لزوم ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده
کد خبر: 3805259
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

لزوم ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده

گروه سلامت ــ در نشست بررسی وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده بر اهمیت آموزش‌های پیشگیرانه از بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده تأکید شد.

لزوم ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از بیماری های واگیر در مناطق سیل زدهبه گزارش ایکنا، پیرحسین کولیوند در جلسه بررسی وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده که امروز با حضور وزیر بهداشت، معاونین توسعه مدیریت و منابع، بهداشت، غذا و دارو و درمان وزارت بهداشت و همچنین معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل زده برگزار شد، اظهار کرد: برخی کمک‌های دارویی، تجهیزاتی و بهداشتی در سایر دستگاه‌ها اجرایی شده که باید پیگیری کنیم تا این کمک‌ها هدفمند در مناطق سیل زده کشور توزیع و مورد استفاده مردم قرار گیرند.
وی ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت یکپارچه اقدامات بهداشتی و درمانی در مناطق سیل زده توسط مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت (EOC)، یادآور شد: سیستم بهداشت باید با مرکز هدایت عملیات بحران هماهنگی بیشتری داشته باشد و نماینده معاونت در زمان‌های بحران در مرکز هدایت عملیات بحران حضور داشته باشد تا هماهنگی بیشتری انجام شود.
رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: تقاضا دارم که همه همکاران ما در بخش‌های مختلف وزارت بهداشت، تجارب و اقدامات انجام شده در سیل اخیر در کشور را ثبت کنند که ماندگار و به آیندگان برای پیشگیری‌های مورد نیاز، منتقل شود. پ
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه در مرحله دوم اقدامات بهداشتی در مناطق سیل زده، نیاز است که تیم‌های نظارتی هم در ستاد و هم در سطح دانشگاه ها، سازماندهی و تقویت شوند.
وی افزود: نکته بعدی اینکه، تمامی مسئولان درگیر، اعم از دانشگاه‌های درگیر و مسئولان ستادی، باید اقدامات خود را مستندسازی کنند. علاوه بر این، در هر استان، با توجه به مشکلات خاصی که وجود دارد، باید وظایف مترتب بر سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز احصا شده و جمع آوری شوند تا در قالب نامه‌نگاری رسمی به دستگاه‌های ذیربط تاکید شود.
رئیسی بیان کرد: همچنین، در دانشگاه‌ها نیز باید از توانمندی اعضای هیات علمی و کارشناسان نیز استفاده شود تا با توجه به شرایط اقلیمی هر استان، برنامه کنترل بیماری‌های واگیر در این مناطق تهیه و ساماندهی شوند. در واقع، باید دورنمایی از اقداماتی که باید انجام شود، تهیه کرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سامانه اطلاع رسانی و ثبت اطلاعات بهداشتی فعال بوده و دانشگاه‌ها به صورت مرتب، گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند، بیان کرد: یکی از مواردی که اقدامات بهداشتی را نظم می‌بخشد، بازگشت مردم آسیب دیده به محل اسکان اصلی خود است؛ بنابراین دستگاه‌های ذیربط باید در این زمینه همکاری کنند.
وی از تشدید اقدامات بهداشتی در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: در حوزه بهداشت، اقداماتی نظیر نظارت‌های بهداشت محیط، سلامت مواد غذایی و آب آشامیدنی تشدید پیدا می‌کند؛ چراکه با گرم‌تر شدن دمای هوا، احتمال شیوع و بروز بیماری نیز افزایش می‌یابد، بنابراین باید هوشمندانه عمل کنیم.
انتهای پیام
captcha