نهج‌البلاغه؛ الگوی اخلاق سیاسی/ امام علی(ع) مدافع حقوق مردم بود
کد خبر: 3804146
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

نهج‌البلاغه؛ الگوی اخلاق سیاسی/ امام علی(ع) مدافع حقوق مردم بود

گروه معارف ــ مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: امیرالمؤمنین(ع) اخلاق صحیح و درست سیاستمداری را بیان کرده‌اند و برهمین اساس می‌توان گفت نهج‌البلاغه کتاب اخلاق سیاسی است.

نهج‌البلاغه، الگوی اخلاق سیاسی است/ امام علی مدافع حقوق مردم بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل موسویان، مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نهج‌البلاغه اظهار کرد: نهج‌البلاغه کتابی است که مرحوم سید رضی از کلمات و گفته‌های امیرالمؤمنین(ع) جمع‌آوری کرده است، وی بیشتر مقصودشان کلمات بلیغ امیرالمؤمنین(ع) بوده و انتظار داشته‌اند یک کتاب بلاغت را به اهل دانش معرفی کنند. سید رضی در معرفی این کتاب موفق بوده و کار او مورد توجه ادبا و بزرگان اهل ادب عرب، چه در شیعه و چه سنی واقع شد.
وی افزود: سید رضی توجه ویژه‌ای به اینکه چه کلمات خاصی را جمع‌آوری کند، داشت. یعنی هدف وی از نظر محتوا این بوده تا مباحثی که به موضوعات سیاسی و اجتماعی مربوط می‌شود را بیان کند، اگرچه مباحث اخلاقی نیز در نهج‌البلاغه به چشم می‌خورد، اما موضوعی که در نهج‌البلاغه پر رنگ‌تر می‌باشد، مباحث اجتماعی و سیاسی است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: سید رضی خطبه‌هایی که امام علی(ع) در دوران خلافتشان چه در درگیری‌ها با مخالفانشان و چه مباحثی که در جمع پیروانشان بیان کرده‌اند را جمع‌آوری کرده که بسیار ارزشمند است. نهج‌البلاغه را می‌توانیم به عنوان یک کتاب اخلاق سیاسی معرفی کنیم. در حکومت‌ها غالباً این گونه بوده که سیاستمدران به اخلاق توجهی نداشتند و بنا به نظر نیکولوماکیاولی، اخلاق سیاسی غیر از اخلاق و ارزش‌هایی است که عقلا و متخلقین به کرامت‌های انسانی مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) به راستی اخلاق صحیح و درست سیاستمداری را در این کلمات بیان کرده‌اند، نامه امام علی(ع) به مالک اشتر دستورالعملی است برای همه کارگزاران که به اخلاق سیاسی عمل کنند و به آن پای‌بند باشند.
مدیر گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) نحوه ارتباط حاکم با مردم را به نحوی بسیار خوب مطرح کرده‌اند، در مباحث دیگر نیز مشاهده می‌کنیم که نکات بسیار ارزشمندی را بیان می‌کنند که حقوق مردم چیست و باید چگونه این حقوق مراعات شود. این گونه نیست که حاکم خود مختار باشد و بتواند هرکاری که خواست، انجام دهد، حتی اگر آن کار به نظرش کار خوب باشد.
موسویان خاطرنشان کرد: حاکم جامعه باید حقوق مردم جامعه را رعایت کند، حق اکثریت جامعه از مواردی است که در سخنان امیرالمؤمنین(ع) به صراحت دیده می‌شود. بنابراین ضمن اینکه مباحث اخلاقی را مطرح کردند عمدتاً به مباحث اخلاقی حاکمان و کسانی که به نحوی در اداره امور جامعه نقش دارند، پرداخته‌اند.
انتهای پیام 

captcha