بررسی درخواست گشایش مساجد هند به روی بانوان
کد خبر: 3804669
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
از سوی دیوان عالی هند انجام می‌شود؛

بررسی درخواست گشایش مساجد هند به روی بانوان

گروه بین‌الملل ــ دیوان عالی هند طی روز گذشته 27 فروردین (16 آوریل) اعلام کرد که درخواست یک زوج مسلمان برای صدور اجازه ورود زنان به داخل مساجد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «یورونیوز» اتحادیه اروپا؛ این درخواست در واقع تلاش برای لغو رویه‌ای عرفی است که از قرن‌ها پیش در این کشور جریان دارد و به موجب آن بخش عمده‌ای از زنان از ورود به مکان‌های عبادت و نیایش محروم می‌شوند.

زنان در هند اغلب اجازه ورود به مساجد را ندارند؛ گرچه در مواردی استثنایی تعدادی از آنها می‌توانند به صورت جداگانه از مردان به بخش‌هایی مجزا از مسجد وارد شوند.

یاسمین پیرزادی و همسرش زوبر پیرزادی به عنوان امضاء کننده این درخواست قانونی برای توجیه خواسته خود بیان کرده‌اند که زنان در زمان پیامبر اسلام (ص) مجاز به ورود به مساجد بودند.

این زوج مسلمان هندی در نامه خود اظهار کرده‌اند: زنان همانند مردان براساس باورهای مذهبی خود از حق قانونی برابر برای انجام و ارائه مراسم عبادی برخوردار هستند.

در این نامه همچنین تأکید شده است که هیچ تبعیضی نباید در این باره بر اساس جنسیت افراد صورت گیرد و زنان باید اجازه پیدا کنند در همه مساجد به دعا و نیایش بپردازند.

طی سال گذشته، دادگاهی در هند ممنوعیت ورود زنانی که به سن بلوغ رسیده‌اند را برای ورود به یک معبد هندو در جنوب این کشور لغو و تأکید کرد که این تصمیم برای مقابله با نقض حقوق مذهبی آنها گرفته شده است.

درخواست زوج مسلمان از دیوان عالی هند برای لغو ممنوعیت ورود زنان به مساجد در برهه‌ای حساس صورت می‌گیرد که روابط اقلیت مسلمان این کشور و اکثریت هندو را تحت تأثیر قرار داده است.

گفتنی است، برخی اعضای حزب ناسیونالیست هندو که تحت ریاست نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور قدرت را در هند به دست دارند، بارها به خاطر ایجاد اقدامات تحریک‌آمیز در قبال اقلیت‌ها متهم شده‌اند.

البته مودی که برخی وی را به اتخاذ سیاست‌های عوام‌پسند و رویکردهای ملی‌گرایانه به نفع هندوها متهم می‌کنند، به نتایج انتخابات جاری سراسری در کشورش و باقی ماندن در سمت اجرایی خود بسیار امیدوار است.

انتهای پیام

captcha