کامل شدن دین در گرو شناخت ولی‌عصر(عج) است
کد خبر: 3805136
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

کامل شدن دین در گرو شناخت ولی‌عصر(عج) است

گروه معارف- کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل گفت: کامل شدن دین ما در گرو شناخت ولی‌عصر است؛ اگر امام زمان خود را نشناسیم، راه را گم کرده و به بیراهه می‌رویم، همان‌طور که در تاریخ، آنان که امام زمان خود را نشناختند، گمراه شدند.

زهرا محمدپور، کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر شهرستان زابل، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از دعاهایی که به خواندن آن در دوران غیبت سفارش مؤکد شده و از امام صادق(ع) نیز روایت شده، این است که می‌فرماید « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَک فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى».
وی ادامه داد: ترجمه دعای فوق این است که « خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دین خود گمراه مى‌شوم».
کارشناس ارشد علوم قرآنی و تفسیر زابل بیان کرد: پشت این دعا، یک برهان، دلیل و منطق نهفته است و این‌طور نتیجه می‌گیریم که شناخت خداوند، رسول خدا(ص) و حجت خداوند در طول همدیگر قرار داشته و در نهایت، اگر حجت خدا را نشناسیم، در دین خود گمراه می‌شویم.
وی افزود: کامل شدن دین ما در گرو شناخت ولی‌عصر است؛ اگر امام زمان خود را نشناسیم، راه را گم کرده و به بیراهه می‌رویم، همان‌طور که در تاریخ، آنان که امام زمان خود را نشناختند، گمراه شدند.
محمدپور با بیان اینکه پس از شناخت حجت خداوند بر روی زمین، دلیل انتظار روشن می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه امروزه چون واژه‌های «وظایف منتظران» خیلی تکرار شده، جامعه نسبت به آن بی‌تفاوت شده، در حالی که یک مسلمان بعد از اینکه ضرورت وجود جانشین خدا و مبیّن قرآن بر روی زمین را دانست، باید به‌دنبال این برود که خودش چه وظایفی در قبال آن دارد.
وی ادامه داد: قدم اول این است که به کودکان به زبان ساده و قابل فهم، اهمیت دین و ضرورت وجود مبیّن قرآن را توضیح دهیم، وقتی کودک اهمیت آن را دانست، به‌دنبال شخصی می‌رود که مبیّن قرآن است.
این کارشناس ارشد علوم قرآنی عنوان کرد: پس از شناخت خلیفه خدا و عمل به توصیه‌هایشان، مسئولیت ما این است که دیگران را هم با خود همراه کنیم.
وی افزود: جامعه انسانی ما بطور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود: گروه اول، کسانی که در پی شناخت دین و کسب آگاهی هستند؛ گروه دوم کسانی که به زندگی روزمره خود مشغول بده و گروه سوم، کسانی که دغدغه آگاهی دارند اما مبنای فکری آنان دنیایی و مادی است.
محمدپور ادامه داد: مسئولیت گروه اول سنگین است، چرا که آنان دین را شناخته‌اند و اینک وظیفه دارند آن را به گروه دوم و سوم نیز بشناسانند؛ اگر گروه اول کارشان را به‌درستی انجام دهند، دیگران هم شناخت پیدا کرده و مجذوب می‌شوند.
وی اظهار کرد: یک مسلمان منتظر وظیفه دارد علاوه بر خود، جامعه‌اش را نیز آماده ظهور منجی کند؛ باید این ظرفیت در روح بشر ایجاد شود تا منجی ظهور کند، پس از آن عدل حاکم شده و همه چیز در مسیر خودش قرار می‌گیرد.
این کارشناس ارشد علوم قرآنی با اشاره به اینکه هر مسأله‌ای نیاز به زیربنا و فونداسیون دارد، افزود: جامعه‌ای که قرار است با ظهور منجی به مدینه فاضله تبدیل شود، باید دارای زیرساخت‌های لازم باشد؛ جامعه‌ای که در آن فساد حکمفرما است نمی‌تواند آمادگی پذیرش منجی را داشته باشد.

انتهای پیام

captcha