فضایل عدالت مهدوی
کد خبر: 3805148
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷

فضایل عدالت مهدوی

گروه معارف- عدالت، مفهوم دیرآشنای آدمی از آغاز آفرینش است كه برای نهادینه كردن آن تلاش فراوانی كرده است. هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای بشر نفرت‌انگیز نیست.

فضایل عدالت مهدویعدالت، مفهوم دیرآشنای آدمی از آغاز آفرینش است كه برای نهادینه كردن آن تلاش فراوانی كرده است. هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای بشر نفرت‌انگیز نیست. علت بسیاری از انقلاب‌ها، نبود عدالت در جامعه، و يكي از اهداف حركت‌هاي اسلامى، برطرف ساختن تبعیض و برقراری عدالت بوده است. برپایی عدالت و ریشه كن كردن ستم از ابعاد زندگی انسان، آرمان عدالت‌خواهان در طول تاریخ است. از طرف دیگر، نوید تحقق جامعه جهانی براساس حكومت عدل داده شده است و بدون شک حضرت مهدی(ارواحنا فداه) این آرمان را محقق خواهد ساخت.
عدالت و امنیت، همواره از آرزوهای دیرینه ساکنان زمین و سرلوحه دعوت انبیاء و اولیای الهی بوده است که سرانجام، امام عصر(عج) این نهضت را به اذن خداوند با خوشی به پایان خواهند برد و فرد فرد آدمیان بدون هیچ گونه تبعیض و گزینشی، طعم شیرین عدالت و امنیت مهدوی را خواهند چشید. آسمان‌ها و زمین نیز با پیشه کردن عدالت، همه نعمت‌های خود را در اختیار بشر قرار می‌دهند و ترس و ناامنی و بی عدالتی، جای خود را به آرامش و عدل خواهد داد. عدالت مهدوی حکم می کند که ملاک گزینش کارگزاران نیز شایستگی و کاردانی آنها باشد.
انقلاب مهدوی را می توان جهانی سازی عدل دانست
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: انقلاب مهدوی را می‌توان جهانی سازی عدل دانست که در نقطه مقابل تفکر جهانی سازی امپریالیستی نظام سرمایه داری غرب است.
وی ضمن بازگو نمودن نحوه شکل گرفتن جامعه در نظام مهدوی افزود: در نظام مهدوی، جامعه براساس معنویت و عدالت شکل خواهد گرفت و همه بشریت از حقوق مساوی برخوردار می‌شوند و عدالت، معنویت، امنیت، ثروت، قدرت و امکانات برای همه فراهم و به صورت عادلانه تقسیم می شود.
وی با استناد به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبي‏ وَ يَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز می‌دارد. به شما اندرز می‌دهد، باشد که پند گیرید.
حجت‎الاسلام شربیانی، ادامه داد: عدالت اجتماعی در حكومت مهدوی، در عدالت اقتصادی، رفع فقر و تبعیض اقتصادی خلاصه نمی‌شود؛ بلكه عدالت اجتماعی شامل چهار بُعد و عرصه خواهد شد و اتفاقاً اقامه قسط اقتصادی در آن حكومت، بُعد تبعی عدالت اجتماعی است. در حكومت مهدوی، از تمام طبقات اجتماع در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، فقرزدایی خواهد شد كه این فقر زدایی راه تحققّ عدالت اجتماعی بوده و در واقع، عدالت اجتماعی همان جنبه ایجابی فقر زدایی است.
امام جمعه عجب‌شیر، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می فرمایند: آن‌گاه كه قائم قیام كند، به عدالت حكم راند و در زمان او، ستم رخت بربندد و به واسطه او، راه‌ها ایمن شود و زمین بركاتش را بیرون ریزد و هر حقی به صاحب آن برگردانده شود و پیروان تمام ادیان، اسلام را اظهار و اعتراف به ایمان كنند.
حجت‌الاسلام شربیانی،از عمق و ژرفای عدالت مهدوی گفت و تاکید کرد: عمق و ژرفای عدالت مهدوی تنها ابعاد مختلف روابط اجتماعی و مناسبات افراد جامعه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلكه این عدالت چون عطری خوش بو و نوازش دهنده دستگاه ادراكی انسان به تمام روابط انسان در جامعه، تاریخ و هستی با خود و خدا و طبیعت، راه می‌یابد و همه جا را عطر آگین می‌كند و این كاری است كه هیچ نظام سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند انجام دهد.
زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: نه تنها زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود، بلكه سرتاسر هستی و آسمان‌ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیز در مورد مناسب خود، برقرار است و در احادیث و روایات آمده است که وقتی ظلم و جور در دنیا بیان نمود، امام عصر(عج) ظهور نماید و عدالت را جایگزین نماید.
وی با استناد به آیه 15 سوره شوری «و قل آمنتُ بما أنزل الله من کتابٍ و اُمرت لأعدِلَ بینکم» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و بگو به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم.
حجت‌الاسلام جلیلی، ادامه داد: لزوم رعایت عدالت در شهود، عدالت در گفتار، عدالت هنگام داورى و قيام به عدالت در تمام مراحل زندگى، بیانگر این اهمیت است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد.
امام جمعه شهر سردرود، از جریان یافتن اصل عدالت در دوران ظهور یادآور شد: در دوران ظهور، اصل عدالت در همه مسائل کلی و فرعی هستی جریان می‌یابد، به گونه‌ای که هیچ ستمی به احدی روا نمی‌شود،
حجت‌الاسلام جلیلی، از خصوصیات و صفات حضرت ولی عصر(عج) گفت و اظهار کرد: بنده بودن و عبودیت برای خداوند، تبعیت از خُلق محمدی، احسان، بخشش و کرامت و برپا کننده دولت عدل و عدالت از مهم ترین صفات مهدی موعود(عج) محسوب می‌شوند.
وی با اشاره یه فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: شما را به مهدی(ارواحنا فداه) بشارت می‌دهم. او در زمانی كه مردم گرفتار اختلاف، درگیری و آشوب هستند، در امت من برانگیخته می‌شود و جهان را از عدالت و برابری پر می‌سازد؛ همچنان كه از ستم پر شده است.
حجت‌الاسلام جلیلی، تأکید کرد: عدالت‌شناسى و عدالت دوستى، ‌عدالت خواهى، عدالت گستری و در برابر آن ستم‌شناسي و ستم‌ستيزى، در عبارت‌های گوناگون دعاهای اهل‌بیت(ع) به ویژه ‌زیارت‌نامه ‌امام مهدی(ارواحنا فداه) به چشم می‌خورد و فرهنگ ستم‌ستیزی را در جان و روان پیروان اهل‌بیت(علیهم) شكوفا می‌سازد.

انتهای پیام

captcha