سعدی از حكمت عملی و نظری برخوردار است
کد خبر: 3805471
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
آیت‌الله دژكام:

سعدی از حكمت عملی و نظری برخوردار است

گروه فرهنگی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه توجه به حكمت سعدی در سایه ادبیات و هنرش در شعر مغفول مانده است، گفت: سعدی هم از حكمت نظری و هم حكمت عملی برخوردار است در صورتی كه برخی او را تنها مرد میدان حكمت عملی می‌دانند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، اول اردیبهشت‌ماه در مراسم یادروز سعدی كه در جوار آرامگاه شیخ اجل برگزار شد، ابعاد مختلف شعر سعدی را یادآور شد و تأكید كرد كه توجه به حكمت سعدی در سایه ادبیات و هنرش در شعر مغفول مانده است.
وی با ذكر این نكته كه هر چه شعر زیبا باشد اما معانی عالی و ارزشمندی به خود نگیرد، تأثیری نخواهد داشت، سعدی را قله ادب فارسی دانست و گفت: به همین دلیل است كه سعدی هم از حكمت نظری و هم حكمت عملی برخوردار است.
آیت‌الله دژكام با یادآوری اینكه برخی سعدی را تنها مرد میدان حكمت عملی می‌دانند، گفت: سعدی در حوزه حكمت نظری نیز هیچ چیزی كم نگذاشته است چنانچه چكیده سخنان ابن سینا و فارابی را می‌توان در میان آثار او یافت.
امام جمعه شیراز با اشاره به موضوع خداشناسی در اشعار سعدی گفت: خداشناسی دکارت و مقایسه آن با خداشناسی ملاصدرا را می‌توان با اشعار سعدی آموخت و این نكته‌ای است كه در بوستان به خوبی مطرح شده است.
وی همچنین این نكته را یادآور شد كه ابعاد وجودی شیخ اجل را می‌توان در آثارش نظیر گلستان و سعدی دریافت و سپس ادامه داد: یكی از اخلاقیاتی كه سعدی درباره آن سخن به میان آورده است، بحث قناعت است كه توجه به این نكته باعث دستیابی به آرامش می‌شود.
آیت‌الله دژكام اهمیت توجه به این درس اخلاقی سعدی در زندگی امروزی را یادآور شد و گفت: امروز زندگی لوكس و مجلل به صورت ارزش درآمده است در صورتی چنین زندگی به نتیجه نمی‌رسد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه سعدی جهان و انسان را بسیار عمیق می‌شناخت، ابراز امیدواری كرد كه بتوان از سوغات معنوی و عرفانی سعدی نهایت بهره‌برداری را ببریم.
انتهای پیام

captcha