کد خبر: 3804745
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران
گروه جامعه ــ نشست همگرایی رسانه‌ای برای رفع بحران با تکیه بر نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای عصر امروز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «همگرایی رسانه‌ای برای رفع بحران با تکیه بر نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای» با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمرتضی موسویان، رییس سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد، حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدجواد شوشتر، مدیرعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدصادق افراسیابی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران و جمعی از اصحاب رسانه، استادان، مدیران و فعالان رسانه‌ای عصر امروز چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

محمدصادق افراسیابی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در ابتدای این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می‌کند، گفت: نقش دوگانه رسانه‌ها در بحران‌زایی و بحران‌زدایی، برجسته‌سازی و کوچک‌نمایی، امیدزایی و امیدزدایی و... دست کم بر صاحب‌نظران این عرصه، پوشیده نیست. اما به نظر می‌رسد در کشور ما، تاکنون از ابزار رسانه و ظرفیت استثنایی آن برای مدیریت آن‌ها به خوبی استفاده نشده است. عوامل بسیاری در این ماجرا دخیل هستند؛ این عوامل باعث می‌شوند رسانه‌ها در بحران کارکرد‌های متفاوت داشته باشند.

وی افزود: رسانه از بحران اثر می‌پذیرد و بر بحران اثر می‌گذارد؛ آنچه که مسلم است این است که یک مسئله، زمانی به بحران تبدیل می‌شود که در کانون توجه رسانه‌ها قرار گیرد. مدیریت بحران به شیوه‌های گوناگون قابل انجام است، ولی با توجه به اهمیت تاثیر رسانه بر افکار عمومی نقش رسانه در مدیریت بحران‌ها بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این نشست سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مدیریت بحران در کشور بیان کرد: بحث مهم در مدیریت بحران آموزش است و متأسفانه ما مدیریت بحران به این معنا نداریم و مشکل اصلی در کشور ما همین موضوع است و اقدامات محدود به دوره بحران است. از طرفی دیگر خود مسئولان گاهی در هنگام بحران، بحران، ایجاد می‌کنند و یا نبود یک سخنگوی واحد اطلاع‌رسانی در زمان بحران، از مسائل مهم مدیریت بحران کشور است.
 
در بخش دیگری از این نشست، سیدمرتضی موسویان، ریاست سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد هم به بحث استفاده از فناوری‌ها در بحران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله شبکه‌سازی و استفاده از آن در زمان بحران است.

پایان‌بخش این برنامه هم سخنانی بود که حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد. وی ضمن تایید گفته‌های کارشناسان این نشست گفت: در بحران‌ها اطلاع‌رسانی و خبرنگاری بازو‌های مدیریت بحران هستند. از نکات مهم در بحران، استمرار اطلاع‌رسانی است. مسئله بعدی امیددهی به مردم است. اهالی رسانه باید وجه مثبت را هم در مناطق سیل‌زده منعکس کنند. همچنین توجه به نیاز‌های بومی در مناطق سیل‌زده بسیار مهم است و خبرنگاران باید به این نیاز‌ها توجه کنند.

مشروح این نشست به زودی منتشر می‌شود.
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: