مطالعات و اخلاق قرآنی در جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3805468
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

مطالعات و اخلاق قرآنی در جامعه نهادینه شود

گروه فعالیت‎‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: ما در کشور منابع قرآنی کمی نداریم اما متأسفانه مطالعات و اخلاق قرآنی کم است و نتوانسته‌ایم اخلاق محسنانه را در جامعه نهادینه کنیم.

مطالعات و اخلاق قرآنی در جامعه نهادینه شودعلی‌اکبر عروتی‌موفق، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه هر کس به اندازه خودش ‌در برابر قرآن وظیفه دارد، یادآور شد: در این میان رسالت متولیان قرآن ورای رسالت شخصی است و باید در این راستا بیشتر از مردم عادی بکوشند.
وی با بیان اینکه اداره تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و صداوسیما از جمله متولیان قرآنی هستند، افزود: این نهادها باید در راستای آموزش قرآن، دریافت مفاهیم قرآنی از منابع معتبر بکوشند و زمینه لازم برای عمل به قرآن را در جامعه فراهم کنند.
عروتی‌موفق خاطرنشان کرد: متولیان قرآن باید معانی دقیق و عمیق قرآن را بفهمند و بر اساس سطح درک مخاطبان به آنها ارائه کنند.
وی ادامه داد: تفسیر نور نوشته حجت‌الاسلام قرائتی، تفسیر نمونه نوشته آیت‌الله مکارم شیرازی و تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی به ترتیب تفسیرهایی از سطح پایین به بالای مخاطبان است.
وی یادآور شد: ما در کشور منابع قرآنی کمی نداریم اما متأسفانه اخلاق قرآنی و مطالعات قرآنی کم است و نتوانسته‌ایم اخلاق محسنانه را در جامعه نهادینه کنیم.
عروتی‌موفق با اشاره به اینکه قرآن برای ما مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: قرآن نسخه زندگی ما مسلمانان است که باید آن را در بطن و متن زندگی خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: نمایشگاه قرآن فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا به روزترین آثار قرآنی و آخرین مطالعات و پژوهش‌های قرآنی در تفسیر، ترجمه و ... در معرض دید مردم قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: وظیفه تفهیم درست قرآن برعهده عالمان قرآن است تا به شیوه درست و منطقی بر مردم ارائه شود.
معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا در بخش دیگری خاطرنشان کرد: توجه به مسائل فردی همچون دعوت به تقوا و توجه به ابعاد اجتماعی همچون امر به معروف و نهی از منکر از جمله ویژگی‌های قرآن است.
عروتی‌موفق اظهار کرد: در قرآن کریم علاوه بر اینکه به آموزه‌های معرفتی و اخلاقی تاکید شده، مباحث اخلاقی را نیز مورد توجه قرار داده بنابراین قرآن یک مجموعه تک بعدی و تک ساحتی نیست و یک نظام جامع‌نگرانه است.
انتهای پیام

captcha