شاخه‌های زیتون؛ پنجره‌ای رو به کشورهای مسلمان/ هزینه‌های فروش بلیت به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد
کد خبر: 3804259
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
میرکریمی بیان کرد:

شاخه‌های زیتون؛ پنجره‌ای رو به کشورهای مسلمان/ هزینه‌های فروش بلیت به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد

گروه هنر ــ دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری این رویداد سینمایی گفت: در بخش جنبی سی‌وهفتمین جشنواره فجر بخشی تحت عنوان شاخه‌های زیتون وجود دارد که به‌واسطه آن پنجره‌ای رو به کشورهای مسلمان گشوده خواهد شد.

شاخه‌های زیتون؛ پنجره‌ای رو به کشورهای مسلمان/ هزینه‌های فروش بلیت به سیل‌زدگان اختصاص می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور سید رضا میرکریمی، دبیر جشنواره و کیوان کثیریان، مدیر روابط عمومی جشنواره، امروز سه‌شنبه، 27 فروردین‌ماه در پردیس سینمای چهارسو برگزار شد. در ابتدای این جلسه میرکریمی ضمن تشکر از اهالی رسانه بابت پوشش اخبار جشنواره در دوره‌‌های گذشته اظهار کرد: امسال مردم ایران با اتفاقات ناخوشایندی مواجه شدند که به طبع آن مال و جان برخی از هموطنان‌مان دستخوش آسیب شد به همین جهت جشنواره جهانی فیلم فجر تمام عواید حاصل از بلیت فروشی را به سیل‌زدگان اختصاص خواهد داد. در ضمن به مناسبت همزمانی جشنواره با نیمه شعبان سعی خواهیم کرد مفهوم والای مهدویت را هم در بین مخاطبان اشاعه دهیم. در همین راستا در خیابان مظفر به عنوان گذر سینما برنامه‌های ویژه‌ای برگزار خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته جشنواره پر رونقی را برگزار کردیم چون چهارمین سالی است که این رویداد سینمایی دبیرخانه ثابت دارد، البته امسال به دلیل مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها پیش آمد، برای برگزاری این جشنواره دچار سختی‌های فراوانی شدیم؛ تحریم‌های که بسیار ظالمانه است و حوزه فرهنگ را هم در برگرفته است درحالیکه افرادی که چنین تحریم‌هایی را به کشورمان تحمیل کردند مدعی بودند تحریم فقط شامل مباحث سیاسی و اقتصادی است.

میرکریمی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مشکلات تحریم را پشت سر بگذاریم نیاز بود بخشی از اعتبارات را از طریق جذب اسپانسر تأمین کنیم، پس به جزء 5 میلیاردی که ارشاد به ما کمک کرد دیگر هزینه‌ها توسط حامیان مالی پشتیبانی شده است. البته باید ذکر کرد که سال گذشته هزینه برگزاری جشنواره 8 میلیارد و 200  میلیون تومان بود و امسال که تورم در کشور به شدت افزایش یافته است، بود‌جه کمتری به جشنواره اختصاص یافت و بخشی از هزینه‌ها توسط اسپانسرها تأمین شد.

وی درباره میهمانان جشنواره چنین اطلاع‌رسانی کرد: دشمنان این سرزمین تلاش کردند تا بگویند ایران منزوی شده است، اما حضور 250 میهمان از 58 کشور نشان می‌دهد تلاش آن‌ها بی‌ثمر بوده است. میهمانان جشنواره همگی از کارشناسان خبره سینما هستند برخلاف برخی رویدادها که میهمانان تنها شکل توریست دارند. حضور میهمانان خارجی نشان می‌دهد که ایران اسلامی هنوز هم به عنوان یک قطب فرهنگی در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: امسال حدود  2هزار فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کردند که از این تعداد 163 فیلم از 64 کشور به جشنواره راه یافتند. در جشنواره امسال همچنین یک مراسم بزرگداشت هم برگزار خواهد شد. در این بخش از علی‌اکبر صادقی، فیلمساز انیمیشن تجلیل می‌شود و 6 فیلم ترمیم شده از آثار او در این برنامه به نمایش عمومی در خواهد آمد.

کارگردان فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» با بیان اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر نیز 40 سالگی انقلاب را جشن خواهد گرفت گفت: این رویداد سینمایی همسو با دیگر بخش‌های جامعه 40 سالگی انقلاب را گرامی می‌دارد، برای همین 5 فیلم مطرح دهه 60 با مضمون انقلابی به نمایش در خواهد آمد. «دونده»، «دیده بان»، «جاده‌های سرد»، «طلسم» و «پرده آخر» فیلم‌هایی هستند که در این قسمت روی پرده می‌روند.

دبیر جشنواره فیلم جهانی فجر درباره بخش‌های مختلف این فستیوال گفت: سینمای سعادت، جلوگاه شرق و جام جهان نما سه بخشی هستند که آثار در آن‌ها به نمایش در خواهد آمد. تأکید ویژه در این سه بخش بر روی جلوگاه شرق است زیرا در آن آثار کشورهای اسلامی به نمایش در خواهد آمد.

میرکریمی درباره بخش‌های جنبی جشنواره گفت: بخشی تحت عنوان شاخه‌های زیتون در جشنواره وجود دارد که پنجره رو به کشورهای مسلمان است و در این بخش به اتفاقاتی که در جهان اسلام به وقوع پیوسته است پرداخته خواهد شد.

نمایش‌ فیلم‌های کلاسیک مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، مروری بر آثار سینمای آلمان و چین، نمایش فیلم‌های کمدی معاصر، نمایش ویژه و بازار فیلم دیگر قسمت‌هایی هستند که در بخش جنبی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این سینماگر درباره جوایزی که در جشنواره اهدا خواهد شد گفت: جایزه بین ادیان یکی از جوایز ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر است چون در این قسمت بهترین فیلم اثری خواهد بود که در آن به موضوع تقریب مذاهب نگاهی شایسته شده باشد. همچنین این جایزه کمک خواهد کرد تا فرهنگ تقریب ادیان بین سینماگران اشاعه پیدا کند.

جایزه محمد امین یکی دیگر از جوایز ویژه جشنواره است در این قسمت به بهترین فیلمی که در آن به مضامین دینی توجه شده باشد جایزه اهدا خواهد شد.

میرکریمی با بیان اینکه در بخش جوایز یک جایزه جدید در نظر گرفته شده تصریح کرد: جایزه ویژه منتقدان قسمتی جدید در جشنواره است که برای اولین بار به صورت آزمایشی برگزار خواهد شد. جایزه منتقدان در همه جشنواره‌های معتبر خارجی وجود دارد برای همین ما با حضور دو داور فرانسوی و یک داور ایرانی این قسمت را برگزار می‌کنیم. البته همانگونه که گفتم برگزاری مجدد آن در گرو میزان تأثیر‌گذاری این بخش است.

وی در بخش دیگری از این مراسم در پاسخ به این سؤال که رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره فیلم فجر ادغام خواهد شد چنین توضیح داد: من این نکته در مطبوعات خواندم اما در گفت‌وگوهای که با حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی داشتم چنین مسئله‌ای مطرح نشده است و حمایت‌های او از این رویداد بیانگر آن است که از این جشنواره حمایت می‌کند. این رویداد 5 سال است که به صورت مجزا برگزار می‌شود و تجربه‌ همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر نشان داده که همزمانی ان چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که ما را در برگزاری این جشنواره یاری کردند و با تبلیغات شهری خود در راستای موفقیت این جشنواره گام برداشتند.

یادآور می‌شود، سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر 29 فروردین‌ماه تا 6 اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی چهارسو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha