برگزاری جشنواره زن و علم با تقدیر از ۱۸ برگزیده/ تلاش برای بین‌الملی شدن رویداد در دوره بعد
کد خبر: 3804712
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
غلامرضا غفاری:

برگزاری جشنواره زن و علم با تقدیر از ۱۸ برگزیده/ تلاش برای بین‌الملی شدن رویداد در دوره بعد

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اعلام تقدیر از ۱۸ زن برگزیده در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران گفت: در دوره‌ بعدی جشنواره تلاش می‌کنیم این رویداد به صورت بین‌المللی برگزار شود.

برگزاری جشنواره زن و علم با تقدیر از ۱۸ برگزیده/ تلاش برای بین‌الملی شدن رویداد در دوره بعدبه گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه دکتر مریم میرزاخانی) روز دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. به همین منظور و برای تشریح جزییات این جشنواره، نشست خبری با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت عتف که در دانشگاه تربیت مدرس برپا بود، برگزار شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در این نشست خبری با بیان اینکه امسال دومین جشنواره ملی زن و علم را برگزار خواهیم کرد، گفت: بنا به سهم و نقشی که زنان ما در تحولات علمی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور دارند، دارای سهم و نقش قابل اعتنایی خاصه در حوزه علم هستند و به همین دلیل لازم است این تلاش و اهتمام از ناحیه زنان کشور را ارج بنهیم.

وی ادامه داد: زنان ما با وجود نقش‌های مادری و همسری، در فعالیت‌های دیگر نقش‌آفرین و صاحب مسئولیت با ایفای نقش خوب و تاثیرگذار هستند.

غفاری افزود: ارتباط تنگاتنگی بین نهاد ریاست جمهوری، خاصه معاونت زنان و امور خانواده و وزارت علوم و تحقیقات، فناوری به وجود آمد و این ارتباط در قالب تفاهم‌نامه گسترش یافت. یکی از بند‌های این تفاهم‌نامه تقدیر از جامعه نخبگان کشور به ویژه زنان است و این نه صرفاً به منظور تقدیر، بلکه بنا به تاثیرگذاری این قشر در جامعه است، چرا که این‌ها می‌توانند امید به آینده را تقویت کنند. در راستای همین تفاهم‌نامه یکی از فعالیت‌هایی پیش گرفتیم شناسایی و معرفی زنان اندیشمند و صاحب‌نظر در قالب جشنواره‌ای با عنوان جشنواره ملی زن و علم است.

وی با بیان اینکه زنان در آموزش عالی کشور ما نقش قابل توجهی دارند، گفت: ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی ما را زنان تشکیل می‌دهند و با توجه به تغییرات پس از انقلاب هم این آمار قابل توجه است.

وی افزود: در برگزاری این جشنواره و برای سامان به فعالیت‌های آن تلاش کردیم از دیگر مجموعه‌ها از جمله معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، معاونت‌های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مشاور وزیر در امور زنان، بخش انجمن‌های علمی و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش داوری و ارزیابی آثار کمک بگیریم.

غفاری با اشاره به آمار ثبت‌نام زنان در این جشنواره، گفت: بیش از ۵۰۰ نفر برای شرکت در دومین جشنواره زن و علم ثبت‌نام کردند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر است. ما در آغاز راه برگزاری این جشنواره هستیم و امید داریم در سال‌های آینده این اقبال بیشتر شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: در پروسه داوری از عالمان و اندیشمندان کمک گرفته شد تا زنان نخبه و صاحب نظر شناسایی و انتخاب شوند.

وی افزود: هفته آینده در روز دوم اردیبهشت‌ماه شاهد برگزاری اختتامیه این جشنواره در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و با تقدیر از ۱۸ زن برگزیده در دو سطح برگزیدگان و شایستگان از شش گروه تخصصی فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی و زیستی، هنر و علوم پزشکی خواهیم بود.

غفاری گفت: بر مبنای تصمیم‌های شورای سیاستگذاری و شورای علمی به جهت پوشش کامل رده‌های سنی، تصمیم بر این شد که افراد در سه رده سنی مورد ارزیابی قرار بگیرند. این تصمیم از این جهت اتخاذ شد که افراد طبیعتا در سنین بالاتر می‌توانستند امتیاز بیشتری کسب کنند. بر همین اساس افراد شرکت‌کنندگان در سه رده سنی زیر ۴۰ سال، ۴۰ تا ۶۵ سال و بالاتر از ۶۵ سال ارزیابی شدند. بیشترین جمعیت شرکت کننده در گروه زیر ۴۰ سال با تعداد ۳۲۳ نفر بود. همچنین گروه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم زیستی و هنر به ترتیب بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده بودند.

به گفته غفاری در دوره‌ بعدی جشنواره تلاش می‌شود این رویداد به صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی افزود: مزیت مهم این جشنواره این است که در همین دومین دوره برگزاری آن توانسته است امتیاز علمی پژوهشی دریافت کند.

انتهای پیام
captcha