پاسخ به شایعات درباره پذیرش حوزه علمیه/ اهمیت خاص حوزه به شاخصه کیفی گزینی در ورودی ها
کد خبر: 3805197
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

پاسخ به شایعات درباره پذیرش حوزه علمیه/ اهمیت خاص حوزه به شاخصه کیفی گزینی در ورودی ها

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به شایعاتی منبی بر استقبال کم جوانان به حوزه گفت: این مسئله تنها در ارتباط با حوزه نیست، در دانشگاه هم این قضیه است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به برگزاری آزمون ورودی سال جدید تحصیلی 98/99 حوزه های عملیه  گفت: ورودی های امسال به دلیل بحث کیفی گزینی از نظر معدل بیشتر می باشند، یعنی  نسبت به معدل آموزش و پرورش و دانشگاهی در مقایسه با سال گذشته، بالاتر هستند و دلیل همان سیاست کیفی گزینی است که در مدیریت حوزه بنا گذاشته شده است.

کیفی گزینی

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: شرایطی که امسال گذاشته ایم، کمی نسبت به سال گذشته متفاوت است. در سال گذشته معدل آخر سال را ملاحظه می کردیم، اما در این دوره معدل سه سال پایانی یا معدل سه امتحان را مورد لحاظ قرار می دهیم. به همین دلیل آن کیفی گزینی که مورد نظر ما بوده است، تا حد قابل قبولی ارتقاء پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: مسئله دیگر این است امسال در سه مقطع سیکل، دیپلم و دانشگاهی متقاضی ورود به حوزه می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: امسال چون شرط را سنگین تر گذاشته ایم و معدل را بالاتر گرفته ایم، نسبت به سال گذشته 4 هزار نفر افزایش داشته ایم، ولی آنها فاقد شرایط ما بودند، ولی امسال سیستم طوری طراحی شد که بهترین ها وارد حوزه شوند .

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: معدل ورودی به حوزه در مقاطع سیکل، دیپلم و دانشگاهی در رشته های مختلف تجربی، ریاضی و سایر موارد به نسبت  استانها فرق می کند. معدل ورود به حوزه از 17به بالاتر است، ولی همین معدل در رشته های دانشگاهی مانند تجربی و ریاضی 14 و 15است و در استانهای برخوردار و کم برخوردار باز متفاوت است. اگر کسی بخواهد از شهرستان به حوزه علمیه قم بیاید، معدل ورودی به حوزه از 17 بالا است. اما نسبت به دیپلم چون رشته ای نیست در مصاحبه ها مواردی مانند  نمره بعضی درس های تاریخ و ریاضی مورد لحاظ قرار می گیرد.

استقبال متقاضیان ورود به حوزه

وی با اشاره به استقبال متقاضیان ورود به حوزه اظهار داشت: دنبال آمار دادن نیستیم. 4 استان در حال درگیر سیل از جمله خوزستان ایلام، گلستان و لرستان ، آزمون ندارند و سیستم پذیرش بعدا باز خواهد شد، چون تا کنون پذیرش نشدند. با توجه به این مسئله و شرط معدل پذیرش ورودی به حوزه مانند گذشته است و تفاوتی چندانی نکرده است.

پاسخ به شایعات

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به شایعاتی منبی بر استقبال کم جوانان به حوزه گفت: این مسئله تنها در ارتباط با حوزه نیست، در دانشگاه هم این قضیه است. بحث تغییر جمعیتی و کوچک شدن جمعیت کشور این مسئله مهمی است.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: موضوع دیگر این است که  در این سالها به دلیل شرایط معدل و سایر موارد از هر معدلی وارد حوزه نمی شوند. در همین رابطه 4 هزار نفر تفاوت در ورودی نسبت به سالهای گذشته است. یعنی در سالهای گذشته این 4 هزار نفر که شرایط لازم معدل را نداشته اند وارد حوزه می شدند، ولی این شرط معدل جلوی این افراد را در موقع ثبت نام گرفته است. اینها بخشی از دلایل است که ورودی به حوزه را کم نشان می دهد.

وی اظهارداشت: ا شرط ما کیفی گزینی است و همین مسئله باعث شده فاقد صلاحیت ها وارد حوزه نشوند. در واقع آن جمعیت کیفی وارد حوزه شوند و استعداد تحصیل در حوزه را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: اگر از این جمعیت به ورودی دلخواه نرسیم، راه برای سایر جوانان با شرایط باز است و کسانی که به دلایلی نتوانسته اند، به موقع ثبت نام کنند، در موارد دیگر اگر شرایط ورود به حوزه را داشته باشند، می توانند ثبت نام کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: برای ورود به حوزه حداقل و حداکثر سن در نظر گرفته شده است.

نتایج آزمون

وی اظهار داشت: نتایج آزمون هم 20 اردیبهشت اعلام می شود و همانند سال گذشته ورودی به حوزه، آزمونی و کمیسیونی تا 5 هزار نفر خواهد بود و اگر این ورودی محقق نشد چون هدف ماکیفی گزینی است تا دو هزار نفر اکتفاء خواهیم کرد. کسانی که وارد حوزه می شوند لازم است شرایط استعداد، انگیزه، سلامت، معدل و... داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: پذیرش در قم تا هزار نفر خواهد بود، ولی به دلیل توجه به شاخصه مهم صلاحیت و  کیفی گزینی  اگر این مقدار محقق نشد، ایرادی نخواهد داشت.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: امسال با وجود همه مشکلات، مستعدین زیادی برای ورود به حوزه ثبت نام کرده اند، نگران ورودی حوزه نیستیم. آن قدر مستعدین ثبت نام کرده اند که حوزه توان پذیرش همه را ندارد. هدف این است از بین همه مستعدین، بهترین ها وارد حوزه شوند.

وی اظهار داشت: آزمون ورودی، نوعی شناسی افراد است. معدل نمی تواند چندان مؤثر باشد، چون بعضی در ریاضیات، بعضی در حفظ و بعضی در فهم قوی می باشند. به همین دلیل مهم صلاحیت افراد در موارد مختلف است.

قدر دانی از خبرگزاری حوزه

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: از خبرگزاری حوزه به دلیل نشر مطالب تشکر و قدر دانی می کنم. اطلاع رسانی مهم است. باید جوانان و مردم بدانند چگونه جوانان به حوزه می آیند، چگونه گزینش می شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: بعد از این آزمون، مصاحبه و دوره اختبار و تثبیت هم برگزار می شود.

captcha