آثار سعدی بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی ـ اسلامی است
کد خبر: 3805452
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

آثار سعدی بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی ـ اسلامی است

گروه فرهنگی ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه سعدی خداوندگار زبان فارسی است و آثارش از چنان آوازه‌ای برخوردار است كه مرزهای شرق و غرب را درنوردیده است، گفت: آثار سعدی عصاره و بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی ـ اسلامی است.

به گزارش ایكنا از فارس، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته، اول اردیبهشت‌ماه در مراسم یادروز سعدی كه در جوار آرامگاه شیخ اجل برگزار شد، سعدی را ستاره‌ای تابناك توصیف كرد كه دیرگاهی است بر این سرزمین و بر این مردمان خوش درخشیده است و سپس ادامه داد: به درستی كه ما 7 قرن است كه بر خوان سعدی مهمان هستیم و به او دل بسته‌ایم و کلام و اندیشه‌اش را پاس داشته‌ایم.
وی افزود: به راستی كه مردمان شیراز در زیر سایه بلند سعدی و حافظ، دو قله رفیع زبان و ادب فارسی، از بختی بلند و اقبالی مبارك بهره‌مند هستند و بی‌شك خوش‌آوازگی مردمان مینوطراز، به واسطه تابش نور معرفتی این بزرگان است كه در پیدا و پنهان زندگی آنان ساری و جاری شده است.

میهمان‌نوازی شیرازی‌ها در سیل اخیر
غلامی به میهمان‌نوازی شیرازی‌ها در طول قرن‌ها به خصوص در سیل اخیر اشاره و تأكید كرد كه همدلی و مهمان‌نوازی مردم شیراز در حادثه سیل اخیر نشان از پیوند فرهنگی 700 ساله است.
وزیر علوم با بیان اینكه سعدی خداوندگار زبان فارسی است و آثارش از چنان آوازه‌ای برخوردار است كه مرزهای شرق و غرب را درنوردیده و مجذوبان كلام خویش را مسحور بلاغت، فصاحت و شیوایی حدیث شكرین خود ساخته است، گفت: این‌گونه است كه ذكر جمیلش در افواده عوام افتاده و آوازه سخنش در بسیط زمین منتشر گشته است.
وی با تأكید بر اینكه آثار سعدی عصاره و بازتاب فرهنگ و سنت ایرانی ـ اسلامی است،‌ گفت: اندیشه‌های نابش، زلال حكمت و روشنان تفكری است كه در فراسوی زمان خود به حركت درمی‌آید تا در ماورای مرزهای زمانی و مكانی، عنصر بشریت را بازشناسد و دغدغه‌های فطری‌اش را از پس فرازها و فرودهای بسیار بازگو كند.

سخن سعدی میان سخنرایان ایران بی‌همتاست
غلامی تأكید كرد: بازتاب كلام‌ سحر‌آمیز و جادوی اندیشه سعدی بر فرهنگ و هنر فارسی‌زبانان، از سویی و بر ذهن و زبان جهانیان از سویی دیگر، میان سخن‌سرایان ایران بی‌همتاست.
وزیر علوم افزود: نقش سخنانش بر تار و پود جان نشسته و از این روست كه در زوایای گوناگون هنر به دست هنرمندان، به گونه خط و نقش و آوا، جلوه‌گری كرده است؛ نگارگران به تصویر مجالس بزم و وعظش كوشیده‌اند؛ از بام كوشك تا شمع كافوری، از اشكوبه‌های خوش‌تراش تا نقش صراحی و جامش را به تصویر كشیده‌اند؛ بافندگان در تار و پود رنگ رنگ نقوش و فلزكاران بر قلمدان‌های فلزی و نقره‌كوب و سینی‌های مفرغی و كاشی‌كاران بر كاشی‌های زرین‌فام هفت رنگ بر روی لعاب تا كاسه‌های سفالین، از كتیبه‌های گچ‌بری تا كتیبه‌های سنگی عمارات و نقش نوشته‌های بارگاه و آرامگاه او، كلمات قصار و سخنان قلندروارش را حك كرده‌اند.
وی همچنین گفت: قطعات خوشنویسی اشعار و عبارات نغزش به صورت كتاب‌ها، مرقع‌ها و تك‌برگ‌ها در موزه‌ها، كتابخانه‌ها و مجموعه‌های هنری ایران و جهان نگه‌داری می‌شوند و طنین كلامش را آوای خوش موسیقیایی درهم آمیخته‌اند تا هر یك به فراخور همت خویش، كارستان گلستان و بوستان و شكرستان غزل‌ها و قصایدش را خوشه‌چینی كنند.
غلامی با یادآوری ابعاد شخصیتی سعدی گفت: جهان‌دیدگی، تجربه‌اندوزی، برون‌نگری، علم‌اندوزی و حشر و نشر با مردمان جوامع گوناگون از وی شخصیتی واقع‌نگر و چند بعدی از سنخ تساهل و تسامح ساخته است از همین‌روست كه در آثارش نشانی از تعصبات غیرمنطقی باز نمی‌یابیم.

بارزترین عنصر اندیشه سعدی
وزیر علوم، عشق و دوستی را بارزترین عنصر اندیشه سعدی توصیف کرد و گفت: بازتاب این مهرورزی در جای جای آثار سعدی تجلی یافته است چنانكه او را عاشقی شیفته ساخته است.
وی با تأكید بر اینكه آثار سعدی تبلور هنری كامل از احساس و عاطفه‌ای از نوع عاطفه غنی انسانی است، یعنی بیان احساس به جمال و كمال مطلق از هر نوعی كه می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: آرمانگرایی وی در مفاهیم مختلف چون عدالت‌خواهی، مدارا، راست‌اندیشی، صداقت و عشق، در لابه‌لای كلیات وی قابل مشاهده است و از همه مهم‌تر او شاعر فرهنگ است و مروج عقلانیت انسانی، دانش را قدر می‌شناسد و هنرمند را در صدر می‌نشاند. حاكمان را حكمت می‌آموزد، عارفان را عرفان، عاشقان را عشق و مردمان را نوع‌دوستی و مهر.
انتهای پیام

captcha