گسترش مساجد عاملی مهم در برخورد با کانون های ضد معنویت است
کد خبر: 3804521
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

گسترش مساجد عاملی مهم در برخورد با کانون های ضد معنویت است

‌حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه باید رفتار و منش حکومتی ها و کارگزاران مساجد، مسجدی و مسجد باور باشد، گفت: یکی از راههای برخورد با کانون های ضد معنویت، گسترش مساجد است.

به گزارش ایکنا،‌ شبستان نوشت: مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

در راستای تبیین وظیفه مساجد در مرحله دوم انقلاب اسلامی گفت و گویی با حجت الاسلام« محمود قرائتی»، «کارشناس در حوزه مسجد»، انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 حاج آقای قرائتی جایگاه مساجد در  قبل و بعد از انقلاب چگونه بوده است؟

 مسیر حرکت کشور که توسط مراکز و کارشناسان انجام می شود، باید بر اساس مصحلت ها و نیازها و انبوه ضروریات اولویت بندی صورت گیرد، به این معنا که در میان انبوه نیازمندی ها، آنچه که برای  پیشرفت کشور مهم است را در اولویت قرار دهیم و آن اقدام را به شکل صحیح انجام دهیم.

یکی از مراکزی که مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه و نقش مهم آن تاکید داشتند، مسجد بوده است، این پایگاه اثرگذار در ابعاد اجتماعی، ایمان، ایثار، اخلاق، سیاست و محیط زیست نقش بسیار مهمی داشته و می تواند داشته باشد وهر موضوعی اجتماعی در جامعه را می توان با مسجد پیوند داد.

 در بیانیه مقام معظم رهبری بر بهره مندی از ظرفیت جوانان تاکید شده است، زمینه بهره گیری از این ظرفیت چگونه باید فراهم شود؟

 مقام معظم رهبری در این بیانیه بربهره گیری از ظرفیت استفاده نشده کشور تاکید کردند، یکی از این ظرفیت های استفاده نشده، نیروی انسانی بویژه جوانان مستعد، کارآمد جوانان هستند، از جمله مراکز مهم برای حفظ و نگاه داشت این نیروها، مساجد، هستند که تاثیرگذاری بسیاری بر افراد دارند، بنابراین لازم است، در گام دوم انقلاب برای پیوند جوانان با مساجد تلاش صورت گیرد زیرا که مساجد پایگاهی هستند که نظام ارزشی کشور را برمبنای ایمان ودین گرد آورده است.

اخلاق و معنویت، گسترش علم وپژوهش موضوع دیگری بود که مقام معظم رهبری در این بیانیه بر آن تاکید داشتند،نقش مساجد دراین زمینه چگونه می تواند  باشد؟

رابطه حکومت با معنویت و اخلاق باید مشخص شود، در این زمینه حکومتی ها و کارگزاران مسجد باید رفتار و منششان مسجدی و مسجد باور باشد و همه قوا و اجزای حکومت اقدامات  و فعالیت هایشان را در مساجد انجام دهند. برای گسترش معنویت و اخلاق در جامعه نیازمند مسجد هستیم  واین موضوع مهم باید از سوی مساجد محقق شود.

بعد از آنکه مسئولین خودشان به مسجد باورمند شدند، می توانند در ارتقای اخلاق و معنویت جامعه تلاش کنند و در ساخت و توسعه مساجد وارد عمل شوند، بسیاری از فعالیت ها و اقدامات باید به مساجد واگذار شود، به عنوان مثال شناسایی نیازمندان محله و تامین مستمندان از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) به مساجد واگذار شود، نهادهای اجتماعی دیگر هم در این زمینه به کمک مساجد آیند.

یکی از اقداماتی که باید در دستور کار دولت ها قرار گیرد، این است که با کانون های ضد اخلاق برخورد کنند، اگر حاکمیت با کانون های ضد معنویت مماشات غیر قابل قبول داشته باشد و با شیوه معقول با آنها مقابله نکند، زمینه ساز آسیب مساجد می شود، بنابراین یکی از راههای برخورد با کانون های ضد معنویت، گسترش مساجد است، اگر مساجد در جامعه گسترش یابند و افراد خداباور و مومنین در مساجد حضور یابند، به طور قطع چنین کانون های رونق نمی یابد و محلات خالی از آسیب می شوند.

در زمینه علم و پژوهش هم مساجد یکی از بهترین مراکز در ترویج و رونق این موضوع می توانند باشند، در صدر اسلام جلساتی علمی و معرفتی به صورت حلقه های گروهی شکل می گرفت

کمک رسانی به مساجد باید توسط دولت شکل بگیرد؟

 ضمن تعامل مساجد و دولت و تلاش برای بهره گیری از ظرفیت حکومت در مساجد برای پیشبرد اخلاق و معنویت در جامعه باید تلاش کنیم که مساجد دولتی نشوند، مساجد باید مرکز مستقلی برای رسیدگی به مشکلات مردم و رسیدگی به امور زندگی آنها باشند.

مبارزه با استکبار و بیداری اسلامی چگونه از مساجد محقق می شود؟

مساجد، مکان غیر اختصاصی و عمومی است و مسلمانی بر دیگر مسلمان اولویت ندارد، در این مکان انسان ها به صورت متحدالشکل در صف واحدی علیه دشمن ایستاده اند، از طریق مساجد ایستادگی در مقابل دشمن سریعتر و تسهیل می شود، زیرا که بیداری اسلامی از طریق کسانی  صورت می گیرد که با اسلام و مسجد پیوند دارند، برخی با تفکرات انحرافی و ایجاد مساجد ضرار ضربه به اسلام وارد می کنند، زمینه گسترش چنین تفکراتی باید کاهش یابد.

ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی یکی از موضوعاتی است که بر تعمیق آن در جامعه تاکید شده است، مساجد چگونه می توانند نقششان را در این زمینه ایفا کنند؟

در واقع مساجد در هدایت، تکامل و پویایی انسان ها نقش بسیار مهی دارند و حضور در نمازهای جماعت زمینه ساز تقویت سبک و سیاق زندگی انسان های می شود و در کم و کیف رفتارهای فردی و اجتماعی تاثیرگذار است. امام جماعت  وکارگزاران مسجد با تبیین سبک و سیره نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در ترویج و تعمیق سبک زندگی اسلامی نقش بسیار مهمی می توانند داشته باشند.

انتهای پیام

captcha