کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
کد خبر: 3804142
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد

گروه اجتماعی ــ نشست پژوهشی معرفی و تحلیل کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» تالیف محمدرضا وحیدزاده، عصر دوشنبه، ۲۶ فروردین در حوزه هنری لرستان برگزار شد.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «سبک شناسی هنر انقلاب اسلامی» برگزار شدبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست پژوهشی معرفی و تحلیل کتاب «سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی» تالیف محمدرضا وحیدزاده، عصر دوشنبه، ۲۶ فرودین با حضور روح‌اله مرادزاده و جمعی از هنرمندان در حوزه هنری لرستان برگزار شد.
روح‌اله‌ مرادزاده، از مدرسان و محققان در ابتدای این نشست به توصیف ساختاری کتاب پرداخت و اظهار کرد: ساختار کتاب ساختار پایان‌نامه‌ای است این کتاب در یک مقدمه و چهار فصل است که به سبک‌شناسی شعر و نقاشی انقلاب می‌پردازد.
وی فصل چهارم کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی را به‌لحاظ محتوایی دارای غنای بیشتری دانست و افزود: در این کتاب می‌توان کثرت نقل قول‌ها را مشاهده کرد.
مرادزاده به کمبود تحلیل سبکی کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در بخش اول فصل چهارم یکی‌از شاخصه‌های سبکی مؤلف گریز از فرمالیسم و مدرنیسم است.
وی با ذکر این مطلب که تصور مؤلف کتاب از فرم، هنر برای هنر است در حالی‌که فرم برای هنر است، اضافه کرد: مؤلف کتاب کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی بر این مدعاست که هنرمند اسلامی باید هنر خود را به‌صورت روشن عرضه کند و بیان کردن هنر به صراحت را از نقاط مثبت هنر می‌داند.
مرادزاده با تاکید بر این‌که مولف کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی در خصوص معرفی پیشکسوتان غزل از پیشکسوتان اصلی غزل نام نبرده است، اضافه کرد: در این کتاب رجعت به گذشته از نظر اصول فکری بیان شده است که منظور آن تعلق خاطر مذهبی هنرمند است‌.
وی صراحت و قطعیت را از ویژگی سبک شناسانه در کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی خواند و افزود: مباحث دینی باید در قالب هنر متبلور شود.
مرادزاده آرمان‌گرایی را تفاوت هنر انقلاب با رئالیسم و سوسیالیسم از دیدگاه مؤلف برشمرد و تصریح کرد: اما آن‌چه مشخص است که در رئالیسم نیز آرمان‌گرایی وجود دارد.
گفتنی است که مدعوین این نشست به اهتمام آموزش و پژوهش حوزه هنری لرستان و به‌مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد به بحث و تبادل نظر پیرامون محتوای کتاب سبک شناسی هنر انقلاب پرداختند‌.

انتهای پیام

captcha