مهدی (عج) با حکمت و معرفت حکومت می‌کند
کد خبر: 3804695
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

مهدی (عج) با حکمت و معرفت حکومت می‌کند

گروه معارف- عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: حضرت مهدی(عج) یک مصلح، هدایتگر و نجات‌دهنده است که براساس حکمت و معرفت بر جهان حکومت می‌کند.

مهدی(عج) هدایتگر و منجی انسان است، نه نابودکننده او

حجت‌الاسلام جعفر شانظری در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: منظور از فرهنگ مهدویت، سمت‌و‌سو دادن و ترسیم کردن فضایی است که در انتظار تحقق آن هستیم، یعنی ظهور حضرت مهدی(عج) و تشکیل حکومت توسط ایشان. اگر ما اجرای عدالت، سعادت، تحقق تمدن اسلامی و آرمان‌های انبیا و سیطره حق بر استکبار و استبداد و ظلم را در حاکمیت مهدوی انتظار داریم، بدیهی است که جامعه را به سمت چنین ارزش‌هایی سوق دهیم؛ یعنی ایجاد فضای نوع‌دوستی، عدالت‌خواهی و طرفداری از آرمان‌ها و ارزش‌های الهی و اسلامی در جامعه که برای تحقق آن باید فرهنگ‌سازی انجام شود.
وی با اشاره به عوامل تهدیدکننده فرهنگ مهدویت گفت: بخشی از این عوامل، تفسیرها و فهم غلط از مسئله انتظار است، به این معنا که هیچ انسانی نمی‌تواند عدالت ایجاد کند، هیچ حاکمیتی کارآمد نبوده و هیچ مدیریتی موفق نیست و ما باید دست روی دست گذاشته و منتظر بمانیم تا حضرت ظهور کنند. مورد دیگر، به تفسیر غلط روایتی برمی‌گردد به این مضمون که وقتی جهان پر از ظلم و ستم می‌شود، حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند تا جامعه را از ظلم و استبداد پاک سازد. متأسفانه برخی کج‌اندیشان و کج‌فهم‌ها می‌گویند برای اینکه زمان ظهور نزدیک شود، باید به ظلم و فساد و تباهی دامن بزنیم تا فریاد دادخواهی مردم بلند شده و حضرت ظهور کنند.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تفسیر صحیح روایت این است که ما هر آنچه از حاکمیت مهدوی انتظار داریم، باید همان را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم، یعنی به سمت آن حرکت کرده و جامعه را برای پذیرش فرهنگ مهدویت آماده سازیم.

مهدی(عج) با حکمت و معرفت بر جهان حکومت می‌کند
حجت‌الاسلام شانظری ادامه داد: آسیب دیگر این است که برخی ظهور حضرت را همراه با قدرت قهاره و استبدادی تفسیر می‌کنند، به این معنا که حضرت گردن خلافکاران را زده و همه را نابود می‌کند. چنین تصویرسازی‌ای باعث می‌شود تا بسیاری از افراد خواستار ظهور حضرت نباشند، در حالی که ابزار سیطره ایشان بر جهان، حکمت و معرفت است. حضرت مهدی(عج) قاتل نیست که برای کشتن انسان‌ها ظهور کند، بلکه در همان مسیر انبیا و ائمه پیشین حرکت می‌کند که فلسفه‌اش، هدایت انسان‌ها است؛ بنابراین با هدایت، علم و حکمت ظهور می‌کند و فریاد عدالت‌خواهی سر می‌دهد.
وی اضافه کرد: در نهج‌البلاغه آمده است:«فَيُريكُمْ كَيْفَ عَدْلُ السّيرَةِ وَ يُحْيى مَيِّتَ الْكِتابِ وَ السُّنَةِ؛ شيوه عدالت را به شما نشان مى ‌دهد و احكام از بين رفته كتاب و سنّت را زنده می‌سازد». مهدی(عج) احیاگر کتاب و سنت پیامبر(ص) می‌باشد و تصویری که از ایشان باید فرهنگ‌سازی شود، تصویر یک مصلح، هدایتگر و نجات‌دهنده است، نه تصویر یک انسان مستبد و نابودکننده.
این استاد دانشگاه با بیان ویژگی‌ها و خصوصیات جامعه منتظر، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که در انتظار فرج است، باید دقیقا در راستای انتظار گام بردارد. اگر انتظار عدالت، آزادی، مساوات، آسایش و آرامش، تعالی فرهنگی و رشد عقلانی داریم که همه اینها در حاکمیت مهدوی برقرار می‌شود، باید در راستای فرهنگ‌سازی این مفاهیم گام برداریم. انسان وقتی می‌تواند انتظار خوبی‌ها را داشته باشد که در راستای خوبی‌ها گام بردارد. من نمی‌توانم بگویم منتظر خوبی‌ها هستم، ولی از آن طرف ظلم کنم، معلوم است که دروغ می‌گویم. منتظر حقیقی آن است که در راستای خواسته‌های حضرت مهدی(عج) گام بردارد و سبک زندگی‌اش مطابق با خواست ایشان باشد؛ در غیر این صورت، مانند کسی است که استغفار کند، ولی گناه انجام دهد و این همان به سخره گرفتن استغفار است.
انتهای پیام

captcha