بقعه بی‌بی حوریه؛ ظرفیت گردشگری مذهبی بندر انزلی
کد خبر: 3804478
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

بقعه بی‌بی حوریه؛ ظرفیت گردشگری مذهبی بندر انزلی

گروه اجتماعی ــ رئیس هیئت امنای بقعه بی‌بی حوریه بندر انزلی گفت: بقعه بی‌بی حوریه که به روایت اهالی قدیمی بندر انزلی، منتسب به دختر امام موسی‌بن جعفر(ع) است از جمله ظرفیت‌های گردشگری مذهبی این منطقه به شمار می‌رود.

مظفر صیادهنرور، رئیس هیئت امنای بقعه بی‌بی حوریه بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اظهار کرد: بقعه بی‌بی حوریه قدمتی نزدیک به ۵۰۰ سال دارد و درخصوص نسب صاحب بقعه مستندات تاریخی در دست نیست ولی به باور عمومی اهالی بندر انزلی آن را منتسب به خواهر امام رضا(ع) می‌دانند.

وی افزود: نویسنده کتاب تاریخ جامع بندر انزلی در بخشی از کتاب خود بر اساس تحقیقات صاحب بقعه را از نوادگان امام موسی کاظم(ع) معرفی کرده ضمن اینکه بر روی سردر و ساختمان بقعه نیز که در حال حاضر تخریب شده ضریح بنت موسی بن جعفر نوشته شده بود.

رئیس هیئت امنای بقعه بی‌بی حوریه به نقل قول دیگری در مورد نسب بی‌بی حوریه اشاره کرد و گفت: به روایتی صاحب بقعه، خواهر بی‌بی خاتون مدفون در باکوی آذربایجان است و در گذشته‌های نه‌چندان دور زوار آذربایجانی برای عرض ارادت به محل این بقعه مشرف می‌شدند.

صیاد هنرور با بیان اینکه ساختمان فعلی این بقعه چهارمین بنایی است که بر روی این مزار احداث شده است، تصریح کرد: با توجه به تصاویر و آنچه در یاد اهالی قدیمی بندرانزلی مانده، اولین بنای این بقعه از مصالح محلی منطقه و گالی‌پوش بوده و در بازسازی‌های بعدی از مصالح دیگر و امروزی استفاده شده ضمن اینکه مسجد از بقعه جدا شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ و با هدف بازسازی و بهسازی ساختمان بقعه، بناهای فرسوده تخریب شد، تأکید کرد: از سال ۹۰ عملیات بازسازی بقعه با جدیت آغاز شد که در طرح جدید مسجد، حرم و شبستان با وسعت بیشتری احداث خواهد شد.

رئیس هیئت امنای بقعه بی‌بی حوریه بندرانزلی با اشاره به اینکه در طرح اولیه یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای تکمیل این پروژه برآورد شده بود، افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود برای اتمام طرح بیش از سه میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشیم.

صیاد هنرور درخصوص محل تأمین منابع مالی در احداث و تکمیل بقعه بی‌بی حوریه گفت: کمک‌های مردمی، نذورات فروش قبض و قبور از جمله موارد تامین منابع مالی در این طرح است که تحت نظر اداره اوقاف و امور خیریه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه بازسازی بقعه بی‌بی حوریه بندر انزلی هم‌اکنون در مرحله ساخت مناره‌ها و گلدسته‌ها و گنبد است، تصریح کرد: بعد از اتمام این مرحله و تمام شدن سفت‌کاری، در صورت تامین منابع مالی، نازک‌کاری و کاشی و آیینه‌کاری، تاسیسات و مباحث جانبی در تکمیل طرح انجام می‌شود.

رئیس هیات امنای بقعه بی‌بی حوریه بندر انزلی با اشاره به پتانسیل این بقعه در توسعه و رونق گردشگری مذهبی شهرستان و منطقه تأکید کرد: با توجه به فرار گرفتن بقعه در محل ورودی شهر از سمت رشت و مسیر اصلی ورود به انزلی این بقعه سالانه به ویژه در ایام تعطیل، پذیرای مسافران و زائران زیادی است که در نوروز امسال و علی‌رغم شرایط جوی، روزانه تا ۲۰۰ نفر از این بقعه بازدید و در محل حاضر شدند.

صیادهنرور با بیان اینکه بقعه بی‌بی حوریه از بقاع شاخص شهرستان بندر انزلی است و میزبان طرح‌های نشاط معنوی در تابستان و آرامش بهاری در نوروز هر سال است، تصریح کرد: استقبال گردشگران حتی تا روزانه پانصد نفر هم از این بقعه بوده و در راستای فرموده مقام معظم رهبری در تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی، در مناسبت‌های مذهبی همواره برنامه‌های متنوعی در محل بقعه به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه بقعه و سایر زیرساخت‌های مربوط به حرم بی‌بی حوریه در مساحتی بیش از ۱۱ هزار و ۴۵۰ متر مربع احداث شده است، تأکید کرد: وجود زائرسرا و امکان اسکان مسافر تا ظرفیت ۸۰ نفر در بقعه بی‌بی حوریه پیش‌بینی شده است.

صیادهنرور با بیان اینکه حضور مادی و معنوی همه دست‌اندرکاران و مسئولان مرتبط با عملیات عمرانی بقعه بی‌بی حوریه نقش مهمی در تسریع این پروژه دارد، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن این بقعه در محل ورودی شهر علاوه بر ایجاد نمای زیبا و درخور شان شهر مهمان‌نواز بندر انزلی، با فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی برای گردشگران می‌توان سهم مهمی در رضایت مسافران و ایجاد خاطره خوش از حضور در بندر انزلی برای آنها به ارمغان آورد.

انتهای پیام

captcha