همایش «علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش» برگزار می‎شود
کد خبر: 3804608
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
با پیام آیت‌الله جوادی آملی؛

همایش «علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش» برگزار می‎شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ همایش «علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» پنجم اردیبهشت ماه با پیام آیت الله جوادی آملی در قم برگزار می‎شود.

همایش «علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش» برگزار می‎شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس شورای سیاست گذاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 28 فروردین در نشست خبری این همایش گفت: سابقه اصلی این همایش به ده سال قبل باز می‌گردد؛ مقام معظم رهبری در دیداری در جمع مؤلفان آموزش و پرورش فرموده بودند که سراغ حوزه بروید و برای تألیف کتب از نظریه علم دینی معتبری استفاده کنید.

وی افزود: کارهایی در آن دوره شروع شد، ولی به نظر رسید که نظر مقام معظم رهبری محقق نشده است؛ لذا در دوره جدید مجدداً سراغ این بحث رفتیم و کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شد و میز آموزش و پرورش هم در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ایجاد و در تعامل جدی‌تر با آموزش و پرورش، نظریه آیت‌الله جوادی آملی در بحث علم دینی انتخاب شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: پیرامون این نظریه، مباحث و نقدهای مختلفی ایجاد شد و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت همایش روز 5 اردیبهشت ماه همایش برگزار می‌شود.

همچنین ابراهیم علی‌پور، رئیس همایش و رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه علم دینی از مباحث چالشی در دهه‌های اخیر است گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های علم دینی برای رفع محدودیت‌های دانش از جمله اهداف این همایش است؛ زیرا وظیفه ما تولید علم و پژوهش است  و از جمله پژوهش‌های ضروری تولید علم دینی است.

وی افزود: علاوه بر ارائه مقالات در روز همایش 14 جلد کتاب در حال آماده‌سازی است که 13 مجلد برای روز همایش رونمایی می‌شوند.

علیپور با بیان اینکه آثار خوبی تولید شده است، اظهار کرد: از دیگر اهداف همایش پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری بود؛ ایشان مطالبات متعددی در این عرصه داشته‌اند و این همایش قدم کوچکی در پاسخ به این مطالبه و نیاز سیستم تعلیم و تربیت کشور است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف همایش تجلیل از نظرات علامه جوادی آملی است ادامه داد: ایجاد تضارب آرا از دیگر اهداف همایش است.

وی افزود: صد چکیده به همایش رسیده که 70 چکیده پذیرش شدند؛ از این تعداد هم 65 مقاله دریافت کردیم که 20 عدد سفارشی و مابقی رسیده است و 50 مقاله نیز ارائه خواهند شد.

علیپور تصریح کرد: این همایش در روز 5 اردیبهشت با مراسم اختتامیه و افتتاحیه همراه است و پنل‌هایی با موضوعات علم دینی، علم دینی آیت الله جوادی آملی، نظریه‌های تربیتی و علم دینی، کاربست علم دینی در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی برگزار می‌شود و میزگردی نیز در روز افتتاحیه در مورد جایگاه علم دینی در برنامه‌ریزی درسی برگزار خواهد شد.

علیپور تصریح کرد: بیش از نیمی از کتب را خودمان و مابقی با همکاری موسسه بوستان کتاب تولید شده است و کسانی مانند گلشنی، خسروپناه و ربانی گلپایگانی نیز آثار خود را در راستای این همایش ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام

captcha