وظیفه شیعیان در ترویج حکومت مهدوی/عصر انتظار می‌تواند گمراه‌کننده باشد
کد خبر: 3805219
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

وظیفه شیعیان در ترویج حکومت مهدوی/عصر انتظار می‌تواند گمراه‌کننده باشد

گروه معارف – خطیب برجسته کشوری گفت: عصر غیبت و انتظارمی‌تواند گمراه‌کننده باشد، اگرچه مقدمه‌ای برای هدایت است اما افرادی اخاذ، کلّاش، گوش‌بُر، فرصت‌طلب و سودجو از این موقعیت یعنی غیبت امام زمان(ع) و از اینکه ایشان دیده نمی‌شوند نهایت سوءاستفاده را کرده و مردم را سرکیسه می‌کنند.

محمد‌بن‌حسن(متولد ۲۵۵ق)، مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت‌‌‌بن‌الحسن(عج)، دوازدهمین امام شیعیان امامی است، بر اساس منابع شیعی، تولد امام زمان مخفی داشته شد و جز چند تن از یاران خاص امام حسن عسکری(ع)، کسی امام دوازدهم را ندید. به باور امامیه، امام مهدی(ع) منجی آخر‌الزمان و همان مهدی موعود است، عمری دراز دارد و دورانی طولانی را در غیبت زندگی خواهد کرد. او سرانجام به اراده الهی ظهور و قیام می‌کند و به عدل و داد بر جهان حکومت خواهد کرد.

برخی از شیعیان در دوره کوتاه پس از درگذشت امام حسن عسکری(ع)، دچار تردید شدند و توقیعات امام زمان که عموما خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید، موجب تثبیت دوباره تشیع شد. امام زمان پس از درگذشت امام یازدهم، در غیبت صغری به سر برد و در این مدت، چهار نائب خاص، ارتباط شیعیان با امام زمان را آسان می‌کردند، اما با آغاز غیبت کبری در سال ۳۲۹ق، ارتباط مستقیم شیعیان با امام زمان پایان یافت.

در همین راستا و بمناسبت ولادت با سعادت حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) با دعوت از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین صابری اراکی، خطیب برجسته کشوری و رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی و حضور وی در تحریریه خبرگزاری ایکنا شعبه استان مرکزی گفت‌وگویی پیرامون شخصیت امام زمان(ع)، شاخص‌های حکومت مهدوی(عج) و ویژگی‌ها و نشانه‌های آخرالزمان ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

شخصیت وجودی حضرت ولیّ‌عصر(عج)

حجت‌الاسلام صابری اراکی پیرامون شخصیت وجودی حضرت ولیّ‌عصر(عج) گفت: نیمه‌شعبان مصادف با خجسته میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیةالله(عج) است، یک امام حی و امام حاضر و امام غایبِ از نظر از خصوصیات و ویژگی‌های این امام بین 12 امام است، ایشان غیبت صغری را گذراندند و در حال حاضر در غیبت کبری به سر می‌برند.

وی افزود: در زمان غیبت صغری برای اینکه مردم همچون حضرت عیسی(ع) ایشان را فرزند خداوند خطاب قرار نداده و شبهه ایجاد نشود به همین دلیل غیبتی را تحت عنوان غیبت صغری قرار دادند که مردم آن زمان بدانند حضرت هستند، خانه ایشان اینجاست و نواب و نائبان خاص دارند لذا مردم دست‌خط و امضاء آن حضرت را مشاهده می‌کردند. در زمان غیبت صغری نواب پاسخ سوالات را از این امام همام گرفته و در اختیار مردم قرار می‌دادند، در این زمان مردم به ندیدن و عدم رؤیت امام عادت کردند اما اینکه امام کلا نباشد برای آنان قابل درک نبود چون مردم 11 امام را دیده بوده و به وجود مبارک آنان شهادت داده بودند ولی پس از گذشت مدتی غیبت صغری به غیبت کبری تبدیل شد.

سوالات مطرح در حوزه مهدویت

خطیب برجسته کشوری ادامه داد: غیبت کبری زمانی طولانی بوده و به آخرالزمان متصل می‌شود، در حال حاضر بیش از 8 هزار سؤال به صورت آنلاین در دنیا از تولد ایشان تا زمانی‌که ایشان در حال حاضر کجاست، پدر و مادر، همسر یا همسران، فرزند یا فرزندان، مکان زندگی و ... مورد سؤال است. برخی افراد می‌گویند ایشان در جزیره خضراء، جزیره برمودا و هرجایی که مغناطیسی است و هر جنبنده‌ای را می‌بلعد زندگی می‌کند و قابل رؤیت است، از طرف دیگر آنانی که خدمت ایشان در عصر غیبت تشرف پیدا می‌کنند آیا صدق کلام دارند آنان را باید تأیید یا تکذیب کرد؟ از دیگر سؤال‌ها این است که زمان و مکان دقیق ظهور کجاست، آیا اعوان و انصار دارد و این 313 نفر چه افرادی هستند؟ یا اینکه آیا حضرت قدرت عملی و اجرایی در حکومت‌های زمان غیبت کبری دارند یا خیر؟

صابری تصریح کرد: ما به عنوان گوینده مذهبی موظف هستیم مطالب را درست بیان کرده و از انباشته‌های علمی و اندوخته محققان دانشگاهی و حوزوی استفاده و بهره ببریم، امروز باید به جرأت بگویم در عصری زندگی می‌کنیم که مردم به برکت انقلاب، جمهوری اسلامی، مملکت امام زمانی، مراجع تقلید و رهبری مردم در فضایی قرار گرفته‌اند که نسبت به عصر غیبت آگاهی پیدا می‌کنند.

عصر انتظار می‌تواند گمراه‌کننده باشد

رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی بیان کرد: عصر غیبت و انتظار گمراه‌کننده هم می‌تواند باشد، اگرچه مقدمه‌ای برای هدایت است اما افرادی اخاذ، کلّاش، گوش‌بُر، فرصت‌طلب و سودجو از این موقعیت یعنی غیبت امام زمان(ع) و از اینکه ایشان دیده نمی‌شوند نهایت سوءاستفاده را کرده و مردم را سرکیسه می‌کنند. امروز روحانیت، معلمان، اساتید، دبیران، خبرگزاری‌ها و مطبوعات همه بر رفع شبهات در این خصوص موظف هستند و باید دست افراد فرصت‌طلب را از پشت ببندیم تا دیگر چنین اقداماتی را انجام ندهند.

ویژگی‌های نوّاب عام

وی گفت: وجود حضرت مهدی(ع) در عصر غیبت کبری به سر می‌برند ایشان در زمان غیبت کبری نائب خاص ندارند بلکه نائبان عام(مراجع تقلید) وظیفه پاسخگویی به شبهات و سؤالات مردم را برعهده دارند، در کلام نورانی امام(ع) هم آمده است در زمانی‌که امام حاضر نیست به فقیهی که نفس خود را نگهداری می‌کند، محافظ دین بوده، متواضع و مردم دوست است مراجعه کرده و سوالات خود را پاسخ بگیرند.

صابری اراکی ادامه داد: نواب عام حق اینکه بگویند ما دست‌خط یا امضایی از حضرت داریم ندارند لذا در این زمان نامه‌ای از سوی ایشان مبتنی بر دست‌خط و امضا وجود ندارد، در زمان غیبت عزل و نصبی برای فردی وجود ندارد، فردی منسوب به حضرت نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد.

تفاوت رؤیای صادقه و غیر آن

حجت‌الاسلام صابری اراکی در خصوص تفاوت‌های رؤیای صادقه و غیر آن ادامه داد: خواب، رؤیای صادقه و عالم مکاشفه را باید برای مردم تبیین کنیم، گاه خواب از سر سیری، گرسنگی یا فکر و خیال است، رؤیای صادقه برای پیامبران وحی و برای اولیای دین خط مشی محسوب می‌شود، اما آیا اینکه بگوییم امام زمان(ع) این مطلب را گفتند درست نیست و نمی‌توان ادعا کرد در وادی معرفت امام گامی برداشته‌ایم.

وی افزود: بنده در جلسات هم و غمم بر این است که بیشتر مستمعین را به خواب و رؤیا تشویق نکنم چراکه واقعیات زمان عصر انتظار و مهدویت آنقدر زیاد است که نباید وقت خیال‌پردازی داشته باشیم، در عصر مهدویت عالم مکاشفه ایجاد شده و برخی انسان‌های عارف واقعی به محضر آن حضرت شرفیاب می‌شوند، اما اینکه هر فردی بگوید به محضر ایشان وارد شده و آن حضرت پیامی را بیان فرمودند یا مرا به منسوب کردند صحیح نبوده و کذب است، برخی گمان می‌کنند نه ایشان ما را می‌بیند و نه ما حضرت را در صورتی‌که ایشان ما را می‌بینند، دقت داشته باشید اگر کسی ادعای نصب بر مسندی از سوی حضرت یا بیان زمان و مکان دقیق ظهور را ادعا کرد قطعا او را تکذیب کنیم چون حضرت خودشان هم نمی‌دانند چه ساعت و روزی ظهور می‌کنند.

عدم بصیرت و آگاهی انجمن حجتیه

خطیب برجسته کشوری گفت: یکی از سوالات بر این است، انجمنی تحت عنوان انجمن حجتیه سال‌های قبل از انقلاب فعالیت داشت و همیشه افراط و تفریط داشتند و همین شاخصه ضربه‌زننده و آسیب‌زا بوده است، از صدر اسلام تاکنون افرادی دارای افراط و تفریط بودند و افراد با این شاخصه بصیرت ندارند، انسان باید در ابعاد مختلف همچون دینی مذهبی، اقتصادی، سیاسی بصیرت داشته باشد، نهاده شدن بصیرت در انسان منتج به اعتدال می شود. زیاده روی ها و کم روی ها و زیاده گویی ها و کم گویی ها همه صدمه زننده است اما اگر در فکر، حرف زدن و رفتار و عمل اعدال پیشه کنیم جذاب است.

شاخصه‌های حکومت مهدوی(عج)

حجت‌الاسلام صابری در ادامه بیان کرد: درصد شیعیان در ایران بسیار بالاست و به خاطر همین به ایران لقب مملکت امام زمان(عج) دادند. ممکلت امام زمانی که در آن حکومت امام زمان(ع) هست معنا و مفهومی ندارد، حکومت‌های دینی که در نظام‌های توحیدی برقرار می‌شود همّ و غمشان باید این باشد که به سمت و سوی عدالت و انصاف حکومت مهدویت حرکت کنند نه اینکه آنان حکومت مهدویت باشند. ایران در 40 ساله انقلاب در سایه رهبری و حضور مردم همیشه در صحنه نظام اسلامی را تأیید کردند و بی‌شک نظام اسلامی باید مقدمه‌ای برای حکومت مهدوی(عج) باشد و مردم عدالت حکومت مهدوی را احساس کنند؛ چراکه ما در عصری تحت عنوان آخرالزمان به سر می‌بریم.

ویژگی‌های آخرالزمان

وی افزود: دوره آخرالزمان در مسیر روایات بسیار روشن است، در ادبیات احادیث نقل است از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند؛ زمانی می‌رسد بر امت من که درب مساجد قفل شده و صدای اذان شنیده نمی‌شود، بالای مغازه‌ها و خانه‌ها تابلوی رباخواری نصب می‌شود، دادگستری‌ها مرکز رشوه‌خوای شده و ادارات و مراکز حکومتی مرکز اختلاس و رانت‌خواری، جای پسر و دختر عوض می‌شود، والدین زیر لگدهای فرزندان دیده می‌شوند، رحم و مروت رخت می‌بندد و مؤمنین و متدینین، اهل حیا و پارسایی عزلت گزیده و خانه‌نشین می‌شوند.

صابری با استفاده از فرمایشات نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند، در آخرالزمان دین‌داری همچون نگه داشتن آتش سرخ شده در کف دستان است، اظهار کرد: مردم در آخرالزمان دین را همچون آتش سرخ شده که نمی‌توان در کف دستان نگه داشت آن را به زمین انداخته و آن را له کرده و روی آن راه می‌روند لذا در این زمان اسم و نمادی از دین وجود ندارد.

گروه‌های مختلف منتظران

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری اراکی گفت: همه عاشق امام زمان(عج) هستند و در ظاهر همه علاقه‌مندند که ایشان ظهور کند ولی منتظران به سه‌دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول افرادی هستند که می‌گویند «او خواهد آمد» این افراد تنبل و بی‌حال هستند و نشسته‌اند و فاقد حرکت می‌باشند، بنر کردن جمله «او خواهد آمد» واژه خوبی نیست مگر اینکه بنویسیم «او خواهد آمد و می‌آید»، گروه دوم می‌‌گویند خداکند که نیاید؛ این دسته افرادی هستند که احادیث، روایات و آیات را مطالعه کرده‌اند و فهمیده‌اند اگر ایشان ظهور کند مو را از ماست می‌کشد و در این حکومت تبعیض، رانت‌خواری و اختلاس، رشوه‌خواری، پارتی‌بازی، دزدی و .. جایگاهی ندارد و دسته سوم که گروه منتظران حقیقی هستند که می‌گویند «خدا کند که بیاید» اینها‌ افرادی هستند که طبق آموزه‌های دینی و روایی خود را آماده کرده‌اند و از تدین، ایمان، تقوا و انصاف چیزی کم نگذاشته‌اند.

نفی تفکر خطرناک انجمن حجتیه

وی افزود: قبل از انقلاب انجمن حجتیه از افراد افراطی عاشق امام زمان(ع) تشکیل شده بود که دیدگاه‌های خود را داشتند و با خبرداشتن تعرض به کودکی 5 ساله، افزایش رشوه‌خواری، جا به جا شدن جایگاه پسران و دختران و ... شاکر خداوند بودند چراکه ادعا داشتند با فراگیر شدن فساد ایشان ظهور می‌کنند، داشتن این افکار عین بی‌بصیرتی و بی‌دینی است. حضرت جهان را پر از عدل و داد می‌کند در زمانی‌که جهان پر از فسق و جور باشد، بله مقدمه عدل و داد فسق و فجور است اما نه فسق و فجور ساختنی. هر روز که بر عمر ما گذرد یک روز به آخرالزمان نزدیک می‌شویم و ناخواسته یکی از مقدسات ما از بین می‌رود، افزایش فسق و فجور باید با امر به معروف و نهی از منکر همراه باشد، درست نیست که بگوییم امر به معروف نکنیم تا فسق افزایش پیدا کند و آن حضرت ظهور کنند.

حکومت مبتنی بر توحید؛ مقدمه‌ساز حکومت مهدوی(ع)

خطیب برجسته کشوری ادامه داد: حکومت نظام توحیدی و خدایی ایران می‌خواهد مردم را آماده کند تا درگاهی برای حکومت جهانی حضرت بقیةالله(عج) باشد، به عبارتی مردم حجاب و عدالت آن جامعه مهدوی(ع) را در این جامعه حس کنند، اگر بخواهیم در این جامعه سکوت کرده و ستاد امر به معروف را تعطیل کنیم قطعا نخواهیم توانست خود را برای آن روز آماده کنیم. تایید و تصویب ازدواج هم‌جنس با هم‌جنس را پیامبر اکرم(ص) 1400 سال قبل گوشزد فرموده بودند و تحقق فرمایش حضرات معصومین حتی در یک نقطه دنیا کافی است و قرار نیست همه نشانه‌های آخرالزمان مثلا در ایران محقق شود.

رئیس مجمع خبرین قرآنی استان مرکزی بیان کرد: در سال 48 آیت‌الله مطهری دانشجویان خود را به مطالعه کتاب «منتخب‌الاثر» اثر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی در رابطه با امام زمان(ع) توصیه کردند؛ این کتاب شریف و دیگر نوشته‌های ایشان با محور مهدویت از منابع و مآخذ محققان در سراسر دنیای اسلام شده است.

وظیفه شیعیان در ترویج حکومت مهدوی/عصر انتظار می‌تواند گمراه‌کننده باشد/ تبیین شخصیت وجودی بقیةالله‌الاعظم(عج)

صابری اراکی گفت: فعالیت انجمن حجتیه مردود است و امام(ره) با دوراندیشی آنان را مردود خواند، چراکه آنان نمی‌توانند این کار را کنند، فساد در آخر‌الزمان دست‌ساخته‌ی ما نیست، زمان که بگذرد نشانه‌ها خود به خود پیدا می‌شود، به طور مثال حجاب سال 68 ایران با حجاب سال 98 قابل قیاس نیست، بدحجابی و جرم‌های ایجاد شده امروز با سال‌های قبل نیز بسیار متفاوت است. امروز در جامعه گوشت، برنج و دیگر اقلام گران شده است اما بی‌عفتی ارزان است، از قیمت ارزان باید دنبال آخرالزمان باشیم نه از قیمت ترازوی گوشت. چه بسا افرادی که گوشت نمی‌خورند اما نماز اول اقامه کرده و روزه‌های نیابتی برای امرار معاش خود می‌گیرند.

این خطیب دربار حسینی(ع) تصریح کرد: در اکثر مسائل و مباحثی که در آخرالزمان تعریف شده بیشتر معنویات زیرپا رفته است و اخلاقیات کشته شده و انتهای پرتگاه انداخته شده است لذا امروز یا فردا قطعا یک روز، روز حکومت امام زمان(عج) است آن هم به امر خدا جای آن مشخص است بین رکن و مقام یعنی مسجدالحرام. روز جمعه روزی است که توقع می‌رود که ظهور حضرت باشد، وظیفه ما این است که هر روز به اندازه گروه سوم منتظر ظهور باشیم. به هر روز باید ادای حق‌الله کرده، واجبات را انجام، مکروهات را ترک کن و محرمات را پشت سر بگذاریم و به پدر و مادر ادب کنیم، باید هر روز بر بصیرت و معرفت خود بیفزاییم لذا عشق به امام زمان(ع) به افراد در قالب هیئت نشستن و رفتن به مسجد جمکران نیست.

وی اظهار کرد: فاجعه بزرگی است زمانی‌که یار برای ایشان درست نمی‌شود، ایشان 313 یار نیاز دارند و زمانی‌که این یاران تکمیل شود حضرت بانگ بر می‌دارند؛ «یا اهل العالم انا بقیةالله»، شاید فکر کنند 313 نفر بین جمعیت کنونی عدد قابل توجهی نیست که در این مورد باید بحث کرد.

امام زمان(عج) برای ظهور به 313 اباالفضل نیاز دارد

رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی افزود: سال 61 هجری حسین‌بن‌علی(ع) امامِ زمان بود و یک یار به نام ابوالفضل‌العباس و قمر بنی‌هاشم(ع) داشت و با ایشان قیام کرد و این قیام بیش از 1300 سال زنده بوده و تا قیامت زنده است، وفای ایشان، عهد، ولایت‌مداری، بصیرت، شجاعت و ... همه چیز در آن حضرت خلاصه شده بود. حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، 313 یار ابالفضلی می‌خواهد لذا هرچه ملاحظه می‌کنیم بنر، هیئت، بلندگوهای یابن‌الحسن(ع) می‌بینیم اما آیا واقعا بانگ یاابالحسن برداشته‌ایم؟ حتی اینکه بگوییم از 313 نفر چند نفر یار ایشان تکمیل شده نیز از مجهولات است.

وی گفت: شهدا محشورین با ائمه اطهار(ع) هستند، آنان تربیت شده قیام حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) هستند و به مقام شهادت رسیدند، آنانی که آن قابلیت را داشتند اما خداوند به آنان زندگی بخشید لذا آنان نزدیک به یاران امام زمان(ع) هستند.

حجت‌الاسلام صابری یاداور شد: فعالیت انجمن حجتیه مردود است، و امام(ره) با دوراندیشی آنان را مردود خواندند و در حال حاضر فعالیت زیرزمینی داشته و حق هیچ گونه فعالیتی ندارند. آنان افرادی هستند که امام زمان(ع) را دوست دارند اما بصیرت و معرفت ندارند و هر گناهی را مقدمه ظهور حضرت و قیام ایشان می‌دانند در حالی‌که اصلا اینطور نیست و ما باید در برابر گناه و فساد ایستاده و با آن مبارزه کنیم چراکه این گناهان مقدمه عذاب است.

همه در برابر نقض قوانین مسئولیم

خطیب دربار حسینی(ع) ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد نزول رحمت الهی و بارش باران را عذاب الهی می‌‌دانند اما اصلا اینطور نیست، با سوء تدبیر و مدیریت ناصحیح هدایای الهی را مردم عذاب الهی خواندند. گناه سیلی دارد و سیلی‌اش را هم خود گناهکار و هم سکوت‌کننده در برابر آن می‌خورد، امروز می‌گویند موسی به دین خود عیسی به دین خود و بی‌حجابی دیگران به من ربطی ندارد، ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رفتار ما به دیگران ارتباط داشته و رفتار دیگران برای ما حائز اهمیت است اجتماع مانند فضایی مشاع است که باید همه موازین و اصول در آن رعایت شود. همه ما در برابر قانون و مقررات موظف به رعایت هستیم وظیفه ما در جامعه اسلامی حفظ موازین اسلامی است و با افرادی که در بخش‌های مختلف همچون بی‌حجابی، بی‌عفتی و ... نقض قانون می‌کنند مسئولیم.

صابری اراکی بیان کرد: ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به اوج عدالت و انصاف حکومت مهدوی برسیم، اگر بتوانیم به اوج عدالت و انصاف مهدوی برسیم پس ما حکومتی را خلق کرده‌ایم که بی‌نیاز از حکومت وعده داده شده است. به هیچ‌وجه ما به حکومت الهی خدایی نمی‌رسیم اما می‌توانیم نزدیک شویم هرچه نزدیک شویم نور آن حکومت بر این حکومت تابیده می‌شود.

وظیفه شیعیان در تبلیغ و ترویج حکومت مهدوی(عج)

حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: در تبلیغ و ترویج حکومت مهدوی و آماده‌سازی مردم برای حکومت، ایجاد فصل و پایگاه برای شناخت مردم نسبت به امام زمان(عج) وظیفه هر مسلمان شیعه است. ما شیعیان که ادعای داشتن 14 معصوم و 12 امام داریم باید بیش از دیگران اهل دقت و مطالعه باشیم. روحانیون، دانشگاهیان، فعالان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش عالی، آموزش و پرورش و هر نهادی که فعالیت آموزشی، مذهبی و فرهنگی انجام می‌دهد باید پای کار تبلیغ و ترویج مکتب و فرهنگ مهدویت باشد و این مهم منحصر در حوزه علمیه نیست.

وی گفت: برای اینکه در بحث‌ها مغالطه صورت گرفته و کم و زیاد شده است نیاز به جایی تحت عنوان پالایشگاه هست که مطالب پالایش شده سپس در اختیار مردم قرار گیرد، باید کارشناسان زبده و فعال در حوزه مهدویت باشند تا در صورت نیاز به آنان مراجعه شود و اگر قرار است مطلبی در خصوص مهدویت تبلیغ شود از فیلتر این افراد بگذرد تا شبه‌های ایجاد نشود و مطالب صحیح، ناب و کاربردی به جامعه هدف از خردسال تا سنین کهنسالی تزریق شود.

برای شناساندن مهدویت به کوکان برنامه‌ریزی کنیم

خطیب برجسته کشوری اظهار کرد: وقتی کودک 2 ساله شروع به حفظ قرآن کرده و در سن 6 سالگی موفق به حفظ کل قرآن می‌شود چرا ما برای این افراد جهت شناخت حضرت ولی‌عصر(عج) برنامه‌ریزی نداشته باشیم. با استفاده از انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و کتاب‌ها در سنین خردسالی ورود پیدا کرده و فرزند شیعه را با نام و یاد امام زمان(ع) آشنا کنیم تا برسد به مقطعی که از مکتب و فرهنگ مهدویت سخن بگوییم؛ لذا برای رسیدن به این هدف باید هنرمندان در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کنند تا با ایجاد برنامه‌های مختلف گامی در راستای شناخت آن حضرت بردارند.

صابری اراکی تصریح کرد: امروز در هالیوود بازی‌های رایانه‌ای فراوانی علیه حکومت مهدویت تولید شده است که منجی عالم بشریت را با سرمایه‌گذاری کلان چند میلیون پوندی ایشان را نسل از بین‌بَر با شمشیر بزرگ معرفی کنند که همه را از تیغ شمشیر می‌گذارند، لذا بازی‌ها این‌قدر خشن است که فرد توان ادامه بازی ندارد، وقتی دشمن این‌گونه حرکت می‌کند ما نیز به عنوان حکومت شیعه به بهترین شکل باید بیدار بوده و تلاش کنیم و به روش‌های مختلف با استفاده از هنرمندان و موسیقی‌دانان امام زمان(ع) را معرفی کنیم. باید همه دست به دست هم داده و برای تبلیغ و ترویج فرهنگ ناب مهدویت تلاش کنیم. متاسفانه ما امروز چندین امام زمان قلابی در زندان‌‌های اصفهان، مشهد، قم و تهران داریم.

لزوم مقابله با مدعیان دروغین

رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی افزود: مدعیان ظهور افراد دروغگویی بودند که ادعای امامت داشتند و رسانه ملی آنان را برای ارتقای سطح آگاهی عموم معرفی می‌کرد، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تبلیغ فرهنگ ناب مهدویت دارند. مطالبی را باید استخراج و گزینش شده در اختیار نسل‌های گوناگون قرار دهیم که کاملا مورد تأیید اساتید فن قرار گیرد. گاهی دیده شده برحسب نیاز از همچون رأی آوردن و مورد توجه قرار گرفتن شعارهای انتخاباتی مطالبی همچون عدالت‌محوری، رفاه در معاش، رفع تبعیض سر می‌دهند، همه این موارد یک به یک شاخصه حکومت مهدویت است و بشر نمی‌تواند با بخل‌ها و طمع‌ها به این شاخصه‌ها برسد. همه افرادی که از شاخصه‌های حکومت مهدوی به نفع خود سوءاستفاده می‌کند کلاش هستند، حتی بنده نیز با این لباس اگر بخواهم سوء استفاده از سربازی امام زمان(ع) داشته باشم بنده نیز در گروه آنان قرار دارم.

وی ادامه داد: امروز اگر می‌گوییم عصر اینترنت جهانی و عصر تکنولوژی هست باید به همین میزان تفکر مردم را بالا ببینیم به شعور آنان توهین نکرده و واقعیت‌ها را در مورد مهدویت در اختیارشان قرار دهیم. باید مطالب را آماده، تبلیغ کرده، از طریق میکروفن و تریبون‌ها با بهترین کلام و نرم‌ترین سخن گفته و افراد را جذب کنیم.

نقطه آغازین شناخت امام زمان(عج) برای نوجوانان و جوانان

حجت‌الاسلام صابری گفت: اگر فردی مبتدی است و شناخت ندارد باید هدایت وی را از واژه توحید شروع کنیم، یکی از مشکلات ما عدم رتبه‌بندی در آموزش است، به طور مثال به خانم بی‌حجاب می‌گوییم حجاب رعایت کنید اما نمی‌گوییم نماز بخوانید نماز را رها کرده و گزینه چهارم را گرفتیم، رتبه‌بندی در آموزش خیلی مهم است در گام اول باید خدا را بشناسیم و در اغلب دعاها و احادیث به توحید اشاره فراوان شده است، خانواده‌ها، دبیران، معلمان و اساتید دانشگاه بر محور خداشناسی بیشتر تمرکز کنند بعد از مدتی سوالات در ذهن نوجوانان و جوانان شکل می‌گیرد و می‌پرسند این مطالب را از کجا آورده‌ای که باید توضیح داد مرتبه دوم بعثت است و پس از آنان غدیر، ولایت و امامت، نیاز بشر به نبوت و امامت به میان می‌آید لذا نوجوان و جوان پس از گذشتن از این مراحل به مهدویت می‌رسد.

معیار تشخیص رویای صادقه

خطیب دربار حسینی(ع) در پاسخ به سوال معیار تشخیص رویای صادقه و غیر آن برای افرادی که اهل معرفت نیستند، تصریح کرد: پاسخ دادن به این سؤال سخت است، بنده از زمره افرادی هستم که اعتقاد قلبی دارم خدا به دل نگاه می‌کند، اینکه خانم با حجاب یا بدحجاب باشد یا اینکه آقایی محاسن تراشیده یا دارای محاسن باشد باید رعایت شود، قطعا حفظ ظاهر بسیار مهم است و دختر و پسر مسلمان و مرد و زن مسلمان باید شئونات اسلامی را در پوشش مراعات کنند.

وی افزود: آنقدر خدای ما مهربان است و اولیای الهی مهربانی را از خدا به ارث برده‌اند که به دل و باطن انسان‌ها نگاه می‌کنند. هیچ‌یک از ما در مقام قضاوت و محاکمه افراد نیستیم و محاکمه پروردگار با ما متفاوت است، خواب دیدنی که در آن تحول باشد همان رؤیای صادقه است، این خواب به واسطه باطن زیبای فرد دارای الهاماتی شده و پیامی داده که زمینه تحول و پیشرفت معنوی، روحی و فکری را فراهم کرده است. اینکه انسان خواب ببیند و متحول شود بسیار ارزشمند است و حرکت‌های انسان اخلاقی و اسلامی می‌شود. اگر هر فردی خوابی حامل پیام از سوی فرد بزرگی دید قطعا پیام الهی مهم است و باید توجه کند اما این خواب اگر ایجاد شغل و سمت کرد نباید توجه کرد و کذب است.

حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: در کتب و منابع مهم شیعی آمده است که حضرت وقتی ظهور می‌کنند انسان‌های زمان ظهور می‌‌گویند ما او را مثلا در مکه دیده‌ایم، یا فرد دیگری می‌گوید در مسجد محله بود و ...در عصر انتظار افرادی که لیاقت و قابلیت پیدا می‌کنند و عمرشان به دنیا نیست در پرونده آنان می‌نویسند از یاران امام زمان(عج). بحث زنده شدن صحت ندارد و فقط معاد وجود دارد لذا در پیشگاه عدل الهی از منتظران حقیقی مهدویت حتی اگر فوت کرده باشند به عنوان یار حقیقی امام ثبت می‌شود و این امر خیلی از افراد را آرام می‌کند.

لزوم رجوع به منابع صحیح در خصوص مهدویت

رئیس مجمع خیرین قرآنی استان مرکزی در پایان افزود: مخاطبان توجه داشته باشند فقط و فقط آنچه در متن قرآن، حدیث و روایت نسبت به مهدویت رجوع کند و منابع ما بسیار است لذا باید دقت را زیاد کنیم امام زمان ما را می‌بیند و شاهد و ناظر بر تمام وجود و رفتار ماست. نماز امام زمان را فراموش نکنید، بهترین هدیه در روز میلاد ایشان این است که امام زمانی شویم و امید است امسال و هر سال امام زمانی زندگی کرده، امام زمانی بمانیم و امام زمانی بمیریم.

انتهای پیام

captcha