ورود ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب به کشور/ همه امکانات دولتی در اختیار سیل‌زدگان است
کد خبر: 3805064
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
روحانی مطرح کرد:

ورود ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب به کشور/ همه امکانات دولتی در اختیار سیل‌زدگان است

گروه اجتماعی ــ رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ۴۸۰ میلیارد مترمکعب وارد کشور شده که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، بر تسریع در برآورد و پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل تأکید و اظهار کرد: همه امکانات دولتی، ساختمان‌ها و سوله‌ها در اختیار سیل‌زدگان است و مقدم بر این دولت اجاره‌بهای سیل‌زدگان را پرداخت می‌کند.

ربه گزارش ایکنا از لرستان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، امروز شنبه، ۳۱ فروردین، در جریان سفر به لرستان در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران لرستان، که در فرودگاه خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: امسال به‌ لحاظ نعمت بارش باران بهترین سال تاریخ ایران بود، هرچند زحماتی را نیز به دنبال داشت.
وی با ذکر این مطلب که امسال سال پُرنعمت و پرزحمتی داریم، تصریح کرد: نزول باران نزول نعمت و حیات است.
روحانی با اشاره به اینکه ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب وارد کشور شده که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، اضافه کرد: برخی استان‌ها درگیر سیل شدند. در ۱۲ فروردین راجع‌به پلدختر از استاندار لرستان سؤال کردم و پس از اینکه ایشان خبر قطع ارتباط با پلدختر را داد چند بار قرآن خواندم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حوادث و بلایای طبیعی، تصریح کرد: عده‌ای از ساخت سدها انتقاد می‌کردند و امروز که شاهد بارندگی بی‌نظیر در کشور بودیم دیدیم که ساخت سدها نقش سازنده‌ای در کاهش سیلاب داشت.
وی با ذکر این مطلب که صدور جواز ساخت در کنار رودخانه‌ها کار نادرست و خلاف قانونی است، اضافه کرد: اکثر خانه‌های آسیب‌دیده نزدیک رودخانه و در حریم رودخانه هستند.
روحانی با اشاره به اینکه در جریان امدادرسانی خلوص نیت و ایثار مردم باارزش بود، افزود: استانداران، شهرداران و قوه قضاییه دست در دست هم بدهند و از ساخت و ساز در حریم رودخانه جلوگیری کنند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم آموزش‌های مردمی در هنگام وقوع سیل و حوادث، تصریح کرد: در این دوره کارهایی که هلال احمر، اورژانس و بیمارستان‌ها و نیروهای مسلح انجام دادند ایثارگرانه و فداکارانه‌ بود.
وی با بیان اینکه اقدامات بخش‌های دولتی در ترمیم زیرساخت‌ها در دنیا کم‌نظیر است، اضافه کرد: از گروهی تخصصی خواسته‌ام تا ظرف شش ماه گزارش کاملی را از چگونگی حادثه سیل و تحمیل خسارات ارائه دهد.
روحانی ادامه داد: در ایران بعد از وقوع سیل بیماری مسری نداشته‌ایم و این امر برای سازمان بهداشت جهانی تعجب‌برانگیز است. فقط شش روستای استان فاقد برق هستند، کمااینکه راه ۸۶۰ روستا در سیل اخیر لرستان مسدود شده بود و در حال حاضر این تعداد به ۴۴ روستا رسیده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در مسئله سیل از مقام معظم رهبری درخواست کردیم که از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، گفت: وزیر کشور به‌ عنوان مسئول نوسازی‌ها انتخاب شد و ایشان نیز یک قرارگاه موقت تشکیل دادند.
وی با ذکر اینکه مردم سیل‌زده با خسارت مالی و جانی مواجه شده‌اند، افزود: در حادثه سیل ۷۶ نفر در کشور جان باختند. همچنین، مردم بعد از خسارت‌ها باید زندگی معمولی داشته باشند و به جای وجه نقد، لوازم و اثاثیه منزل به آنان داده شود. علاوه بر این، همه امکانات دولتی ساختمان‌ها و سوله‌ها در اختیار سیل‌زدگان است و مقدم بر این، دولت هزینه اجاره‌بهای سیل‌زدگان را پرداخت می‌کند.

رئیس‌جمهور بر تسریع در پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل بخش کشاورزی تأکید و تصریح کرد: با وجود خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی امسال نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود.
وی با ذکر این مطلب که در سدسازی و آبخیزداری نیز باید کارهای فراوانی انجام شود، تصریح کرد: وجود جنگل‌های فراوان زاگرس نقش مهمی در کاهش سیلاب دارد که باید این جنگل‌ها احیا شود.

انتهای پیام

captcha