را نیز به جشنواره شعر و داستان جوان سوره اضافه کرده است.
رئیس حوزه هنری کردستان بیان کرد: وجه تمایز حوزه هنری تولید محوری آن است که در همین راستا امروز از مجموعه شعر امجد ویسی، شاعر کردستانی هم رونمایی می‌شود.
کامبیز کریمی، شاعر و ادیب کردستانی نیز در این برنامه با توجه به مصادف شدن امروز با روز بزرگداشت عطار نیشابوری ابتدا سخنانی را در ارتباط با این شاعر نام آوازه کشور عنوان کرد و در ادامه از عبدالغفار وارستگان، محمد انصاف جویی و محی الدین حق شناس به‌عنوان سه شاعر و ادیبی نام برد که در زندگی وی تاثیرگذار بوده‌اند.
وی افزود: عبدالغفار وارستگان با لهجه کُردی سنندجی و به شیوه روایت محوری شعر سروده شده و هیچ‌گاه نسبت به مناسبت‌ها و اتفاقات اطراف خود بی‌تفاوت نبوده است.
کریمی در پایان از خانواده استاد وارستگان و امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان درخواست کرد که یک کتاب از مجموعه اشعار این شاعر کردستانی را به چاپ برسانند.
قرائت شعر، اجرای موسیقی، رونمایی از مجموعه شعر «خه‌به‌ر ناپرسی» سروده امجد ویسی و معرفی برگزیدگان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
عبدالغفار وارستگان متخلص به «نازک بین» شاعر و ادیب سنندجی در سال 1308 دیده به جهان گشود. وی در سال 1327 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و تا سال 1340 به واسطه علاقه به زبان اورامی به روستاهای منطقه اورامان رفت و به امر آموزش دانش‌آموزان پرداخت.
وی در سال 1340 به سنندج بازگشت و در کنار تدریس در آموزش و پرورش، با رادیوی کُردی سنندج هم همکاری خود را به‌عنوان گوینده و برنامه‌ساز آغاز کرد. برنامه «نازک بین رادیو» که برنامه‌ای بود فولكلور، انتقادی، آموزشی و البته طنز و بعدها برنامه‌های دیگری همچون «باغچه ادبیات»، «از هر باغچه‌ای گلی»، «جواب نامه‌های شنوندگان» و «سیری در روستا» از جمله دیگر تولیدات این شاعر کردستانی هستند.
وارستگان با تأسیس انجمن ادبی مولوی کُرد در سال 73 نقش بسیار ارزنده‌ای را در معرفی شاعران جوان کردستانی ایفا کرد. مجموعه اشعار کُردی و فارسی زیادی از مرحوم وارستگان از جمله «وصیت‌نامه»، «تاقه‌دار» و «بمباران شعر سنندج» به جا مانده که همواره مردم در محافل مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.
یادآور می‌شود؛ اشعار این شاعر کردستانی با زبان کُردی و فارسی با تخلص «نازک بین» در چهار جلد جمع‌آوری شده اما هنوز به چاپ نرسیده‌ است. عبدالغفار وارستگان روز سه‌شنبه سوم آذرماه سال 1388 در سن 80 سالگی به دیار باقی شتافت.
انتهای پیام

captcha