تحلیل تلاوت‌های شب چهارم مسابقات مالزی/ تلاوت نماینده ایران بهترین تلاوت تا شب چهارم
کد خبر: 3804903
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳

تحلیل تلاوت‌های شب چهارم مسابقات مالزی/ تلاوت نماینده ایران بهترین تلاوت تا شب چهارم

گروه مسابقات ــ استاد راهنمای نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با اشاره به اینکه تا شب چهارم مسابقات، بهترین تلاوت متعلق به نماینده ایران بوده است، گفت: با توجه به اینکه تلاوت تعدادی از قراء باقی مانده است پیش‌بینی کسب رتبه مقداری زود است.

تحلیل تلاوت های شب چهارم مسابقات مالزی / تلاوت نماینده ایران بهترین تلاوت تا شب چهارم

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ به مالزی چهارمین شب از شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی 29 فروردین ماه در سالن پلنری مجموعه KLCC پیگیری شد. در این شب شش قاری در بخش آقایان و دو قاری در بخش بانوان به تلاوت قرعه‌هایی که صبح امروز انتخاب کرده بودند، پرداختند.
اولین قاری شب چهارم شرکت‌کننده‌ای از کشور مغرب بود، این شرکت‌کننده در ابتدای تلاوت خود نشان داد که از صدای خوبی بهره‌منده است و به لحاظ کیفی می‌تواند در زمره 10 قاری برگزیده مسابقات باشد. با این وجود از اواسط تلاوت به بعد بیش از اندازه خسته نشان داد و به گونه‌ای که در انتهای تلاوت به با مشکل نفس مواجه شد.
در ادامه نماینده کشور برونئی به روی جایگاه رفت که وی نیز حرف زیادی برای گفتن نداشت. این شرکت‌کننده که به نظر می‌آمد استراتژی خاصی در تلاوت خود ندارد، با تلاوت خود نه تنها موفق به گرفتن تشویق نشد بلکه در برخی موارد خسته‌کننده نیز شده بود. سومین شرکت‌کننده یکی از بانوان قاری کشور ترکیه بود و پس از او هادی موحد امین، نماینده ایران در این دوره از مسابقات، به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. تلاوتی که اگر نگوئیم بهترین تلاوت چهار شب گذشته بوده است، بدون شک یکی از دو تلاوت برگزیده این شب‌ها بوده است.
نماینده کشور الجزایر یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این شب بود، که تلاوت متوسطی از خود به جا گذاشت. «بکوآسا یاسین» اصول تلاوت را به خوبی به کار گرفت، اما در پاره‌ای موارد ضعف‌های که داشت را نتوانست از دید حاضران و هیئت داوران پنهان کند.
نماینده کشور سنگاپور نیز در این شب تلاوت خوبی انجام داد. اگرچه در صوت و لحن خوب به نظر می‌رسید، اما در تجوید و فصاحت آن گونه که باید و شاید ظاهر نشد، این دو آیتم در مسابقات مالزی 60 نمره دارد. نماینده کشور بوسنی و هرزه گوین نیز تلاوتی در حد متوسط داشت تا به این ترتیب در شب چهارم علاوه بر نماینده ایران، دو نماینده سنگاپور و الجزایر تلاوتی قابل قبول داشته باشند.
هادی رحیمی، استاد راهنمای نماینده کشور، در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در مورد تلاوت‌های شب چهارم گفت:‌ شرکت‌کننده مراکشی صدای بسیار زیبا، لطیف، اما نابالغی داشت. صدای این شرکت‌کننده هنوز نرسیده بو،د با این وجود اصل صدا زیبا بود. این شرکت‌کننده در پرده شروع مقداری مشکل پیدا کرد و به اجرای جواب جواب نرسید. این آیتم دارای نمره است و نمره کامل‌کننده بخش ترنم و لحن در این مسابقات است که نماینده مراکش نتوانست آن را اخذ کند.
رحیمی بیان کرد: این شرکت‌کننده یک تکرار بی‌مورد داشت که نمره منفی دارد. نکته مهم دیگر اینکه نماینده کشور مغرب به قرائت ورش از نافع تلاوت کردند، تلاوت اختلاف قرائات نوع تنظیم لحن را باید بداند، این شرکت‌کننده نسبتاً خوب اجرا کرد، اما با وجود صدای منعطف و تحریر زیبا نتوانست توجه‌ها را به خود جلب کند.
وی افزود: نماینده کشور برونئی صدای متوسطی داشت و نتوانست از عهده قرائت خود به خوبی بر بیاید. اینکه این شرکت‌کننده در انتهای تلاوت با مشکل تنفسی مواجه شد به این دلیل بود که هوارسانی به حنجره به خوبی صورت نمی‌گرفت. وقتی هوا به خوبی به حنجره نرسد تارهای صوتی روی همدیگر فشار وارد می‌کنند و صدا کیفیت خود را از دست می‌دهد.
رحیمی در مورد تلاوت نماینده ایران نیز گفت: تلاوت هادی موحدامین تلاوت خوبی بود و امیدواریم حق ایشان به صورت کامل از طرف هیئت داوران داده شود. هنوز زود است ایشان را رتبه اول بدانم چراکه برخی قاریان تلاوت نکرده‌اند، اما تاکنون با اختلاف بهتر از بقیه بوده‌اند.
وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که تلاوت نماینده ایران از نماینده فیلیپین بهتر بود؟ اظهار کرد: قطعاً همین طور است، قاری فیلیپینی فصاحت و تجوید چندان قوی‌ای نداشت، فکر نمی‌کنم رتبه برتر مسابقات را بگیرند، هرچند همه چیز را هیئت داوران مشخص می‌کنند. 

انتهای پیام 

captcha