کد خبر: 3804877
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:
گروه اجتماعی - معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عبادت برای سلامت معنوی نقش غذا برای سلامت جسمانی را ایفا می‌کند.
عبادت زمینه سلامت معنوی را فراهم می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامحسین خدایی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظهر امروز در اداره کل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی در جمع مدیران موسسات و تشکل‌های قرآنی در خصوص اهمیت سلامت در جامعه گفت: سلامت در جامعه به عنوان ارزشمند‌ترین سرمایه هر انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. انسان در طول زندگی خود برای محافظت از اموال خویش از وسایل محافظتی بسیاری استفاده می‌کند اما برای حفظ سلامت خود هیچ اقدامی انجام نداده و حتی گاهی آن را به خطر می‌اندازند.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: یک بعد سلامت، سلامت جسمانی است که همه ما به آن توجه می‌کنیم و وقت بسیاری را صرف این مساله می‌کنیم. بعد دیگر سلامت بعد روانی است که انسان به طور خاص در حفظ آن سلامت تلاش نمی‌کند.
 
خدایی بیان کرد: ویژگی بارز سلامت روانی نشاط است. انسانی که صبح از خواب برمی‌خیزد، خداوند را شکر می‌کند که من جزو آن چند هزار نفری هستم که امروز چشمانم را باز کرده‌ام و هنوز زنده‌ام. همین مساله‌ای که برای بیشتر انسان‌ها پیش پا افتاده و عادی جلوه می‌کند نعمت بسیار مهمی است که خیلی‌ها از آن محرومند.
 
وی افزود: یکی دیگر از ابعاد سلامت، سلامت اجتماعی است. ارتباطات سالم انسان‌ها با یکدیگر و حفظ حقوق متقابل از نشانه‌های بارز سلامت اجتماعی هستند. بعد دیگر سلامت، همان سلامت معنوی است. سلامت معنوی به معنای عبادت نبوده بلکه عبادت زمینه سلامت معنوی است.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عبادت برای سلامت معنوی نقش غذا برای سلامت جسمانی را ایفا می‌کند. نتیجه سلامت معنوی انسانی است که به یک قدرت لایزال و همچنین عملکرد بعدی خویش امید دارد.
 
خدایی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از سلامت می‌شود همواره باید به چهار بعد اصلی آن توجه کنیم. متاسفانه امروز بیماری‌های روانی، اجتماعی و معنوی ما به مراتب خیلی بیشتر از بیماری‌های جسمی است.
 
وی ادامه داد: با بررسی بیشتر این مساله متوجه می‌شویم که علت بسیاری از مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه از همین عدم سلامت روانی، معنوی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. ما انسان‌هایی هستیم که عمدتا فقط به سلامت جسمانی خود توجه کرده‌ایم و ابعاد دیگر آن را نادیده گرفته‌ایم.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: وقتی عده‌ای در جمع‌های دوستانه، خانوادگی و... در کنار یکدیگر جمع می‌شوند با دقت در صحبت‌ها و بحث‌های آنان متوجه می‌شویم که فقط تعداد اندکی از صبحت‌های میان آنان مثبت بوده و در زندگی آن جمع تاثیر مثبت می‌گذارد.
 
خدایی بیان کرد: همه ابعاد سلامت به هم مرتبط بوده و با به خطر افتادن یکی از آن‌، دیگر ابعاد نیز به خطر می‌افتند زیرا سلامت نیز مانند دیگر ابعاد روحی انسان به هم متصل بوده و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.
 
وی اضافه کرد: خداوند متعال در سوره بقره سه ویژگی را برای انسان‌ها ضروری می‌داند؛ یکی از این سه ویژگی داشتن تقوا است. متقین افرادی هستند که به غیب ایمان دارند، نماز می‌خوانند و اتفاق می‌کنند. دومین ویژگی مهم انفاق است؛ انفاق کردن فقط به معنای بخشیدن مال خود به دیگری نیست چرا که انسان‌هایی می‌توانند دیگران را دوست داشته باشند که در ابتدا خود را دوست داشته باشند.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به طور مثال انسانی که سیگار می‌کشد به همگان اعلام می‌کند که من برای خود ارزشی قائل نیستم و خودم را دوست ندارم. این فرد علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود، طبیعت را آلوده می‌کند، اقتصاد خانواده را زایل می‌کند و همزمان آیه قرآن می‌فرماید با دست خود سلامت خود را به خطر نیاندازید؛ نتیجه این مقایسه و در کنار هم قرار دادن عمل ما و حکم خدآوند تناقضی بیش نیست.
 
خدایی یادآور شد: از عواملی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد می‌توان به رژیم غذایی نامطلوب است. با بررسی دیگر عوامل به این مسئله پی می‌بریم که مهم‌ترین شخصی که در سلامت انسان تاثیر دارد، خود اوست.
 
وی ادامه داد: قرآن کتاب مهارت‌های زندگی است؛ یعنی انسان با مراجعه به قرآن روش‌های زندگی درست را در می‌یابد و با عمل کردن به آنان می‌تواند به عنوان یک شخص سالم در جامعه زندگی کند. تمام بیماری‌هایی که انسان به آن‌ها مبتلا می‌شود ثمره همین روش‌های اشتباه زندگی و رفتار‌های جاهلانه اوست.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: منشا بیماری‌ها و مشکلات امروزه در زندگی ما نوع ارتباطات ما با یکدیگر است. امام رضا (ع) می‌فرما
 
ید: وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کنید؛ زمانى براى مناجات با خدا، زمانى براى تأمين معاش، زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب‌هايتان را به شما مى‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند و ساعتى براى كسب لذّت‌هاى حلال که با بخش چهارم توانايى و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین می‌کنید.
 
خدایی بیان کرد: مسئله بزرگی که علت بسیاری از مشکلات و بیماری‌هاست این است که انسان‌ها اصلا این روش درست زندگی، مراقب از خود، احترام به حقوق دیگران و... را جزء دین نمی‌دانند؛ در حالیکه اصل دین همین است. دین آمده تا راه درست زندگی را نشان دهد و انسان را به سعادت برساند.
 
وی افزود: در ایران ۸۰ درصد علت افراد، بیماری‌های غیر واگیر‌دار است؛ یعنی همان روش‌های نادرست و ناآگاهانه زندگی. امروزه اساتید ترجمه و تفسیر معتقدند که تقوا به معنای خودمراقبتی است که این تعریف هیچ منافاتی با تعریف قرآن از تقوا نداشته و اتفاقا در همان راستا و موکد بر آن است.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بی‌تقوایی فقط شامل مسائل دینی نیست؛ بی تقوایی در زمینه‌های غذایی، راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن وجود دارد. هر انسان در روز حدود ۳۵ هزار کلمه با خود سخن می‌گوید یا به عبارتی فکر می‌کند.
 
خدایی خاطر نشان کرد: طبق آمار ثبت شده، حدودا ۲۵ درصد از مردم کشور ما دچار بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی هستند؛ که بیشتر این ۲۵ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. از مادری که دچار اختلالات روانی است نمی‌توان انتظار تربیت فرزندان موفق و همچنین همسرداری داشت؛ بنابراین عامل اصلی خانواده موفق و در همین راستا جامعه موفق دچار مشکل شده است.
 
وی ادامه داد: وظیفه شما موسسات و تشکل‌های قرآنی تحقیق و کار کردن روی همین مسائل است؛ وظیفه شما حل همین سوال است که چه اقدامی باید انجام شود تا مادران و خانم‌های این سرزمین شاداب و سرزنده باشند تا در همین راستا جامعه موفق و شادابی داشته باشیم.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: امروزه برای گرفتن صلاحیت رانندگی همه افراد در جامعه باید از همه نظر‌های تئوری و عملی تایید شود. به عبارتی برای زندگی یک فرد با یک ماشین باید مجوزی طبق توانایی‌های آن شخص به او داده شود؛ سوال این است که برای زندگی کردن دو نفر یا یکدیگر چه مجوزی باید صادر شود؟
 
خدایی بیان کرد: بنابراین کاملا واضح است که حدود ۵۰ درصد ازدواج‌های جامعه امروزی در ۵ سال اول به طلاق منجر می‌شود؛ چرا که آموزشی ندیده‌اند. این آموزش‌ها باید از همان جامعه کوچک یعنی خانواده آغاز شود چرا که افراد بیشترین تاثیر‌گیری را در همان محیط دارند.
 
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند تمدن ما شامل دو نوع است؛ یکی تمدن نرم‌افزاری و دیگری تمدن سخت‌افزاری. تمدن سخت‌افزاری همان تربیت دکتر‌ها و مهندسان این جامعه برای آبادانی کشور و... است. اما تمدن نرم افزاری واقعا در جامعه امروزی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و نتیجه این بی ارزش جلوه دادن بسیار سنگین و غیر قابل جبران خواهد بود.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ما باید به عنوان یک خانواده و یا یک موسسه و تشکل قرآنی باید این را به افراد جامعه امروزی بگوییم که افرادی که خدمات سلامت را ارائه می‌دهند کمترین سهم را در سلامت ما دارند؛ چرا که مهم ترین نقش را خود افراد در حفظ سلامت خود ایفا می‌کنند.
 
خدایی یادآور شد: مهم ترین عامل در حفظ سلامت افراد خانواده است و مهم ترین نقش در خانواده را مادر آن خانواده ایفا می‌کند. با بررسی‌های سطحی و اندکی نیز متوجه این مسئله خواهیم شد که خانواده ای که در آن مادر خانواده به فرزندان و همسر خود عشق می‌ورزد، خانواده‌ای سالم و بسیار موفق بوده‌اند و بالعکس.
 
وی ادامه داد: نتیجه‌ تحقیقات نشان‌دهنده آن است که ۸۰ درصد از بیماری‌های جسمی ریشه روانی داشته و ۸۰ درصد بیماری‌های روانی ریشه اجتماعی دارند؛ بنابراین همین ارتباطات ناسالم و اندیشه‌های ناسالم علت اصلی بیماری‌های روانی دارند. این اندیشه‌های ناسالم شامل زباله‌های فکری است که افراد چندین سال با خود حمل می‌کنند و خطرات آنان به مراتب خیلی بیشتر از زباله‌های شهری است.
 
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: علت بسیاری از بیماری‌های روانی و روحی را می‌توان زندگی کردن در گذشته و آینده دانست. به همین علت است که خداوند در قرآن علت غم نداشتن اولیای خود را زندگی نکردن در گذشته می‌داند. علت نشاط و شادی بسیاری از افراد همین زندگی در حال و زندگی نکردن در گذشته و آینده است.
 
خدایی بیان کرد: افراد اگر در جامعه بیماری‌های معنوی را باور داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهند شد و زندگی را بهتر از قبل می‌سازد. امروزه عمده مشکلاتی که در زمینه اقتصادی وجود دارند ناشی از همین بیماری‌های روانی، اجتماعی و معنوی است.
 
وی افزود: هدف قرآن و همچنین ارسال پیامبران تغییر شیوه زندگی و کنار گذاشتن زندگی جاهلانه و رسیدن به یک زندگی عاقلانه بوده است. ما امروزه نیازمند یک تغییر در سبک زندگی هستیم. شدت و اثرات زندگی جاهلانه امروزه ما به مراتب خیلی بیشتر از زندگی جاهلانه زمان پیامبر اکرم(ص) است.
 
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: