پیشنهاد تشکیل دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام/ گلایه از وزارت کشور
کد خبر: 3804039
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
معاون ساماندهی امور جوانان مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام/ گلایه از وزارت کشور

گروه جامعه ــ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن گلایه از وزارت کشور بابت عدم صدور شناسه برای تشکل‌های مردم‌نهاد اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام را مطرح کرده‌ایم.

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام/ گلایه از وزارت کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان امروز، 26 فروردین‌ماه، در آستانه آغاز هفته جوان طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این معاونت پرداخت و گفت: از ابتدای سال گذشته در جهت کیفی‌سازی و شبکه‌سازی تشکل‌های جوانان فعالیت کردیم و امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید تعداد تشکل‌ها به شش هزار مورد برسد؛ البته با توجه به استانداردهای جهانی و جمعیت کشور، افزایش تشکل‌های جوانان باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: تشکل‌ها در گذشته شبکه‌سازی و رتبه‌بندی نشده بودند؛ ما با پایش آنها تعداد و فعالیت‌های تخصصی را استخراج و چهار دبیرخانه تشکیل دادیم که از جمله آنها دبیرخانه شبکه گردشگری با رویکرد بوم‌گردی در شهر تبریز است.

تندگویان از اعزام جوانان هر استان‌ به سایر استان‌ها خبر داد و گفت: پیشنهاد تشکیل دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام را نیز مطرح کرده‌ایم که در صورت موافقت دبیرخانه آن در تبریز ایجاد می‌شود.همچنین شبکه کارآفرینی با تمرکز بر آموزش جوانان ایجاد شده و شبکه بازار جوانان از طریق اپلیکشن ایجاد می‌شود تا در اختیار شبکه کارآفرینی کشور قرار گیرد.

تندگویان شرط استفاده عموم جوانان از شبکه بازار را عضویت در تشکل‌های جوانان اعلام کرد و گفت: ما در کنار تشکل‌های جوانان هستیم و آنها را رصد کرده و آموزش‌های تخصصی ارائه می‌د‌هیم؛ دولت نیز با هدف حمایت این تشکل‌ها را از مالیات معارف کرده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ایجاد شبکه استارت‌آپی و بارگذاری لینک همه استارت‌آپ‌های جوانان در این شبکه خبر داد و گفت: در استان سیستان و بلوچستان نیز شبکه‌هایی با هدف ارائه کارهای داوطلبانه و جهادی برای ساخت مساجد، مدارس با زیر ساخت‌های روستایی ایجاد شده است و ما به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌ای ایجاد کنیم تا در بحران‌ها همه تشکل‌ها اقدامات را هدایت کنند.

تندگویان ادامه داد: تعداد دفاتر مشاوره‌ ازدواج نیز افزایش یافته و به 400 دفتر رسیده است. 70 درصد مراجعان این دفاتر را افراد مجرد تشکیل می‌دهند و درخواست ما از مجلس این است که مشاوره قبل از ازدواج اجباری شود. آمارها نشان دهنده کاهش آسیب اجتماعی طلاق در اثر اقدامات پیشگیرانه بوده است اما این واقعیت‌ را نیز باید در نظر بگیریم که میزان ازدواج کاهش و سن ازدواج افزایش یافته است. در خصوص وام ازدواج نیز تلاش کرده‌ایم سال گذشته پرداخت وام به روز شود و میزان آن افزایش پیدا کند اما آنچه در ازدواج از وام مهمتر است، اشتغال ایمن و مسکن ارزان محسوب می‌شود. انتظار داریم با مصوبات ستاد ملی جوانان و همکاری سایر نهادها مثل وزارت کار و مسکن این مشکلات برطرف شود.

تندگویان اعلام کرد: نگرانی ما در خصوص وام ازدواج این است که در مناطق محروم ازدواج به معامله تبدیل شود، اکنون هم گزارش‌هایی در خصوص ازدواج دختران زیر 18 سال به عنوان معامله داریم.

سایر نهادها پاسخگوی مطالبات یک معاونت نیستند

وی تأکید کرد: تا زمانی که معاونت جوانان به جایگاه اصلی خود یعنی سازمان ملی جوانان بازنگردد، در وحدت‌رویه اقدامات حوزه جوانان دچار مشکل خواهیم بود و سایر نهادها پاسخگوی مطالبات یک معاونت نیستند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ایجاد سامانه‌های اوقات فراغت نیز خبر داد و گفت: ما اصرار داریم جوانان تفریحات مشروع و قانونمند داشته باشند؛ وقتی شرع و قانون اجازه تفریح شاد را می‌دهد، هیچ نهادی نباید از آن ممانعت کند. شما شاهد هستید که برای حضور خانواده‌ها و بانوان در اماکن ورزشی چه مشکلاتی داریم، امیدواریم این مشکلات حل شود. برای ترویج دوچرخه سواری بانوان با نهادهای فرادست دولت درگیر هستیم، والا زیرساخت اجرای برنامه‌ها آماده است. همچنین پیگیر برگزاری جشنواره موسیقی خیابانی هستیم به شرطی که برخی دستگاه‌ها مانع نشوند. تفریح و نشاط حق جوانان است که نباید از آن محروم شوند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه از هفته آینده ارسال کمک‌ها به مناطق سیل‌زده آغاز می‌شود، گفت: همایش سرباز مهارت در بوشهر برگزار می‌شود. همچنین تجلیل از جوان برتر خلیج فارس و فستیوال زاگرس جوان به همراه 9 هزار برنامه دیگر برای هفته جوان پیش‌بینی شده است.

گلایه از وزارت کشور

تندگویان از وزارت کشور بابت عدم صدور شناسه برای تشکل‌های مردم‌نهاد گلایه کرد و گفت: اگر وزارت کشور اقدامات لازم را انجام ندهد، معطل نخواهیم ماند و با سازمان ثبت اسناد، شناسه سمن‌ها را پی خواهیم گرفت.

انتهای پیام

 

captcha