آموزش و پرورش برای تعلیم قرآن از اساتید تخصصی بهره گیرد
کد خبر: 3805507
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

آموزش و پرورش برای تعلیم قرآن از اساتید تخصصی بهره گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری قرآن در خراسان‌جنوبی گفت: اگر آموزش و پرورش برای آموزش قرآن از اساتید مجرب و تخصصی قرآن بهره ببرد، دانش‌آموزان بیشتر به این سمت جذب خواهند شد.

آموزش و پرورش برای تعلیم قرآن از اساتید تخصصی بهره ببردآشنایی با مفاهیم قرآنی، نه تنها انسان را از منجلاب گناه و ناپاکی بیرون می‌کشاند، بلکه راهی به روشنی تمام زندگی که هدیه خداوندی است پیش رویت می‌گشاید.

حافظان و قاریان قرآن بسیاری وجود دارند که فقط به مرور ظاهری قرآن بسنده نکرده و قرآن را در تمام زندگی خود وارد کرده‌اند، اگر پدر و مادر یک خانواده در این راه قدم بردارند، فرزندان نیز در این مسیر گام خواهند برداشت.

یک زندگی قرآنی
علی‌اصغر براتی، متولد سال 35 و از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش است که در یک جلسه قرآنی با او هم کلام شدم، وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از سال 70 در محافل قرآنی حضور داشته و در کنار آن تدریس آموزه‌های قرآنی را نیز برعهده دارم.
وی ادامه داد: از سن 6 سالگی با تشویق پدرم در مکتب‌خانه قرآن را فراگرفتم اما به صورت رسمی از سال 70 در جلسات مختلف حضور داشتم و نقاط قوت و ضعف را شناختم.
این قاری قرآن بیان کرد: در طول سال‌های تدریس و حضور در کانون‌های قرآنی، دانش‌آموزانی که مفاهیم قرآنی را درک کرده و بسیار در جامعه خود اثرگذار بودند، به جامعه ارائه کردم.

تلاش برای قرآنی شدن خانواده
وی که داوری مسابقات قرآنی را در آموزش و پرورش در زمینه قرائت و حفظ نیز برعهده دارد، افزود: مهم‌ترین تأثیر قرآن در زندگی من به عنوان یک پدر، اثر بارز تعالیم قرآنی در تربیت فرزندان بوده است.
براتی ادامه داد: فرزندانم را همراه خود به محافل قرآنی می‌بردم چراکه در سنین کودکی، تعالیم و آموزه‌های قرآنی بهتر و بیشتر در قلب و فکر انسان می‌نشیند.
وی با اشاره به اینکه یکی از فرزندانم قاری است، افزود: یکی از نتایج توجه به قرآن در خانواده این است که فرزندانم به سمت قرآن سوق پیدا کرده و این امر کمک بزرگی برای پایبندی در اعتقادات آنان داشت.
این قاری قرآن بیان کرد: اگر والدین اهل قرآن باشند، فرزندان نیز به این مسیر گرایش پیدا کرده و زندگی خود را با تعالیم قرآنی عجین خواهند کرد.
براتی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان از اساتید مجرب و تخصصی قرآن بهره ببرد، دانش‌آموزان بیشتر به این سمت جذب خواهند شد.
وی افزود: گاهی دیده می‌شود که یک معلم غیرمتخصص به آموزش قرآن می‌پردازد که نمی‌تواند نقاط ضعف و قوت کودکان را بشناسد و در نتیجه نخواهد توانست آنان را در مسیر درست راهنمایی کند.
این قاری قرآن بیان کرد: بهترین زمان‌های روز برای فراگیری قرآن توسط کودکان و نوجوانان در کنار مربیان و در مدارس است که در این راستا یک معلم متخصص در این زمینه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

تشویق در کنار حمایت
براتی تصریح کرد: یکی از روش‌های تشویقی برای کودکان این است که آنان را به جلسات رسمی برده و تلاش کنید تا آنها در این مجالس به تلاوت قرآن بپردازند و حتی جایزه‌ای به تناسب سن برای او درنظر بگیرند که در این صورت او با تحسین دیگران تشویق خواهد شد و فراگیری او بیشتر خواهد شد.
وی درخصوص حمایت از فعالان قرآنی، افزود: آنطور که باید و شاید از فعاللان قرآنی حمایت نمی‌شود چراکه به طور مثال از یک استاد مجرب برای حضور در محفل قرآنی دعوت کرده و ارگان‌ها هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوند اما سالن محفل پر نمی‌شود.
این قاری قرآن با بیان اینکه تشویقات قرآنی صورت نمی‌گیرد، یادآور شد: انتظار است که اساتید قرآن، روسای آموزش و پرورش و روحانیان در جلسات قرآنی حضور یابند تا قاری و حافظ قرآن تشویق شود و در این مسیر با انگیزه بیشتری قدم بردارد.
تمسک به قرآن و دستورات قرآنی، یکی از اصول اساسی داشتن یک خانواده سعادتمند است. امید است توجه به این اصول را در تمام زندگی خود سرلوحه کار خویش قرار دهیم، از سویی دیگر امید است که با حمایت بیشتر فعالان قرآنی زمینه پیشرفت بیشتر این افراد را فراهم آوریم.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha