جشنواره وارش معرف فرهنگ بومی و مذهبی مازندران است/ کاهش هزینه‌ها و تخصیص آن به سیل‌زدگان
کد خبر: 3803919
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
دبیر جشنواره فیلم وارش:

جشنواره وارش معرف فرهنگ بومی و مذهبی مازندران است/ کاهش هزینه‌ها و تخصیص آن به سیل‌زدگان

گروه هنر ــ مهدی قربان‌پور، دبیر جشنواره فیلم وارش گفت: توجه به پتانسیل‌های بومی و مذهبی در دستور کار این رویداد سینمایی قرار دارد.

جشنواره وارش معرف باورها و اعتقادات مذهبی مازندران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش با حضور مهدی قربان‌پور، دبیر جشنواره و مرتضی رنجبران، مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی از امروز، 26 فروردین‌ماه، در تالار استاد امیرخانی، خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این جلسه دبیر جشنواره ضمن تشکر از اهالی رسانه اظهار کرد: طی شش ماه اخیر رسانه‌‌ها ما را در برگزاری نهمین دوره جشنواره یاری کردند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید این جشنواره چندین سال است که برگزار نشده است.

وی افزود: امسال ملت ایران سال نو را با اتفاقات خوبی آغاز نکرد، زیرا بسیاری از مردم این سرزمین دستخوش آسیب‌های طبیعی شدند، برای همین جشنواره وارش رسالت خود دانست تا در حد توانش از سیل زدگان حمایت کند. برای همین سعی کردیم از هزینه‌ها کاسته و بخشی از صرفه‌‌جویی‌ها را به مردم سیل‌زده اختصاص دهیم.

دبیر جشنواره وارش اظهار کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها به معنای پایین آمدن کیفیت جشنواره نیست بلکه استفاده بهینه از امکانات است. در همین راستا در بخش سخت‌افزار اتفاقات خوبی در این رویداد سینمایی رقم خورده است. برای مثال بازسازی مجتمع سینمایی شهر بابل از جمله اقداماتی است که در مسیر بهبود کیفیت جشنواره انجام شده است.

قربانی با بیان اینکه امسال در تلاشیم تا به سال‌های اوج جشنواره بازگردیم تأکید کرد: اینکه ما اراده کردیم جشنواره به بهترین کیفیت برگزار شود، شرط لازم است اما کافی نیست، چون باید به دستاوردهای بهتری دست یابیم، در این زمینه برخی نهادها و سازمان‌ها ما را در برگزاری جشنواره یاری کردند. کمیسیون ملی یونسکو، هواپیمایی وارش، استانداری مازندران و سازمان سینمایی از جمله نهادهای حامی جشنواره هستند.

وی با بیان اینکه وارش یک جشنواره دولتی است گفت: با وجود اینکه دولت برگزارکننده این جشنواره است ما از نگاه‌های مستقل غافل نیستیم برای همین توجه به استعدادهای جدید یکی از دستاوردهای ویژه جشنواره خواهد بود. حضور 53 فیلم‌ساز دهه 80 بیانگر این ادعاست.

قربانی با بیان اینکه توجه به باورهای دینی و اعتقادی مهمترین دلیل برای برگزاری جشنواره وارش است گفت: ایران اسلامی دارای تنوع فرهنگ و قومیت‌های مختلف است. هر یک از این فرهنگ‌ها و اقوام برای خود باورهای دینی خاصی دارند، در جشنواره وارش سعی می‌شود به آیین‌ها، مراسم‌های دینی و مذهبی مردم مازندران توجه شود. جدا از باورهای دینی سنت‌های زیستی دیگر بخشی است که در وارش به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه توجه به شعار سال یکی دیگر اهداف مهم جشنواره است گفت: امسال مقام معظم رهبری، رونق تولید را به‌عنوان شعار سال نامگذاری کردند برای همین همه بخش‌ها مؤظف‌اند در این راستا گام بردارند، جشنواره وارش نیز به روش خود سعی خواهد کرد به رونق تولید نگاهی خاص داشته باشد، برای مثال حمایت از جنگل‌های هیرکانی و حمایت از سرمایه گذاری ملی در این حوزه نوعی همراهی با شعار رونق تولید است.

وی درباره آثار حاضر در جشنواره نیز تأکید کرد: افزایش سه برابری تعداد آثار یکی از شگفتی‌های جشنواره نهم است، آن هم در شرایطی که امکان تولید سخت شده است. سه هزار و 341 فیلم به جشنواره رسیده است که هزار و 672 فیلم داخلی و هزار و 669 اثر خارجی است. جشنواره وارش امسال هم در ادامه سنت گذشته درباره مردم‌شناسی کشورهای همسایه بحث و گفت‌وگو می‌کند، ‌امسال جمهوری آذربایجان محور این بخش است همچنین نگاه ویژه به استان گیلان به عنوان استان میهمان در جشنواره حضور خواهد داشت و آثار مشخصی به ویژگی‌های این استان پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه بخش بین‌المللی جشنواره شکلی جدی دارد گفت: عموماً در جشنواره‌های سینمایی بخش ملی چندان جدی گرفته نمی‌شود اما حضور کشورهای همسایه شمالی به همراه افغانستان نشان می‌دهد ما در طی رسیدن به اشتراکات فرهنگی در یک حوزه مشخص اقلیمی هستیم. در جشنواره این دوره نشان ویژه استاد داوود رشیدی، در نظر گرفته شده که آن را در آئین اختتامیه به برگزیده هیئت داوران خواهیم داد و همچنین یکی از سالن‌‌های سینمای شهر بابل را به‌عنوان استاد رشیدی نام‌گذاری خواهیم کرد.

دبیر جشنواره وارش با تشکر از سازمان سینمایی برای تقبل جوایزه جشنواره تصریح کرد: امسال سازمان سینمایی با تقبل جوایز نشان داد که این رویداد برایش بسیار مهم است. با توجه به مسئولیت و توقعاتی که از این جشنواره سینمایی وجود دارد، سعی کرده‌ایم با برگزاری کارگاه‌های مختلف گام‌های مثبتی در سینما برداریم. برپایی کارگاه‌های نقد فرهنگ عامه در هنر هفتم توسط جواد طوسی یکی از برنامه‌های این جشنواره است.

قربانی با بیان اینکه جشنواره وارش سعی دارد به تمام ابعاد فرهنگی استان مازندران توجه کند اظهار کرد: اینکه جشنواره وارش یک اتفاق سینمایی است دلیلی نیست تا دیگر عرصه‌های هنر در این رویداد مغفول بماند، برای همین در حوزه تئاتر، موسیقی آئینی و هنرهای تجسمی شاهد نمایش آثار خوبی خواهیم بود.

وی درباره شاخصه‌های فرهنگی استان مازندران اظهار کرد: استان سرسبز مازندران شاخصه‌های فرهنگی متعدد و متنوعی دارد که در هر دوره از جشنواره به یکی از آن‌ها پرداخته می‌شود. در نهمین جشنواره سعی کرده‌ایم با توجه به سقاخانه‌ها فرهنگ بومی را ارزیابی کنیم و بدین وسیله باورهای مذهبی را تجزیه و تحلیل کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه جشنواره هویت بصری خوبی داشته باشد معمولاً مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره‌های سینمایی نیست اما جشنواره وارش سعی دارد در این حوزه بهترین کیفیت را داشته باشد زیرا به سلیقه و نظر مخاطب توجه ویژه دارد.

در پایان این مراسم دبیر جشنواره به همراه دیگر مدیران این رویداد سینمایی از 5 پوستر جشنواره رونمایی به‌عمل آورد. نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش 9 تا 13 اردیبهشت‌ماه در شهر بابل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha