مرحله پساسیل، زمان آبادانی و جبران خسارت های سیل است
کد خبر: 3804968
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

مرحله پساسیل، زمان آبادانی و جبران خسارت های سیل است

گروه سیاست و اقتصاد ـ آیت الله حیدری اظهار کرد: تاکنون بحث امداد و نجات سیل زدگان بود که مرحله اول سیل است و مهم تر از آن مرحله دوم سیل یا پساسیل است که مرحله آبادانی و عمران و جبران خسارت ها است.

پساسیل، مرحله آبادانی و جبران خسارت های سیل است

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز امروز 30 فروردین در خطبه های نماز جمعه اهواز با اشاره به فرا رسیدن نیمه شعبان و تبریک این عید بزرگ گفت: بهترین اعمال براساس سخن معصوم، انتظار فرج است؛ انتظاری سازنده که جامعه بشری را به سوی اصلاح رهنمون سازد. امیدواریم خداوند به برکت حضرت حجت(ع) امت ما و همه کشورهای اسلامی را از جور و زورگویی مستکبران رهایی ببخشد.

آیت الله حیدری با اشاره به روز جهانی مستضعفان گفت: انقلاب اسلامی که زمینه ساز انقلاب جهانی آن حضرت است، عملا ثابت کرده که چه قدر به این نوید امیدبخش معتقد است و چه قدر ملت های مستضعف به این باور که انقلاب اسلامی ارائه داده امید بسته اند، چراکه پیروزی مستضعین را در بسیاری از نقاط عالم با چشم خود دیدند. آزادی، استقلال، بصیرت و حرکت امیدوارانه به سوی رهایی کامل در جریان است و این از برکات عقیده مهدوی است. 

وی ادامه داد: نیمه شعبان روز سربازان گمنام امام زمان(ع) نیز هست، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی که در خدمت نظام جمهوری اسلامی در کمال گمنامی و بی ریا در راستای مبارزه با اشرار تلاش می کنند. 

امام جمعه موقت اهواز، اظهار کرد: دوم اردیبهشت روز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال 58 به فرمان امام تشکیل شد. سپاه حقیقتا پاسدار انقلاب اسلامی بود و کارنامه درخشانش در این 40 سال مؤید این معنا است. مبارزه با اشرار، نیروهای تجزیه طلب، دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی و بالاخره کمک به نیروهای مقاومت اسلامی و از بین بردن دولت خرافی داعش بخشی از خدمات سپاه است. ضرباتی که بر پیکر استکبار جهانی و حامیان آنها وارد کرد، باعث شد ترامپ کار احمقانه ای را انجام دهد و سپاه پاسداران را در لیست تروریست ها قرار داد. سپاه از این مقابله ها نترسیده و نخواهد ترسید. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دهه سوم شعبان، دهه تکریم مساجد است، افزود: همانطور که در گام اول انقلاب برای پرورش نیروهای مستعد جوان و نوجوان از مساجد استفاده کردیم، لازم است برنامه ریزی گسترده تر جهت تربیت جوانان؛ حاملان پیام گام دوم انقلاب انجام شود. 

آیت الله حیدری در ادامه با بیان اینکه سیلی که در فروردین ماه امسال اتفاق افتاد، 25 استان کشور را درگیر کرد، گفت: دو برابر سیلی که در کشور اتفاق افتاد در خوزستان رخ داد. موقعیت جغرافیایی خوزستان چنین اقتضا می کند، چون محل ریزش آب کشور است. در این مدت 13 میلیارد متر مکعب آب وارد خوزستان شد. اگر سدهایی که به برکت نظام جمهوری اسلامی ساخته شدند، نبود، خوزستان در خطر بزرگی قرار می گرفت. 

وی با بیان اینکه سیل دارای دو چهره مثبت و منفی است، اظهار کرد: چهره منفی آن همان خسارت ها و تخریب ها است. در سیل اخیر صدها روستا و مناطق به زیر آب رفتند. شاید نزدیک 20 هزار واحد مسکونی تخریب شد و یا در معرض تخریب قرار گرفت و تنها هزار هکتار زمین زراعتی مردم نابود شد. جاده ها، شبکه های برق، آب و… از بین رفت. برخی از این تخریب ها به واسطه سؤء عملکرد برخی از مدیران بود. اگر مسئولان وزارت نیرو طبق وظیفه ذاتی خود رودخانه ها را لایروبی کرده بودند، چنین تخریبی اتفاق نمی افتاد. همین طور ساخت و سازهایی که در حاشیه رودخانه انجام شد و قوه قضاییه از آن جلوگیری نکرد. چهره منفی سیل به دلیل چنین عواملی است. 

امام جمعه موقت اهوا تصریح کرد: چهره مثبت سیل تجلی روحیه وفاق، همدلی و ایثار و جهاد است. همه ملت ایران به یاری مردم خوزستان آمدند. این از نعمت های بزرگ الهی است. تاکنون بحث امداد و نجات سیل زدگان بود که مرحله اول سیل است. مهم تر از آن مرحله دوم سیل یا پساسیل است که مرحله آبادانی و عمران و جبران خسارت ها است.

وی بیان اینکه دولت مسئول اصلی آباد کردن خانه ها و دادن خسارت های لازم به کشاورزان متضرر است، افزود: البته دولت به تنهایی از پس این کار بر نمی آید و همه باید به کمک بیایند. همان طور که در زمان جنگ همه مردم به کمک جنگ زده ها آمدند، این بار نیز همه باید به کمک سیل زدگان بیایند. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما از همه نیروهای جهادی تشکر می کنیم و ان شاﺀالله این روحیه همدلی جمعی برای مرحله دوم پساسیل ادامه پیدا کند. رئیس جمهور در هفته گذشته نامه ای درباره تامین خسارت های ناشی از سیلاب به مقام معظم رهبری نوشتند و پیشنهاد دادند دو میلیارد یورو از صندوق ذخیره ملی برداشت کنند که مقام معظم رهبری نیز موافقت کردند. 

آیت الله حیدری ادامه داد: ما پیشنهادهای دیگری می دهیم از قبیل اینکه دولت خرج های اضافی و تشریفات را حذف کند. بعضی از منابع برای کارهایی پیش بینی شده که الان منتفی شده است، مثل بحث احیای دریاچه ارومیه که صدوپنجاه میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، الان دریاچه ارومیه بحمدلله احیا شد، باید بودجه آن را برای جبران خسارت سیل استفاده کنند یا مثلا پانصد میلیارد تومان بودجه ای که برای ریزگردها تعیین شده است، جابه جا کنند و مهم تر از این ستادهای مردمی معین از سراسر کشور با محوریت نمایندگان ولی فقیه و با کمک مساجد و خیرین به کمک سیل زدگان بیایند.

امام جمعه اهواز با تشکر از حضور رؤسای قوای سه گانه کشور برای حضور در خوزستان گفت: رییس قوه قضاییه با حضور در میان مردم مطلب مهمی را بیان کرد و آن اینکه در مرحله پساسیل، غیر از آبادانی، آسیب شناسی را باید در نظر بگیریم. یعنی محققان و کارشناسان باید علل و عوامل بروز سیل و راهکارهای پیشگیری از آن در آینده را بررسی کنند. ما نیز اضافه می کنیم که مسئولان وزارت نیرو به دلیل ترک وظایف اصلی خود در لایروبی رودخانه ها در سیل اخیر مقصر بودند. 

انتهای پیام

captcha