خطر انقراض خبرنگاران پرسشگر/ علی پروین چه گفت که بعضی‌ها بدشان آمد؟
کد خبر: 3804632
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

خطر انقراض خبرنگاران پرسشگر/ علی پروین چه گفت که بعضی‌ها بدشان آمد؟

یک خبرنگار پیشکسوت گفت: ماجرای خبرنگارهای هزار تومانی را که چند سال پیش علی پروین به آن اشاره داشت، امروز به عیان در برخی رسانه‌ها می‌بینیم.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: «کریم باباخانیان» پیشکسوت روزنامه‌نگاری و خبرنگار روزنامه رسالت از سال‌های دور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که «اصحاب قدرت چگونه اهالی رسانه را ابزار خود می‌کنند؟» گفت: هر چند سال یک بار این بحث مطرح می‌شود اما هیچ اقدامی نمی‌شود و دستگاه‌ها، دولت، رسانه‌ها و حتی روابط عمومی‌ها هم هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند.

وی افزود: روابط‌عمومی‌ها مسیر را به سمتی برده‌اند که یکسری خبرنگارنما هم وارد این عرصه شده‌اند و اصلا به جهت دریافت هدیه با سازمان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. همه این اتفاقات به روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها برمی‌گردد و به جای اینکه چشم و گوش سازمان باشند، از یک زاویه دیگر موضوع را جلو می‌برند. به منظور پوشش اخبار رسانه‌های خود به شیوه دلخواهشان لیستی از خبرنگاران را ارائه می‌کنند و برای بالا نشان دادن عملکرد خود نیز مثلا عنوان می‌کنند که ما ۲۰ خبرنگار دعوت کرده‌ایم و از آن طرف به خبرنگارها اعلام می‌کنند که ما در این جلسه بناست هدایایی به شما تقدیم کنیم. در این مسیر عده‌ای از خبرنگارنماها هم که باهم هماهنگ هستند به جلسات می‌آیند فقط به قصد گرفتن هدایا؛ در حالی که اصلا خبر خروجی ندارد.

وی ادامه داد: این کار آسیب جدی به خبرنگاران حرفه‌ای می‌زند و آنها از این موضوع رنج می‌برند. چون رسالت خبرنگاران حرفه‌ای این است که موضوعات و مسائل را از ابعاد مختلف بررسی کنند. روابط عمومی‌ها مسیر را به سمت خوشامد مدیران خود هدایت می‌کنند؛ در حالی که خودشان باید اولین کسانی باشند که اشکالات موجود در رسانه‌شان را بررسی کرده و در رفع آن بکوشند.

باباخانیان اظهار داشت: نسل قدیم خبرنگاران خیلی به این مسائل پایبند نبودند، اما طی سال‌های اخیر این موضوع خیلی بغرنج و ناراحت کننده شده است. در گذشته اگر هم هدیه‌ای می‌دادند به این شیوه امروز نبود. خبرنگار واقعی به دنبال کار و عمل خود است. البته با برخی از خبرنگارانی که دنبال دریافت هدایا هستند هم که صحبت می‌کنیم می‌گویند رسانه ما به ما گفته از طریق حوزه‌هایتان برای خود درآمدزدایی کنید که این کار نیز درست و صحیح و حرفه‌ای نیست! مانند اینکه من گرسنه‌ام؛ پس برای سیر کردن خود هرکاری می‌توانم بکنم. ضمن اینکه این عمل فقط به فرد برنمی‌گردد و بازتاب این عمل در جامعه نمایان می‌شود. البته رسانه‌هایی که چنین برخوردی با نیروهای خود می‌کنند، در جمع خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های رسمی و طراز اول کشور نیستند.

وی تاکید کرد: یادم هست چند سال پیش آقای علی پروین گفت خبرنگارهای هزارتومانی (آن زمان هزار تومان ارزش بالایی داشت) و خیلی‌ها بهشان برخورد؛ در حالی که امروز همان خبرنگارهای هزار تومانی را در حوزه‌های مختلف می‌بینیم. این در حالی است که هیچ سازمان، نهاد و ارگانی هم در این مسیر حرکتی انجام نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: ۲۰ سال پیش، سازمان‌ها تنها نوروز را زمانی برای قدردانی از خبرنگاران قرار می‌دادند، اما امروز این حرکت بسیار چشمگیر شده و آن را در جلسات عادی هم می‌بینیم. وقتی خبرنگاری از قبل با این ذهنیت می‌رود که بناست هدیه دریافت کند، دیگر مطلب او به رپرتاژ آگهی تبدیل می‌شود و خبرنگار، سوالی نمی‌کند و پرسشی ندارد؛ مبادا که هدیه را از او دریغ کنند. اگر جلوی این ماجرا را نگیریم، دیگر در نسل‌های بعدی پرسشگری وجود نخواهد داشت. 

انتهای پیام

captcha