رسم خوبی که مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات به‌کار می‌بندند/ «درس‌هایی از قرآن» به سبک مالایی
کد خبر: 3804426
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
حاشیه‌نگاری ایکنا از مسابقات مالزی

رسم خوبی که مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات به‌کار می‌بندند/ «درس‌هایی از قرآن» به سبک مالایی

گروه مسابقات ــ از جمله رسوم خوبی که برگزارکنندگان مسابقات قرآن مالزی به اجرا می‌گذارند، این است که مادامی که تماشاگران در سالن استقرار کامل نیافته‌اند، مسابقات آغاز نمی‌شود.

به گزارش خیرنگار ایکنا؛ دومین شب از شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از ساعت ۲۰:۴۰ و با حضور اولین شرکت‌کننده در جایگاه آغاز شد و این در حالی بود که از نیم ساعت پیش از شروع، تماشاگران در سالن حضور یافته بودند.

رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
اغلب حاضران در سالن مسابقات از طرف مدارس دینی حضور می‌یابند و لباس‌های رنگارنگ تنوع رنگی زیبایی به سالن داده بود. حضور خانواده‌ها نه تنها در دومین شب بلکه در شب افتتاحیه نیز پررنگ بود. در این بین به نظر می‌رسد بیشترین حضور در سالن مسابقات به بانوان و کودکان و نوجوانان مربوط باشد.

رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
برخلاف مسابقات ایران که با گذشت دقایقی از مسابقات و شروع آن، جمعیت به تدریج وارد سالن می‌شود، در این مسابقات، مادامی که سالن پر یا حداقل جمعیت کاملاً مستقر نشود، رقابت‌ها آغاز نمی‌شود. بارها در مسابقات ایران دیده شده در حالی که قاریان و متسابقان در حال اجرا هستند، جمعیتی از مخاطبان در حال جابجایی و استقرار هستند که عمدتاً همراه با همهمه است. رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
از دیگر نکات جالب توجه حضور تماشاگران در سالن، توجه ویژه آنها به تلاوت‌ها و سکوت در زمان تلاوت‌هاست، در حالی که در مسابقات ایران که هنوز جو و فضای سی و ششمین دوره آن بر جامعه قرآنی حاکم است، حضور مردم همراه با همهمه است. اما با وجود کیفیت نه چندان بالای تلاوت‌ها در سالن «پلنری» مردم مالزی در سکوت کامل به تلاوت‌ها توجه دارند.

رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
با وجود پایین بودن سطح تلاوت‌ها در دو روز ابتدایی، اما بسیاری از حاضران در سالن سعی در ثبت تلاوت‌ها دارند، به همین دلیل، در اغلب مواقع نوجوانان و کودکان و حتی بزرگ‌ترها گوشی و دوربین‌به‌دست در حال ثبت لحظات ماندگار بودند. 

رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
در شب دوم به جز یکی از تلاوت‌ها، سایر تلاوت‌ها چنگی به دل نمی‌زد. ضعف قاریان در زمان اجرای نماینده کشور مونته‌نگرو به شدت خود را نشان داد. تلاوت این قاری که گاهی به ترتیل بسیار نزدیک می‌شد، به حدی ضعیف بود که خود او نیز از اجرای خود ناامید بود و از میانه‌های تلاوت به بعد بی‌صبرانه در انتظار پایان زمان خود بود. هادی موحد امین، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات و هادی رحیمی، استاد راهنمای وی نیز در سالن حضور داشتد تا تلاوت رقبا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
تلاوت زیبای نماینده فیلیپین برای لحظاتی سالن مسابقات را به وجد آورد. در دو شب برگزاری مسابقات، این قاری تنها شرکت‌کننده‌ای بود که توانست حضار را با خود همراه کند و از آنها تشویق بگیرد. فیلیپین در این سال‌ها نشان داده که قاریان خوبی را پرورش داده است. هنوز هم خاطره حضور نماینده این کشور در سال 93 در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و رقابت تنگاتنگی که با «جعفر فردی» داشت، در ذهن تمام قرآن‌دوستان باقی مانده است.
در زمان تلاوت نماینده فیلیپین تصویری از یکی از حاضران بر روی نمایشگرهای تعبیه شده در کناره‌های سالن نقش بست که موجب همهمه و خنده بعضی حضار شد، اما موجب بر هم زده شدن تمرکز قاری فیلیپینی نشد. شاید فاصله زیاد جایگاه تا ردیف ابتدایی صندلی‌ها، در کم کردن این اثرات مؤثر بود.
یکی از نکات جالب مسابقات مالزی بیان نکات اخلاقی و پیام‌های مربوط به آیات تلاوت شده توسط قاریان است؛ آیتمی که توسط یکی از اساتید مالزیایی گفته می‌شود و در کمال اختصار و سریع که با چاشنی طنز نیز همراه است، طرفداران بسیاری را در بین حاضران در سالن پیدا کرده است. شیوه بیان این استاد مالایی، جلسات «درس‌هایی از قرآن» حجت‌الاسلام محسن قرائتی را به ذهن مخاطبان ایرانی می‌آورد.

رسم خوب مالزیایی‌ها برای شروع مسابقات / حضور سرپرست شبکه قرآن در سالن
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما که صبح امروز به مالزی آمده است، در شب دوم مسابقات در سالن حضور یافت. همچنین در این شب شاهد حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی در سالن مسابقات بودیم.

انتهای پیام 

captcha