وظیفه سنگین جهان اسلام در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت(عج)
کد خبر: 3805110
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

وظیفه سنگین جهان اسلام در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت(عج)

گروه دانشگاه ــ جهان اسلام وظیفه سنگینی در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت(عج) به جهانیان دارد. یکایک ما باید همانند آن حضرت، مایه امنیت و آرامش بندگان خدا باشیم. همگان باید مراقب قلم و بیان خویش باشند تا خواسته یا ناخواسته آرامش ملّت و مذهبی را سلب نکنند، زیرا تنها کسانی فرزندان حضرت مهدی(عج) محسوب خواهند شد که هم‌چون آن حضرت پدری مهربان برای بشریت باشند و از سخنان آتش‌افروز که تنها مایه تحکیم سلطنت شیطان است بپرهیزند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی در خصوص گرامیداشت نیمه شعبان و ظهور منجی در ادیان مختلف آورده است:
ظهور منجی مسئله‌ای جهانی است و همه ادیان و مذاهب به نوعی منتظر ظهور یک تسلّی‌دهنده هستند. بودائیان منتظر «میتریه»؛ هندو‌ها منتظر «کَلْکی، نابودگر پلیدی»؛ زردشتیان منتظر «سوشیانت»؛ یهودیان منتظر «ماشِیح» و مسیحیان منتظر «مسیح» هستند.

در جهان اسلام نیز هیچ مذهبی نیست که معتقد به موعود نباشد و همه مذاهب اسلامی در قالبی خاص مهدویت را قبول دارند. چنان‌که: ۱. دانشمندان شافعی مانند: طلحة الشافعیدر (مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول)، کنجی شافعیدر (البیان فی اخبار صاحب الزمان)، ابن کثیردر (النهایة فی الفتن و الملاحم)، تفتازانی در شرح المقاصد، سیوطیدر (العرف الوری فی اخبار المهدی) و هیتمی در (القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر) و الصواعق المحرقه) ذیل آیه دوازدهم، ۲. دانشمندان حنبلی مانند امام احمد حنبل در مسند در ضمن ۱۳۶ حدیث، جوزیهدر (المنار المنیف)، ۳. دانشمندان حنفی مانند ابن جوزی در تذکرة خواص الامة فی خصائص الائمة ابن طولون در الائمة الاشاعة، عبدالوهاب شعرانی در الیواقیت و الجواهر، قندروزیدر ینابیع المودة، آلوسی در غایة المواعظ و ۴. دانشمندان مالکی مانند الصبان در اسعاف الراغبین و الکتانیدر نظم المتناثر در کتب مستقل یا در ضمن کتب روایی و تفسیری به وضوح و به‌طور گسترده به بحث مهدویت و ظهور منجی پرداخته‌اند.

امامیه نیز همراه با همه ادیان و فرق عالم، معتقد به ظهور منجی است و مانند بسیاری از اهل سنت معتقد است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیام‌آور صلح و راستی است که وعده حاکمیت دین بر پهنه هستی را محقق می‌سازد چنان‌که قرطبی در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه، زمان تحقق این وعده را بنا بر قولی منطبق بر زمان حضرت مهدی(عج) دانسته و می‌نویسد: «و ذاک عند خروج المهدی… و قد تواترت علی أن المهدی من عترة رسول الله صلی الله علیه وسلم‏‏.»

از نکات برجسته درباره موعود اسلام آن است که اولاً؛ موعود منتظَر از سلاله انبیاء(ع) و در امتداد سیر خلافت الهی است؛ «إنّی جاعل فی الأرضِ خلیفة». ثانیاً؛ هم اکنون زنده است و در قامت کارگردان هستی بستر فیض و رزق عالم هستی است؛ «بیمنه رُزق الوری» و ثالثاً؛ متعلق به قوم و آیین خاصی نیست، بلکه بارانی است که بر همگان می‌بارد و پدری مهربان است که مایه آرامش بشریت است چنانکه خود آن حضرت فرمود: «و إنی أمان لأهل الارض کما أن النجوم أمان لأهل السماء؛ من مایه آرامش و امنیت زمینیان هستم، همان‌گونه که ستارگان آسمان باعث امنیت آسمانیان هستند.»

با این بیان، نیمه شعبان عید بشریت است. البته جهان اسلام وظیفه سنگینی در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت(عج) به جهانیان دارد. یکایک ما باید همانند آن حضرت، مایه امنیت و آرامش بندگان خدا باشیم. همگان باید مراقب قلم و بیان خویش باشند تا خواسته یا ناخواسته آرامش ملّت و مذهبی را سلب نکنند، زیرا تنها کسانی فرزندان حضرت مهدی(عج) محسوب خواهند شد که هم‌چون آن حضرت پدری مهربان برای بشریت باشند و از سخنان آتش‌افروز که تنها مایه تحکیم سلطنت شیطان است بپرهیزند.

حقیقتاً امروز، چشم دنیا به بیان و قلم اهل اسلام دوخته است، زیرا تبلیغات مسموم دشمنان سبب نگرانی سیل مشتقان معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) و صحابه بزرگوار رسول خدا(ص) در جهان شده است. همه ما باید آتش نفرتی را که اکنون در بخش‌هایی از جهان اسلام برافروخته شده است را با قلم و بیان و مال و جان خود خاموش کنیم. علماء و اندیشمندان جهان اسلام برای تحقق جامعه مهدوی باید در خط مقدم صلح و برادری اسلامی باشند و اجازه ندهند که بی‌خردان تخم نفرت را در میان برادران دینی بگسترانند. زیرا اصلاح جامعه با معجزه صورت نمی‌گیرد. مردم باید پیام حق را یاری دهند تا پیروز شود، چنان‌که صبر و تلاش و عقلانیت خوبان سبب پیروزی انبیای الهی(ع) بر بدخواهان شد: «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ؛ چه بسیار پیامبرانی که خداپرستان فراوانی در کنارشان جنگیدند؛ و در مقابل دشواری‌هایی که در راه خدا به آن‌ها می‌رسید، ضعف نشان ندادند و تن به زبونی و تسلیم ندادند؛ و خدا پایداران را دوست می‌دارد». (آل عمران ۱۴۶). بنابراین، بیایم تا با تمام وجودحول محور ثقلین برای تحقق جامعه مهدوی که نهایت آمال و آروزی همه خوبان عالم بوده است تلاش کنیم.
انتهای پیام
captcha