ریشه‌های باور به مهدویت از فیلم‌های سینمایی تا کتب آسمانی/ فطرت موجب معرفت نمی‌شود
کد خبر: 3805303
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کلباسی اظهار کرد:

ریشه‌های باور به مهدویت از فیلم‌های سینمایی تا کتب آسمانی/ فطرت موجب معرفت نمی‌شود

گروه جامعه ــ رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به فطری بودن اعتقاد به ظهور منجی و بروز این مسئله در بسیاری از افکار و رفتار افراد غیرمتدین، گفت: معرفت در خصوص منجی را باید کسب کرد.

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح میزان نهادینه بودن اعتقاد به مهدویت در جامعه ایران پرداخت و گفت: اینکه همه مردم به صورت فطری و درونی به مهدویت و منجی گرایش دارند، ارتباط عمیقی با فطرت و مسائل درونی انسان دارد.
وی تصریح کرد: انسان هر قدر در بن بست‌ها قرار گیرد همواره یک نقطه امیدی در وجودش روشن است و کمتر پیش می‌آید که به طور مطلق مأیوس شود. این یک مسئله عمومی برای بشر است که امید به آمدن اصلاح‌گر و منجی و آینده بهتر دارد.
حجت‌الاسلام کلباسی ضمن توجه دادن عموم مردم به فیلم‌ها، داستان‌ها و حتی افسانه‌ها در سراسر جهان، گفت: در بسیاری از فیلم‌ها یا داستان‌ها یک مسئله برجسته وجود دارد و آن هم وجود یک منجی قهرمان است که مظلومان را نجات می‌دهد و مشکلات بزرگ جامعه و مردم را حل می‌کند. این آرزوی آمدن قهرمان بزرگ جزء ذات بشر است و مردم به قدرت مافوق و بدون هراسی که می‌تواند مشکلات را حل کند امید دارند.

وی به وجود مشکلات در طول تاریخ بشر اشاره‌ کرد و گفت: ظهور منجی به عنوان یک نقطه امید برای نجات جهان و بشریت یک امید برای همه انسان‌ها است و این اعتقاد در افراد بسیار عامی که حتی به دین و آئین خاصی اعتقاد ندارند تا افرادی که در این زمینه به تحقیق و پژوهش پرداخته و اعتقاد راسخ به ظهور منجی دارند وجود دارد.
ظهور را رد می‌کنند اما در رفتارشان به ظهور منجی امید دارند
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امید به ظهور منجی از سوی برخی رد می‌شود اما به انحاء مختلف در رفتار و گفتار آن‌ها بروز و ظهور‌ دارد. اما در ادیان توحیدی باور به منجی به صورت ظهور یک منجی با ویژگی‌های مشترک و حقیقت مشترک و تفاوت در اسم‌ها و برخی شرایط مطرح شده است. 
وی ادامه داد: همانطور که توحید در فطرت انسان وجود دارد یعنی اگر انسان به معنای ذات بشری در تنگنایی قرارگیرد خدا را صدا می‌زند و متوجه خداوند می‌شود، اعتقاد به مهدویت هم در ذات انسان وجود دارد اما این مسئله برای شناخت و معرفت پیدا کردن نسبت به حضرت حجت(عج) کافی نیست بر همین اساس کتاب‌های آسمانی برای تشریح و بیان مسیر بشر نازل شده‌اند و معارف الهی و روایت‌های معصومین(ع) اندیشه و تفکر مهدویت را که در درون انسان ریشه دارد را تشریح می‌کند و موجب می‌شود این اعتقاد درونی اسیر دغل بازی‌ها و ادعاهای باطل و بیراهه نشود و ادعای هر کسی مبنی بر منجی بودن را نپذیرند.
حجت‌الاسلام کلباسی با تأکید بر اینکه ویژگی‌های منجی از نظر فردی، اجتماعی، اهداف و ... در ادیان الهی بیان شده است، گفت: تعمیق این معرفت با مطالعه در منابع دینی و حضور در دوره‌های مهدویت شناسی و کلاس‌های آن برای عمق بخشیدن به شناخت محقق می‌شود.
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که برای افرادی که به دنبال مطالعه در خصوص مهدویت نمی‌روند و درگیر شبهه افکنی‌ها شده و باورشان به مهدیوت ضعیف می‌شود چه باید کرد؟ گفت: مسئولان فرهنگی باید به وسیله رسانه‌های متعدد و مختلفی که وجود دارد پیام مهدویت را برسانند.
باور به مهدویت تزریق کردنی نیست
وی تشریح کرد: بی‌معرفتی به راحتی به دست می‌آید. کسب لاقیدی و بی‌تفاوتی بسیار راحت است اما تحصیل معرفت تلاش می‌خواهد. هر موضوعی که می‌خواهیم در خصوص آن دانش کسب کنیم باید مطالعه و تحقیق کنیم و اگر خود فرد نخواهد این شناخت را به دست بیاورد نمی‌توان آن را به افراد تزریق کرد و نمی‌توان معرفت را به زور در افراد ایجاد کرد، اما رسانه‌ها می‌توانند اهمیت موضوع و اشتیاق به مطالعه و کسب معرفت را ایجاد کنند تا مردم بدانند که مهدویت موضوعی است که با حیات فرد و جامعه در ارتباط است.
حجت‌الاسلام کلباسی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند اعتقاد به امام زمان(عج) تأثیری در زندگی آن‌ها ندارد، اما این اعتقاد در اصل زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حتی سیاست جهانی ارتباط دارد و اگر این مسئله به درستی تبیین شود و جایگاه و تغییراتی که در زندگی فرد و جامعه ایجاد می‌کند روشن شود، افراد به آن علاقه پیدا می‌کنند.
انتظار اینکه همگان نسبت به موضوع مهدویت حساس باشند دشوار است
وی به این مسئله نیز تأکید کرد که انتظار اینکه همه مردم نسبت به مهدویت حساسیت لازم را داشته باشند دشوار است ولی رسانه‌ها و مسئولان تبلیغی باید تلاش خود را انجام دهند و ضرورت پرداخت به مسئله مهدویت را تبیین کنند تا بخشی از جامعه به درک این مسئله برسند که باید در حوزه مهدویت ژرف‌تر و جامعه‌تر تفکر کنند.
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اضافه کرد: اعتقاد به خدایی که آن را به چشم نمی‌بینیم و با دست لمس نمی‌کنیم در زندگی ما نقش مهمی ایفا می‌کند، اعتقاد به امام عصر(عج) هم همینطور است. اینکه فرد بداند در جهان فردی برای برقراری ارتباط بشر با خداوند وجود دارد و بسیاری از امور از طریق ایشان مورد مشیت قرار می‌گیرد، در زندگی فردی و اجتماعی مؤثر است. 

وی در پایان گفت: کسی که با ولی خدا ارتباط درونی دارد نقطه اتکا و اعتماد در جهان دارد برخلاف کسی که چنین تکیه گاهی ندارد و مثل فرد معلقی است که با هر تکانی و شبهه‌ای ساختار فکری و زندگیش بر هم می‌ریزد. از سوی دیگر اگر فرد معرفتش را نسبت به مهدویت افزایش دهد می‌تواند از بسیاری از مواهب این اعتقاد بهره‌مند شود.

انتهای پیام

captcha