انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از کم‌توجهی کتب فقهی به قرآن
کد خبر: 3804668
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱

انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از کم‌توجهی کتب فقهی به قرآن

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله نوری همدانی گفت: کتب فقهی قدیمی گویا رسمشان این بود که آیات قرآن را ذکر نمی‌کردند، در حالی که باید آیات ذکر شود و در آن تدبر کنیم.

انتقاد آیت‌الله نوری همدانی از کم‌توجهی کتب فقهی به قرآن/ مفاسد ربابه گزارش ایکنا، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز 28 فروردین‌ماه در درس خارج خود در مسجد اعظم قم با تأکید بر اینکه در فقه باید توجه بیشتری به قرآن صورت بگیرد، گفت: در جواهر از ابتدا تا انتها یک آیه در مورد بحث ماه بیان نشده است؛ امروزه به خصوص در زمینه حلول ماه مبارک رمضان و یا عید فطر اختلافاتی می‌بینیم و جزء مباحث مهم است که در قرآن کریم نیز آیات زیادی ذکر شده است.

وی با بیان اینکه بحث اختلاف در ماه را می‌توان با استناد به آیات قرآن و اجتهاد قرآنی برطرف کرد، افزود: کتب فقهی قدیمی گویا رسمشان این بود که آیات قرآن را ذکر نمی‌کردند در حالی که باید آیات ذکر شود و درآن تدبر کنیم؛ نباید آیات قرآن صرفاً برای تبرک و تیمن باشد، زیرا کتاب خداست و تبیان برای همه چیز است.

نوری همدانی با بیان حرمت شدید ربا و آیه صریح قرآن در این زمینه گفت: ربا دارای مفاسد زیادی است و مسائل اجتهادی که برخی برای فرار از آن درست کرده‌اند، مورد قبول نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از اهالی لرستان برای بنده نامه‌ای نوشته است که تسهیلات 315 میلیون تومان در سال 1386 از محل وام بنگاه زدوبازده با نرخ سود 12 درصد دریافت کرده‌ام و تاکنون 864 میلیون تومان پرداخته‌ام و باز هم بدهی دارم؛ بانک برای بنده قید کرده مبلغ زیاد دیگری بپردازم که مجموعاً نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان بابت جریمه دیرکرد و سود می شود که کاملاً ربوی و حرام است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه براساس برخی روایات ربا همانند زنا کردن با محارم است، تصریح کرد:  برخی فقها راه‌هایی برای حلال کردن ربا بیان کرده‌اند و در برخی کتب فقهی و رساله‌ها زمینه این حلیت دیده می‌شود، در حالی که ربا، حرام است.

انتهای پیام

captcha