ضرورت آموزش علمی صوت به قرآنیان روشندل
کد خبر: 3804683
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

ضرورت آموزش علمی صوت به قرآنیان روشندل

گروه بین‌الملل ـ یک فعال قرآنی عراق تصریح کرد: صوت مفهومی کاملاً علمی و دقیق است که در دوره‌های آموزش قرآن در جهان اسلام باید مجزا از لحن به قاریان و حافظان روشندل آموزش داده شود.

ضرورت آموزش علمی صوت به قرآنیان روشندل
فخری سد خان، داور رشته صوت سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان این مطلب گفت: تفاوت عمده‌ای میان اجرای قاریان و حافظان معمولی با روشندلان وجود ندارد، اما نکته‌ قابل توجه این است که مقوله صوت باید مجزا و تفکیک‌شده از لحن به قرآنیان نابینا آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه صوت جوانب علمی و بسیار گسترده‌ای دارد، گفت: مقوله صوت باید به صورت جدی مورد اهتمام قاریان و استادان قرآنی قرار گیرد، چرا که توجه به این بخش تاکنون در حد مطلوب نبوده است.

فخری سدخان گفت: البته آموزش صوت و لحن به صورت‌ مجزا فقط نباید محدود به روشندلان باشد، بلکه در تمامی دوره‌های آموزشی قرآنی، که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، بخش صوت و لحن باید تفکیک‌شده و مجزا از هم آموزش داده شود، زیرا صوت مفهوم علمی بسیار گسترده و دقیقی است و نیاز به مطالعات گسترده از سوی استادان و صاحب‌نظران دارد.

تارهای صوتی

این داور عراقی گفت: استفاده از تارهای صوتی  و لرزش تارهای صوتی در تلاوت‌ آیات قرآن باید به صورت علمی و تخصصی به قرآن‌آموزان و قراء آموزش داده شود و امکان اجرا و تطبیق آن از سوی قاری حاصل شود تا به مرحله جواب برسد. هر قاری نیازمند تجربه، تمرین و آموزش علمی بسیار دقیقی است تا ملکه به‌کارگیری این تکنیک‌ها شود و بتواند صوت خود را توسعه دهد.

داور رشته صوت سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: هر انسانی  یک صوت خام دارد، همچون نفت خام که مواد زیادی دارد که آن را ساخته است، اما این نفت باید پالایش شود. بر همین مبنا صوت باید آن قدر مورد تمرین، آموزش و پالایش قرار بگیرد تا به سطح مطلوبی از نظر علمی برسد و قاری بتواند رسالت قرائت را به نحو احسن به جا آورد و آرایش کلامی و زیبایی بیان و مفاهیم قرآن را از طریق صوت به مخاطبان و شنوندگان القا کند.
 
تصویرسازی آیات

وی در ادامه بر ضرورت تصویرسازی آیات از سوی قراء تأکید کرد و گفت: قاریان می‌توانند با تلاوت‌های زیبای خود تصویرسازی کنند و مفاهیم آیات را با صوت زیبای خود برای مخاطبان تصویرسازی کنند. بنابراین، اگر استادان و متخصصانی صوت را مطالعه علمی و بررسی کنند، می‌تواند به سطح مطلوب خود برسند.
ضرورت آموزش علمی صوت به قرآنیان روشندل
مسابقات روشندلان

این داور عراقی درباره ضرورت برگزاری مسابقات قرآنی ویژه روشندلان گفت: این قشر از جامعه با توجه به اینکه از یک نعمت بزرگ خدادادی محروم هستند، احساس می‌کند که نقص خاصی دارد و در حاشیه و انزواست، به‌ خاطر همین احساس این قشر باید مورد توجه خاص و جدی قرار گیرد؛ اگرچه این مسئله آزمون و ابتلای ربانی و الهی است،.

 وی در ادامه برپایی رقابت‌های قرآنی ویژه نابینایان را در ایران مورد توجه قرار داد و گفت: برپایی رویداد قرآنی برای این قشر بیانگر تکریم آن‌هاست و روشندلان با حضور در مسابقات قرآنی وجود و منزلت خود را در جامعه احساس می‌کنند و از آنجا که بخش زیادی از آن‌ها همراه با قرآن و عاشق این کتاب الهی هستند، برگزاری مسابقات تخصصی قرآن شایسته این قشر است.
 
اراده ربانی
 
این داور عراقی در ادامه نابینایان را دارای اراده ربانی دانست و گفت: با همین اراده مستحکم است که شاهدیم بسیاری از آنان حافظ و قاری قرآن می‌شوند و خوشبختانه ایران با برگزاری این مسابقات خداپسندانه، گامی در جهت تکریم این قشر برداشته است.

وی با اشاره به اینکه حافظان روشندل طراز اولی در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان در ایران حضور داشتند، گفت: قرآن کریم بخشی از روح و زندگی روزانه مسلمانان و رسالت و قانون اساسی آن‌هاست و معجزه جاوادنه نبی مکرم شمرده می‌شود. بنابراین برپایی مسابقات باید برای اقشار مختلف جامعه باید مورد توجه باشد.

فخری سد خان گفت: با توجه به اینکه روشندلان وقت و تمرکز بیشتری از افراد معمولی دارند و به کارهای جانبی دیگری مشغول نیستند، می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری موفقیت بیشتری در زمینه حفظ قرآن به دست بیاورند و  تقرب بیشتری به ذات حق تعالی پیدا کنند.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سطح قرآنیان روشندل با سایر قاریان و حافظان معمولی متفاوت است، اظهار کرد: چنین نیست و سطح آنان تقریباً نزدیک است و نابینایان تفاوتی با افراد معمولی ندارد. برخی روشندلان را دیده‌ام که سطحشان بسیار بهتر از افراد عادی است و در حقیقت، خشوع در تلاوت، ادای صفات و مخارج دقیق حروف و به‌کارگیری مقامات و نغمه‌های قرآنی از سوی آنان قابل تحسین است.

مرحله نهایی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان 21 تا 25 فروردین‌ماه سال جاری در مصلای امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد.
 
انتهای پیام
 
captcha