شورای توسعه در حوزه فعالیت های قرآنی جایگاه ضعیفی دارد
کد خبر: 3805080
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

شورای توسعه در حوزه فعالیت های قرآنی جایگاه ضعیفی دارد

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس گفت: شورای توسعه در ارتباط با سیاست گزاری های فعالیت‌های قرآنی جایگاه ضعیفی دارد و دستگاه‌ها نیز خودشان را ملزم به اجرای مصوبات شورای توسعه نمی دانند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص وضعیت قرآنی در جامعه گفت: انتظارات قرآنی ما هم اکنون خیلی بیشتر است. تلاش کردیم منطقی را برای اهداف و سیاست‌های قرآنی پیگیری کنیم علیرغم اینکه ما کشور اسلامی هستیم و تکالیف قرآنی در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: تربیت ده میلیون حافظ قرآنی از جمله تکالیفی است که بر عهده ما گذاشته شده است. یا در قانون اساسی تمامی افراد باید حائز شرایط آموزش قرآن اعم از روخوانی و روانخوانی را داشته باشند که در قالب پنجم و ششم با نوساناتی همراه بود. ما توانستیم در سال گذشته بودجه قرآنی را از ردیف کمک‌ها خارج کنیم و ردیف مستقلی برایش پیش بینی کرده ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: من فکر می‌کنم که قرآن در اولویت نیست، شعارها تنهادر ظاهر است و باید اهتمام دولت‌ها را در عمل دید. با توجه به اینکه تنها راهی که برای نجات کشور در بحران‌های متعدد تمسک به قرآن است، روزی را میبینم که این کار از دستور کار دولت عملاً خارج می‌شود.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی افزود: در سال جدید بنا داریم که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها را فعال کنیم که یکی کارهای مصوب در قانون نیز همین بوده است، اما شورای توسعه در بستر قرآنی ملزم به اجرای آن نبوده است. ما در حوزه قانون گذاری مشکلی در عرصه فعالیت‌های قرآنی نداشته‌ایم ولی در اجرای قوانین مشکل وجود دارد.

وی افزود: شورای توسعه در ارتباط با سیاست گزاری های فعالیت‌های قرآنی جایگاه ضعیفی دارد و دستگاه‌ها نیز خودشان را ملزم به اجرای مصوبات شورای توسعه نمی‌دانند. اگر چه نهادهای مردمی و تشکل‌ها با دست خالی فعالیت‌هایی را در حوزه قرآنی داشته‌اند، اما واقعاً در سال ۹۷ فعالیت چشمگیری وجود نداشت و گام رو به جلویی در حوزه فعالیت‌های قرآنی برداشته نشد که این مسأله نیز به مرحله اجرایی بالاترین دستگاه مدیریتی که شورای توسعه باشد، برمی گردد.

مسابقات بین المللی قرآن؛ تجلی همدلی و وحدت

نصرالله پژمان فر در خصوص برپایی مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور، گفت: بُعد داخلی آثار برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، افزایش ارتباط مردم با فضای قرآن و اصلاح غفلت‌هایی است که نسبت به قرآن صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد خارجی برگزاری این مسابقات، اذعان داشت: جایگاه ایران با برگزاری این مسابقات در کنار سایر کشورها به عنوان کشوری که نسبت به موضوع قرآن حساسیت دارد، تثبیت خواهد شد.

پژمان فر در ادامه با بیان اینکه همچنین این مسابقات بر همراهی و همدلی بین المللی مسلمانان تأثیر بسزایی دارد، تأکید کرد: لازم است برای تثبیت این جایگاه و افزایش ارتباطات بین المللی در فضای قرآنی نسبت به بیان ابعاد دیگری از قرآن کریم در حاشیه برگزاری این مسابقات تلاش‌های صورت گیرد.

وی ادامه داد: تفسیر و تدبر در آیات قرآن کریم در شرایط کنونی منطقه بسیار لازم به نظر می‌رسد تا همدلی مسلمانان را بیش از گذشته نشان دهد و آنها را نسبت به مسائل و وقایعی که هم اکنون در منطقه شاهد آن هستیم بیدار کند.

انتهای پیام

captcha