چالش کودک‌همسری/ ثبت ۱۴۰۰ ازدواج زیر ۱۴ سال در زنجان
کد خبر: 3804453
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

چالش کودک‌همسری/ ثبت ۱۴۰۰ ازدواج زیر ۱۴ سال در زنجان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان به کاهش آمار ازدواج اشاره کرد و گفت: ۱۴۰۰ ازدواج زیر ۱۴ سال در این استان ثبت شده که باید فرهنگ‌سازی لازم برای ازدواج‌های به‌هنگام انجام شود.

چالش کودک‌همسری/ثبت 1400 ازدواج زیر 14 سال در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، روز گذشته، 27 فروردین‌ماه در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان زنجان اظهار کرد: خوشبختانه در شاخص‌های «نشاط اجتماعی» و «سرمایه اجتماعی» نسبت به نرم کشوری شرایط مطلوب‌تری داریم.
وی با اشاره به اینکه سرانه تخت بیمارستانی در استان 1.61 و در کشور 1.60 است، بیان کرد: در خصوص اعتیاد نیز بیست و ششمین استان هستیم و متاسفانه 1.3 درصد از جمعیت استان گرفتار این معضل هستند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به اینکه به ازای هر   3.8 ازدواج، یک طلاق صورت می‌گیرد، یادآور شد: نرخ ازدواج در استان زنجان 8.9 ثبت شده است و از این بابت، رتبه هفتم کشوری را داریم که البته پارسال شاهد کاهش 11 درصدی در آمار ازدواج بودیم.
این مسئول تصریح کرد: در خصوص مقوله کودک‌همسری نیز متاسفانه از 36 هزار ازدواج زیر 14 سال ثبت شده در کشور، 1400 مورد در زنجان اتفاق افتاده است و زنجان در این مورد در رتبه‌های اول قرار دارد.
سلطانی با اشاره به اینکه استان زنجان از نظر سرانه مطالعه و بر اساس پژوهش‌های سال 91، به عنوان دومین استان انتخاب شده است، اظهار کرد: 8 درصد از جمعیت فعال استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و این میزان، دو برابر نرم کشوری است. نرخ باسوادی استان نیز 95.1 درصد برآورد شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان تعداد هیئت‌های مذهبی در استان را1300 هیئت برشمردو گفت: این استان از لحاظ مشارکت اجتماعی در جایگاه خوبی قرار دارد.
این مسئول با بیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی استان، از میانگین کشوری پایین‌تر است، ادامه داد: زنجان 46 مرکز دانشگاهی و 56 هزار دانشجو دارد. همچنین 5 خانه جوان در شهرستان‌های استان زنجان افتتاح شده و 335 تشکل مردم‌نهاد در استان فعالیت می‌کنند که از نرم کشوری بالاتر است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه 8.5 درصد از جمعیت استان، در 19 سکونت‌گاه غیررسمی سکونت دارند، ابراز کرد: باید دفاتر تسهیل‌گری در استان مستقر شود، پارسال یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار استانی در راستای برنامه‌های کاهش آسیب صرف و به انعقاد 42 تفاهم نامه با سمن‌ها و اجرای 65 برنانه منتج شد.
وی ادامه داد: در همین راستا، هر سال برنامه‌ دستگاه‌های فرهنگی استان اولویت‌بندی و تدوین می‌شود. پارسال نیز از 354 برنامه واصله، 175 برنامه نهایی و اجرا شد.
انتهای پیام
captcha