امید؛ مهم‌ترین ویژگی یک جوان مؤمن
کد خبر: 3803910
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

امید؛ مهم‌ترین ویژگی یک جوان مؤمن

گروه اجتماعی ــ مبلغ دینی در چهارمحال و بختیاری گفت: جوان باید به این باور برسد که در آینده در هیچ زمینه‌ای بن‌بست و ناامیدی وجود ندارد و امید مهمترین ویژگی برای یک جوان مؤمن است که باید با بصیرت و آگاهی برای ادامه زندگی و موفقیت جامعه تلاش کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی علی‌بیگی، مبلغ دینی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: با توجه به رشدی که در انقلاب اسلامی ایران وجود دارد باید این باور را نیز داشته باشیم که فضایی مناسب برای جوانان ایجاد کنیم زیراکه امید به آینده و پویایی در جوانان بیشتر است و این امر در سخنان مقام معظم رهبری نیز تأکید می‌شود.

کارشناس امور تهذیب حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته افراد مسن‌تر نیز در رسیدن به جامعه هدف ما بی‌تأثیر نیستند اما برای تحقق این امر ویژگی‌هایی مانند: پویایی، تلاش، پشتکار و انگیزه لازم است که بیشتر میان جوانان موج می‌زند.

وی امید به آینده را یکی از ویژگی‌های بارز جوانان دانست و گفت: جوان باید به این باور برسد که در آینده در هیچ زمینه‌ای بن‌بست و ناامیدی وجود ندارد و امید مهمترین ویژگی برای یک جوان مؤمن است که باید بابصیرت و آگاهی برای ادامه زندگی و موفقیت جامعه تلاش کند. معنویت نیز یکی از ویژگی‌های جوانان است که از طریق فضای مجازی و مسائل جنسی مورد هدف دشمنان قرار گرفته است لذا جوانان باید بیشتر مراقب معنویت و رابطه خود با خدا باشند.

استاد حوزه علمیه قم یکی از ویژگی‌های حضرت علی‌اکبر(ع) را شبیه بودن ایشان از نظر خَلقاً و خُلقاً به حضرت رسول(ص) دانست و گفت: در احادیث مختلف حضرت علی‌اکبر(ع) را شبیه حضرت رسول(ص) دانسته‌اند که این ویژگی می‌تواند الگویی برای جوانان باشد که یک فرد هم از نظر ظاهری و هم از نظر اخلاقی باید شبیه الگویی باشد که برای خود تعریف کرده است. پس جمله تا جوانی، جوانی و زندگی کن بهانه‌ایی است که شیطان در ذهن جوانان می‌اندازد تا با بهانه جوان بودن در برخی از زمینه‌های معنوی استراحت کند.

وی با بیان اینکه بهترین الگو برای جوانان حضرت علی‌اکبر(ع) است، ادامه داد: برای اینکه به این الگو شبیه باشیم باید سبک زندگی‌مان را دینی کنیم. همان گونه که در زیارت عاشورا می‌خوانیم « للّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ”» و از خداوند می‌خواهیم که زندگی و مرگ ما را شبیه زندگی و مرگ پیامبران قرار دهد که برای تحقق این امر می‌طلبد سبک زندگیمان دینی شود.

خانواده و جامعه شرایط پیشرفت را برای جوانان به وجود آورند
این مبلغ دینی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با همدلی و گفت‌وگو با جوانان نیازهایشان مشخص می‌شود، نیاز به مقبولیت و پذیرش در بسیاری از بخش‌ها از جمله خانواده و جامعه را یکی از نیازهای جوانان دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از نیازهای جوانان نیاز به موفقیت و پیشرفت است که خانواده و جامعه باید شرایط پیشرفت را برای جوانان به وجود آورند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک جوان باید نیاز فلسفه حیاتی را حس کند، افزود: جوان اگر فلسفه بسیاری از چراها را دریابد پی به وجود فلسفه حیات می‌برد و با دانستن این فلسفه هدفمندانه‌تر زندگی‌اش را ادامه می‌دهد. همچنین نیاز معنویت، این روزها مهمترین نیاز برای جوانان است که اگر هدایت شده نتوانند از این نیاز استفاده کنند ممکن است خطر آفرین باشد و هدایت این نیاز تلاش متخصصین را می‌طلبد که جوانان را با شرکت دادن در برنامه‌های جمعی از جمله اعتکاف و پیاده‌روی اربعین و برنامه‌های فردی این نیاز معنوی را مدیریت کند.

علی‌بیگی کلید همه مشکلات را رونق تولید دانست و تصریح کرد: در جامعه کنونی اگر دولت‌مردان استعدادهای جوانان را شناسایی کنند و در امر تولید از توان و انرژی آن‌ها در کنار تجربه بزرگ‌ترها استفاده کنند قطعاً زودتر به نتیجه خواهند رسید. توانایی و استعدادهای نهفته‌ای در وجود جوانان است که بها دادن به آن‌ها سبب شکوفایی و حتی اشتغال‌زایی خواهد شد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری شعار سال را با توجه به نیاز اساسی کشور انتخاب می‌کنند که در حال حاضر بیشترین درگیری و مشکل مردم موضوع اقتصاد و معیشت است که اگر به دستان جوانان باشد شکوفایی و پیشرفت بیشتری در کشور شاهد خواهیم شد.

علی‌بیگی در پایان گفت: در سیلاب اخیر مشاهد کردیم که چگونه جوانان جهادی از سراسر کشور به‌‍صورت خودجوش احساس خطر و همدلی کردند و به کمک سیل‌زدگان شتافتند و این نمونه بارزی از احساس مسئولیت بالای جوانان است که با این روحیه جهادی و امیدی که مقام معظم رهبری و مسئولان به آن‌ها می‌دهند قطعاً در همه زمینه‌ها موفق خواهند شد.

انتهای پیام  

captcha